Ik ga borstvoeding geven.
Maar wil toch graag wat blikvoeding in huis hebben.
Nou viel mij op dat kruidvat een stuk goedkoper is dan een merk.
Welk blik kan ik dan het beste kopen?
Want wilde de extra care meenemen…
Had ik dat goed bedacht?? :think:
Op de cursus die ik had gedaan zeiden ze namelijk hypo allergene voeding in huis halen voor het geval dat…
@pooh wrote:
Op de cursus die ik had gedaan zeiden ze namelijk hypo allergene voeding in huis halen voor het geval dat…
Wat jammer dat je dat advies hebt gekregen
Kwam dit tijdens de zwangerschapscursus aan bod?
Het enige wat je in principe namelijk nodig hebt is een baby en een borst
Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, zowel moeder als kind moeten het leren. Dat heeft vaak even de tijd nodig. Mocht het voeden in het begin niet helemaal van een leien dakje gaan, dan zijn er nog zoveel andere dingen die je éérst zou kunnen doen (het borstvoedingsbeleid verbeteren zodat de baby effectiever aan de borst gaat drinken en de melkinname wordt verbeterd, starten met kolven en bijvoeden met moedermelk). Bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding is dan vaak niet nodig en zou eigenlijk gezien moeten worden als ‘laatste redmiddel’. En als het écht nodig is, dan is een blik kunstmatige zuigelingenvoeding zo gehaald…
Het voeren van een goed borstvoedingsbeleid (dus goed aanleggen, vaak genoeg laten drinken, lang genoeg laten drinken) is essentieel als het gaat om het welslagen van de borstvoeding. Een goede begeleiding en de juiste, volledige informatie kunnen hier in belangrijke mate aan bijdragen. Het scheelt vaak al heel veel wanneer een moeder zich nog tijdens de zwangerschap goed heeft laten informeren, zodat ze oa. weet hoe ze haar baby moet aanleggen en hoe ze eventuele problemen zelf kan herkennen en oplossen. Dit bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid. Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl .
Nog een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Ik heb dat advies dus juist gekregen op een borstvoedingsvoorlichting avond.
Dr waren nog meer dingen waar ik me niet in kon vinden waardoor ik erg ging twijfelen of ik nog wel borstvoeding wilde gaan geven…
Beetje slecht van zo’n avond!!
Ben er inmiddels weer van overtuigd dat ik het wil en kan!!
Dus geen blik in huis halen?? :dance:
@pooh wrote:
Ik heb dat advies dus juist gekregen op een borstvoedingsvoorlichting avond.
Ai, daar schrik ik wel van hoor
Zo’n advies getuigt vopor mijn gevoel maar van weinig vertrouwen in het borstvoedingsproces, laat staan in de voorlichting die men tijdens die avond zelf heeft gegeven…
@pooh wrote:
Dr waren nog meer dingen waar ik me niet in kon vinden waardoor ik erg ging twijfelen of ik nog wel borstvoeding wilde gaan geven…
Beetje slecht van zo’n avond!!
Joh, wat jammer dat je er op zo’n manier vandaan bent gekomen zeg. Ik neem aan dat je had verwacht dat deze voorlichtingsavond iets zou toevoegen aan je voornemen om borstvoeding te gaan geven, maar niet dat het er afbreuk aan zou gaan doen…
Voor een organisatie is het erg belangrijk om feedback te krijgen, omdat dat de enige manier is om inzicht te krijgen in eventuele verbeterpunten zodat daar ook daadwerkelijk iets aan gedaan kan worden. Daarom zou ik je willen aanraden om hierover zeker contact op te nemen met de organisatie die deze borstvoedingvoorlichtingsavond heeft georganiseerd. Als het om een organisatie gaat die in bezit is van het WHO/UNICEF-certificaat, ook wel het borstvoedingscertificaat genoemd, is het aan te raden om tevens de Stichting Zorg voor Borstvoeding op de hoogte te brengen van je bevindingen. Zij verzorgen de WHO/UNICEF-certicering en de periodieke herbeoordeling daarvan en kunnen de feedback van ouders daarin meenemen. Op deze pagina kun je nazoeken of het om een gecerticeerde instelling gaat: ZvB-WHO/UNICEF-certificaat. ZvB is te bereiken via info@zorgvoorborstvoeding.nl.
Mijn ervaring is, dat één avond eigenlijk niet voldoende is als het gaat om het verstrekken van informatie over borstvoeding. De informatie moet i.v.m. de beperkte tijd die er is behoorlijk worden gedoseerd, waardoor er niet echt diep kan worden ingegaan op bijvoorbeeld het aanleggen (één van de meest belangrijke aandachtspunten bij borstvoeding). Aan de andere kant worden er zoveel aspecten licht aangestipt, dat je misschien het gevoel kunt krijgen te worden overspoeld met informatie. Daarnaast is er vaak geen tijd voor interactie; je kunt niet echt je eigen vragen kwijt terwijl je die misschien wel hebt en ook graag beantwoord zou zien. Mocht je toch nog behoefte hebben aan meer achtergrondinformatie, voel je dan vooral vrij om je aan te melden voor de bijeenkomsten van de VBN. Je bent van harte welkom!
@pooh wrote:
Ben er inmiddels weer van overtuigd dat ik het wil en kan!!
Good for you!
@pooh wrote:
Dus geen blik in huis halen?? :dance:
Een VBN-collega zegt altijd: “Je haalt toch ook niet nu alvast een rolstoel in huis voor het geval je misschien je been zou breken…?”
Ik ga es even op de site neuzen!!
Heb een evaluatie formulier ingevuld dat ik door de info ben gaan twijfelen.
Ook vond ik het erg gericht op een bevalling thuis, terwijl ik toch echt in het zkh moet bevallen.
Ze zei dat borstvoeding in het zkh vaak niet slaagt… nou dan zit je daar als onzekere aankomende moeder!!
Dat was dus de reden dat ik dacht een blik voeding in huis te halen.
Ben er nu van overtuigd dat ik het kan met een boel geduld!!
Ik kon immers ook niet in 1 dag fietsen.
@pooh wrote:
Ze zei dat borstvoeding in het zkh vaak niet slaagt… nou dan zit je daar als onzekere aankomende moeder!!
Ik kan me voorstellen dat aanvullende informatie voor jou minstens zo waardevol zou zijn (hoe, waarom en vooral: wat kun jij zelf doen om eventuele problemen te voorkomen?).
In ieder geval fijn om te lezen dat je weer vol goede moed zit!
haha ja… dankzij mn moeder :mrgreen:
Die zegt: heb dr 4 grootgebracht waarvan een tweeling en allemaal een jaar borstvoeding.
Dusze dat kan ik ook!!
Goed aanleggen… volgens mij errug belangrijk!! :inlove:
Ik ga nu dus geen voeding kopen… bedankt!!
Ik heb niets geen cursussen gevolgd en had ook niet kv (kunstvoeding) in huis gehaald. Als het echt nodig is vind je het altijd wel ergens dacht ik…
Ben op Zaterdag avond in het zkh bevallen. Ik had een super kraamverzorgster die Voor de bv was en er echt alles aan deed om het opgang te krijgen. Na 4 dagen heel veel moeite doen was het eindelijk goed op gang. Heb in die dagen/nachten nooit aan kv gedacht!
Gewoon er voor gaan!