Welke kraamzorgorganisatie

We moeten de verzekering inlichten van onze zwangerschap en direct opgeven welke organisatie we willen ivm kraamzorg… nu hebben we nog twee organisaties over, Icare en Samenzorg… Maar heb echt geen idee welke. Icare werkt met diensten (mogelijk 2 a 3 verschillende hulpen) en bij Samenzorg werken ze op oproepbasis dus dezelfde kraamhulp.



Ben er nog niet helemaal uit… wat hebben jullie mee laten spelen bij de keuze van de kraamzorg?

Ik zou dan kiezen voor Samenzorg gaan. Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet fijn om 2a3 verschillende kraamverzorgsters te krijgen in 1 week, en als je de keus hebt…

Wel zou ik even kijken of ze aangesloten zijn bij een borstvoedingsvereniging en of ze een lactatiekundige in huis hebben (dit natuurlijk alleen als je borstvoeding gaat geven).

Ik weet dat er een site is waar het op staat, maar weet het nu even niet uit m’n hoofd…misschien iemand anders?

in ons dorp heb je geen keuze…



er is gewoon 1 kraamzorgburo, Mark en Maasmond.

Ik kan je er dus helaas niet bij helpen.



Al zou mij persoonlijk de voorkeur uitgaan voor 1 hulp gedurende de hele kraamtijd…

Ik zit met hetzelfde.



Heb de vorige keer Icare gehad en dat was echt prima. Ik had op het nippertje 1 verzorgster die week, maar dat hadden er gerust ook 3 kunnen zijn.



Ik denk dat ik nu ga voor die andere die 1 kraamverzorgster biedt voor de hele periode. Van tevoren al kennismaken met die vrouw is ook prettig.



Zit er trouwens prijsverschil in of is het landelijk een vast bedrag dat je zelf betaald???

Ik zou voor 1 kraamverzorgster gaan. Bij mijn tweede dochter heb ik 3 verschillende gehad en dat beviel mij niet (had misschien ook te maken dat ik de laatste 3x niets vond…).



Ik dacht dat de bijdrage landelijk was vastgesteld, maar ik weet dat eigenlijk niet zeker.

@mayo28 wrote:

in ons dorp heb je geen keuze…



er is gewoon 1 kraamzorgburo, Mark en Maasmond.

Ik kan je er dus helaas niet bij helpen.



Al zou mij persoonlijk de voorkeur uitgaan voor 1 hulp gedurende de hele kraamtijd…




deze had ik ook, heb uiteindelijk 2 kraamverzorgenden gekregen maar beide echt super :thumbup:



Als ik had kunnen kiezen dan had ik ook voor 1 kraamverzorgende gegaan… Je hebt best snel een band met iemand opgebouwd heb ik gemerkt…



gr patricia

Vraag eens aan je vk waar zij goede ervaringen mee hebben.



Ik heb destijds 2 organisaties gebeld en geluisterd naar hoe zij aan de telefoon info bieden. Eentje kwam gewoon veel prettiger over. Maar het grootste argument vond ik dat er bij de ene organisatie de garantie werd gegeven dat je 1 kraamhulp kreeg.



Dus ik zou wel weten wat ik in jouw geval zou doen!

@rhode wrote:

Wel zou ik even kijken of ze aangesloten zijn bij een borstvoedingsvereniging en of ze een lactatiekundige in huis hebben (dit natuurlijk alleen als je borstvoeding gaat geven). Ik weet dat er een site is waar het op staat, maar weet het nu even niet uit m’n hoofd…misschien iemand anders?


Je bedoelt denk ik de site van de Stichting Zorg voor Borstvoeding :smiley: . ZvB verzorgt in het kader van de wereldwijde borstvoedingscampagne ‘Baby Friendly Hospital Initiative’ de WHO/UNICEF-certificering (ook wel borstvoedingscertificering genoemd) van instellingen in Nederland. Je kunt hier een overzicht vinden van gecertificeerde instellingen: http://zvb.sogdesign.nl/php/page.php?id=4 .

Zowel de kraamzorg van Icare als die van Samenzorg is WHO/UNICEF-gecertificeerd. Deze organisaties vullen de begeleiding bij borstvoeding echter op verschillende manieren in. Je kunt eens op de sites van de instellingen kijken, waar je meer kunt lezen over het beleid binnen de betreffende organisatie. Of vraag bij beide organisaties een informatiepakket aan. Beide hebben inderdaad een lactatiekundige in dienst, maar van Icare weet ik zeker dat deze maar een beperkt aantal uren heeft. Daardoor kan het een aantal dagen duren voordat er tijd voor jou is.



Persoonlijk zou ik voor Samenzorg gaan, omdat zij één kraamverzorgende garanderen voor de gehele kraamperiode.

@minniemouse wrote:





Zit er trouwens prijsverschil in of is het landelijk een vast bedrag dat je zelf betaald???




volgens mij landelijk een vast bedrag dat wijzigd hier alleen als je kraamzorg wil van een organisatie die niet is aangesloten bij die verzekering!