welke kraamzorgaanbieder in Drenthe?

Hallo,



Ik zag in een ander bericht hier op het forum dat je soms in week 8 of 9 al kraamzorg aan moet vragen, dus ik heb de afgelopen 2 uur wat rondgesnuffeld op internet. Ik ben al een aantal dingen wijzer, behalve; welke kraamzorgaanbieder te nemen???

Hebben mensen hier ervaring met kraamzorg in Assen en omgeving? Welke aanbieder is aan te raden?



Alvast heel erg bedankt!



groetjes,

Christa

Hoi Hoi!!



Als je voor de 1e keer naar de verloskundige moet, krijg je daar ook info over kraamzorg, je bent dan echt nog op tijd met regelen!!



Doei

ja bij mijn zorgverzekeraar op de website stond ‘voor week 20 aanmelden’. Dus in die zin tijd zat. Maar er zijn zoveel aanbieders! En ervaringen van anderen kunnen heel waardevol zijn.

Hoi Christa,



Als het goed is, heeft je zorgverzekeraar een contract afgesloten met meerdere kraamzorgaanbieders. Eigenlijk beperkt zich de keuze in de eerste plaats dus al tot het lijstje kraamzorgaanbieders van je zorgverzekeraar.

Wat ik voor mezelf in ieder geval een heel belangrijk criterium vind, is dat men kan garanderen dat ik kraamzorg krijg van één en dezelfde kraamverzorgende. Daarnaast kun je voor jezelf afwegen waar je je prettiger bij voelt: een grote kraamzorgorganisatie of juist een kleine kraamzorginstelling. Een kleine kraamzorginstelling is vaak wat persoonlijker; je kunt er bij wijze van spreken zo eens binnen lopen om een gesprek aan te knopen.

Ook zou je kunnen navragen in hoeverre het aantal geïndiceerde uren haalbaar is voor de betreffende kraamzorgorganisatie; aan de geluiden om me heen te horen kan dat enorm verschillen.

Hoewel het voor jezelf een geruststellend idee kan zijn dat de kraamzorgorganisatie van jouw keuze in bezit is van het WHO/UNICEF-certificaat Zorg voor Borstvoeding, is het aan te raden om - mocht je borstvoeding willen gaan geven - jezelf tijdens de zwangerschap wel daarop voor te bereiden door informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen. Dat bevordert je zelfvertrouwen en je zelfredzaamheid, omdat je terug kunt vallen op de kennis van de basis van borstvoeding die je zelf dan inmiddels al hebt. Daarnaast stelt het je in staat beter in te kunnen schatten wat je zelf kunt doen in geval van problemen en wanneer je hulp nodig hebt, zodat je indien nodig tijdig aan de bel kunt trekken bij de juiste persoon.

Maak je eventuele wens om borstvoeding te gaan geven ook duidelijk kenbaar bij de door jou gekozen kraamzorgorganisatie en verzoek als je dat wilt gerust om een kraamverzorgende die daar ruime ervaring mee heeft (je hoeft geen genoegen te nemen met de mededeling dat alle kraamverzorgenden van die instelling gecertificeerd zijn…).



Kun je hier iets mee?

Wij hadden beide keren kraamzorg via icare.

Was prima geregeld :thumbup:



Groetjes,

Heleen

Ik weet niet of het nog zo is, maar bij ons werden we vorig jaar op een “veiling” gezet en wij kwamen uit bij de Friese Wouden. Daar werkten een aantal freelancers (ja het wordt nu ingewikkeld :wink: ) die konden kiezen voor Emmen. En zo kwam ik dus aan die van ons.



Een beetje een omweg volgens mij want ongeveer iedereen hier krijgt iemand van Icare maar dat was bij ons dus niet het geval. Overigens was het achteraf een behoorlijk pittig mens, een van de oude stempel, maar absoluut een goede!

@lydia wrote:

Ik weet niet of het nog zo is, maar bij ons werden we vorig jaar op een “veiling” gezet


Zo werkt het nu idd ook nog. Als het goed is, kun je echter wel alvast een eventuele voorkeur doorgeven aan je zorgverzekeraar zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

Wij hadden ook Icare en die beviel ons ook prima.

Je kan het ook gewoon zelf regelen en dan krijg je wie je zelf wilt, wel even kijken op hun site of die bep. stichting erbij staat. Ik zit bij Zilverenkruis en heb het zelf aangevraagd.

Wij hadden bij Lyann carinova (nu is het naviva) en we hebben echt een grandioze (na)zorg gehad!!!

Nu bij ons welpie hebben we de aanvraag ook al gedaan ook weer naviva!!

NU maar hopen dat de veilingmeester goed met ons meegaat :lol:

Wij hadden Samenzorg, volgens mij zit die in alle noordelijke provincies :wink: Verschil met Icare is dat ze proberen 1 kraamhulp te krijgen voor de hele periode 8)

@Yvonne Z. wrote:

@lydia wrote:
Ik weet niet of het nog zo is, maar bij ons werden we vorig jaar op een “veiling” gezet


Zo werkt het nu idd ook nog. Als het goed is, kun je echter wel alvast een eventuele voorkeur doorgeven aan je zorgverzekeraar zodat ze daar rekening mee kunnen houden.




Als je zorgverzekeraar met de zorgveiling werkt mag je altijd een/ je voorkeur of antivoorkeur aangeven, die MOET gehonoreerd worden, die afspraken liggen vast…

alleen sommige verzekeraars melden dit niet bij het aanmelden…

ik heb er zelf mee gewerkt :wink:



Icare staat heel goed aangeschreven, die is het meest gekozen door mensen uit drente merkte ik altijd :thumbup:

moet natuurlijk ook altijd klikken met de KV, dat is ook wel belangrijk.

Ik kreeg via het groeneland een kraamzorg aangeboden…



Dat is geworden: Isis kraamzorg uit Drachten

@Heleen wrote:

@Yvonne Z. wrote:
@lydia wrote:
Ik weet niet of het nog zo is, maar bij ons werden we vorig jaar op een “veiling” gezet


Zo werkt het nu idd ook nog. Als het goed is, kun je echter wel alvast een eventuele voorkeur doorgeven aan je zorgverzekeraar zodat ze daar rekening mee kunnen houden.




Als je zorgverzekeraar met de zorgveiling werkt mag je altijd een/ je voorkeur of antivoorkeur aangeven, die MOET gehonoreerd worden, die afspraken liggen vast…

alleen sommige verzekeraars melden dit niet bij het aanmelden…

ik heb er zelf mee gewerkt :wink:

Ik vind het wat dat betreft best wel een getouwtrek over en weer. De zorgverzekeraar spoort je aan om je eerst bij hen aan te melden, terwijl de kraamzorginstellingen er juist weer heel druk op zijn dat je je dáár het eerst meldt :?

Ik ben heel tevreden over de kraamverzorgsters van Icare!

Alleen aan de hulp van de (in mijn ogen niet opgeleide :silenced: :shifty: ) lactatiekundige van Icare had ik helemaal niets… als ik naar haar geluisterd had was er helemaal niets van de BV terecht gekomen!

Daar heb ik nog een “echte” LK bij gehaald…



Maar de kraamverzorgsters van Icare zijn lief 8) !

@San 27 wrote:

Ik kreeg via het groeneland een kraamzorg aangeboden…



Dat is geworden: Isis kraamzorg uit Drachten




dat was de naam waarbij onze kv was aangesloten! En die hoorde volgens mij bij de friese wouden.

Waar woon je ongeveer? Misschien krijg je die van ons wel joh :wink: