Welke kolf? Ervaringen gevraagd

Hallo dames (ervarings)deskundigen :mrgreen:

Het is nog vroeg, ik weet het, maar ach. Voorpret enzo…

De vorige keer is de BV na 10dg gestopt door uitputting, terwijl het wèl goed op gang was gekomen en goed van kwaliteit was.

Dit keer wil ik er weer voor gaan. Ik wil/moet echter wel z.s.m. gaan combineren met kolven en bv uit een flesje omdat slaap (nouja, géén slaap) de vorige keer het probleem was (bijv eens een nachtvoeding door manlief).

Destijds is de BV op gang gebracht (B hapte niet goed aan) met een dubbelzijdige electrische kolf van Medela, gehuurd bij de thuiszorg. Maarja, dat is nogal een apparaat en ik geloof niet eens te koop voor particulieren. Ik zie het mezelf al meesjouwen als ik weer ga werken en het loopt zo goed dat ik nog doorga :mrgreen:

…Maar welke dan? Mijn ervaring met Medela is dus goed, het ging ook prima. Maar ik wil graag voeden met avent flesjes, is het dan niet net zo makkelijk (en even goed?) om een avent kolf te kiezen? Ik wil wel graag electrisch…

Alvast bedankt!

ok ik heb alleen ervaring met de handkolf van avent, heb die bij mijn 1e 2 gebruikt, dat ging best goed!

heb nu een lektrische kolf van medela de swing, maar heb deze nog nauwelijks gebruikt, ja 2 keer omdat mijn zoontje niet aankwam en zo heb ik de boel goed op gang gekregen! ik vind de medela wel handig omdat ik mijn difrax flessen er op aan kan sluiten! dus als ik straks weer ga werken kan ik het meteen in zijn flessen kolven!

Ik ben zelf een “moeilijke kolver” dwz ik krijg er met een handkolf nog geen druppel uit :shifty:

Ik heb deze zwangerschap een medela pump in style advanced aangeschaft, voor mij een superkolf. Twee kanten tegelijk, 1 kan ook, hij bootst eerst het snelle zuigen van de baby na op de toeschietreflex op te wekken en na een tijdje gaat dat over naar het rustige “drinken” alsof de baby dan de melk binnen krijgt zeg maar.

Als je toeschietreflex al eerder op gang komt dan kun je hem met de hand al overzetten naar de rustigere zuigbewegingen.

Ook de zuigkracht is natuurlijk in te stellen.

Er zit een nette rugtas omheen met daarin verwerkt een koeltasje met koelelement en dat koeltasje kun je er ook uithalen.

Ook al wil je aventflessen (heb ik ook) kun je deze kolf ook prima gebruiken, ik gooide het namelijk gewoon over in een avent fles of via beker.

Jammer genoeg ben ik door bekkenproblemen pas na bijna 8 maanden weer opbouwend gaan werken en maar 2 uurtjes per keer. Ik heb de kolf dus practisch niet gebruikt, alleen om wat te oefenen met kolven en flesje geven. Tussendoor te lang gewacht en later wilde Cas geen flessen meer en melk uit de vriezer smaakt hem ook niet dus staat de kolf al een tijd werkeloos in de kast. Denk dat ik hem maar ga verkopen want we weten nog niet zeker of er bij ons nog meer kindjes komen en als dat al zo is dan duurt dat nog wel een paar jaar.

Maar ik kan hem je echt aanraden :thumbup: Ik had bij de oudste de medela swing en die was ook fijn maar vond deze toch handiger ivm 2 kanten tegelijk kunnen doen en net wat krachtigere kolf.

Succes met het zoeken van (voor jou) de juiste kolf.

Groetjes Amaya.

Ja precies, dat lijkt mij dus ook handig, direct in het flesje kolven.

Bij Bastiaan heb ik heel lang difrax gebruikt. Voor hem waren de flessen fijn, maar ik vond ze een drama om schoon te houden, de (kunst)voeding erin te scheppen. Melk ging tussen de schroefdelen zitten. Dus als het ff kan, ontwijk ik die flessen deze keer :wink:

Krijg je van de handkolf geen lamme hand/arm?

Ik dacht al jij bent snel met reageren maar we plaatsten tegelijk :mrgreen:

Thanks Amaya, Ik twijfel inderdaad ook over eenzijdig of tweezijdig.

Ik verwacht de kolf namelijk redelijk vaak te gaan gebruiken ivm slaapproblemen de vorige keer, en dus niet alleen op de 3 dagen dat ik werk.

Ze zijn alleen wel ongelooflijk duur, de tweezijdige :shock:

Welke fles gebruikte jij voor gekolfde voeding?

Hoi!

Ik heb verschillende geprobeerd omdat hij na een aantal maanden de fles weigerde (dit omdat we daarna te weinig hebben geoefend omdat ik toch nog niet werkte) :oops:

Maar ik vroor het in in via bekers en medela flesjes en ik gooide het dan gewoon over in de fles die ik gebruikte om te voeden. Ik vond het zonde om bergen met dure flessen te kopen alleen om het in de vriezer te kunnen zetten en niet over hoeven te gooien.

En idd de dubbelzijdige kolven zijn duur, en zeker als je hem dan achteraf net als mij amper gebruikt :wall: Maar goed dat was ik van tevoren ook niet van plan om zolang thuis te blijven :wink:

ik zou bij veelvuldig kolven wle voor een dubbele electrische gaan. Je zou er voor kunnen kiezen om een medela dubbele tweedehands te kopen en dan kun je er een ‘startersetje’ nieuw bij kopen, voor rond de 25 euro

je betaalt je dan niet suf aan het motorgedeelte, maar hebt wel gewoon een helemaal hygienische kolf, omdat alles wat met de melk in aanraking komt, in je nieuwe setje zit.

(ik vraag me overigens af of je echt minder vermoeid raakt als je kolft en de nachtvoedingen aan je partner overlaat. :think: Dat kolven kost ook ontzettend veel energie nl…)

Dat laatste was ook mijn gedachte. Daarnaast is het voor de bv gewoon ook beter om de eerste tijd gewoon te voeden, ook ivm zuigverwarring van de baby. Ik denk eigenlijk dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt door al meteen te willen gaan kolven.

Ik zou er echt nog eens goed over nadenken en misschien over praten mt iemand die er meer vanaf weet, een lk misschien.

Ieder kindje, iedere kraamtijd is weer anders en ik denk echt dat je er niet vanuit moet gaan dat het weer zo zal gaan als bij de oudste :slight_smile:

En over de kolf zelf; ik had een avent handkolf en vond die best fijn, kreeg er geen kramp van. Daarna een medela met een motortje een tijdje gebruikt en dat ging toch wel beter hoor, maar ik kolf ook niet makkelijk.

Fiep; nou inderdaad, als ik van amaya hoor dat zij de hare wil verkopen :angel: Ik had toen een gehuurde met inderdaad zo’n setje. Heb ik zelfs nog volgens mij :think:

Ik weet dat kolven en bv veel energie kost, maar ik heb wel de ervaring dat ik totaal geen moeite heb met kolven. Ik wil tzt in goed overleg beginnen wanneer de bv goed op gang is, ben ook van plan toch naar een cursus/avond te gaan. Er is veel mis gegaan door slechte begeleiding destijds waardoor ik níet sliep, wat mij onder andere de bv, mijn kraamtijd en een hele hoop tranen, ellende en verdriet gekost heeft met een lange herstelperiode.

Ik hoop met hulp een goed evenwicht te vinden tussen zelf voeden (95% van de tijd! Ik zal alles pakken wat mijn vorige kraamtijd me gekost heeft) maar ook de realiteit dat ik MOET slapen en dus af en toe, zodra het kan een late avond- of nachtvoeding aan mijn man overlaten.

Ik heb het verhaal ooit eens voorgelegd aan een lk, en die gaf mij nog een andere optie; Ik heb heel veel gekolfd (elke 2u…) om de bv goed op gang te brengen, daar Bastiaan niet goed aanhapte. Toen ik ging voeden met tepelhoedjes, en de ‘vraag’ dus ineens sterk achteruit ging naar overdag elke 3u en 's nachts al wat meer ertussen, mijn lijf misschien gedacht heeft nu wel te kunnen stoppen met produceren. Achteraf bekeken liep het al 4 dagen terug. Als ik goed begeleid was, had ik misschien de bv nog kunnen ‘redden’ door weer te gaan kolven. Zo jammer :frowning:

Ik moet een evenwicht zoeken tussen ervoor gaan, maar niet ten koste van alles…

Misschien moet ik ook maar gewoon medela kiezen omdat ik daar eigenlijk heel tevreden over was…

Ik heb veel "plezier"gehad van de dubbele electrische van Medela.

Heb bij de eerste 2 kindjes de handkolf van Avent gebruikt, maar vond dat echt een ramp (ook niet lang volgehouden) ik kolfde niet genoeg per keer voor 1 voeding.

Nu deze aangeschaft via mp de motor en een nieuw setje zoals hierboven al afgebeeld. Echt een top ding en het is zeker niet nodig om de motor nieuw aan te schaffen.

Het geheel zit keurig in een rugtas en is dus makkelijk mee te nemen. (je kan hem daarna weer makkelijk doorverkopen via mp omdat de motor bijna onverwoestbaar is)

Maar eerlijk, ik zal er denk ik eerst eentje huren via de thuiszorg, je hebt er dan zo eentje aangeschaft als het allemaal lukt enzo.

hier ervaringen met verschillende kolven, vanuit het ziekenhuis een Medela vol elektrische, thuis had ik een medela mini elektric en bij jesse heb ik met die mini elekric 3 maanden fulltime bijna gekolfd, het ging wel en we hadden het ding al, maar het was niet fantastisch moet ik zeggen… De kolf in ziekenhuis was prettiger, ik denk dat we voor nr. 3 wel een andere kolf gaan aanschaffen als alles goed blijkt te werken, maar dat gaan we nog afwachten.

We hebben ook een Avent handkolf en dat gaat wel goed, hij kolft erg fijn maar is ook niet geweldig, alhoewel ik de schelp wel prettiger vind, het probleem bij die kolf was voornamelijk het constant zelf moeten kolven, dat vergde wel wat moeite en om dat nou fulltime te doen… dat was geen optie. Dus ik denk dat we voor een avent elektrische gaan hier, en dan gaan invriezen in goedkope flesjes.

Maar de keus is heel persoonlijk moet ik zeggen hoor, er zijn zoveel kolven, ook Ameda heeft kolven bijv en difrax heeft er ook 1tje die op de markt komt.

Bij onze eerste heb ik gekozen voor een handkolf van Avent. Die beviel heel erg goed, maar kreeg er wel een lamme arm/hand van.

Toen nr. twee kwam had ik mn zinnen gezet op een electrische van Avent. Nog wel een medela gehuurd, maar nauwelijks gebruikt omdat ik toch die avent wilde hebben.

Toen ik die eenmaal thuis had, viel hij zo tegen. (k heb er zelfs oom gehuild :oops: , wat hormonenen wel niet met je doen) Met de handkolf krijg je veel meer vacuum. Uitendelijk wel gewent aan de electrische en hij kolft ook prima, maar het duurt wel veel langer dan met de hand kolf.

Als ik je nu een advies mag geven zou ik ook eens kijken naar een ameda dubbele kolf. Niet zo heel duur en volgens mij ook best goed.

Hier de Ardo Calypso dubbele elektrische kolf met Amarillys handkolf met dezelfde schilden en flesjes. Superapparaat en relatief goedkoop :thumbup:

hier medela swing, electrische kolf, enkelvoudig, ideaal ding ook!