hoi dames,
over een tijd willen we graag een kat bij ons gezin voegen en dus zijn we een beetje aan het orienteren welke kattenrassen bij ons zouden passen. ik krijg de indruk dat er op het forum redelijk wat kattenkenners zitten vandaar dat ik het ook even hier vraag
wijzelf zijn niet zo kieskeurig. het is meer de kat die ons leuk moet vinden. ik moet wel zeggen dat ik weg ben van langharige katten en mijn man niet zo van luidruchtige ‘kletsende’ katten houd. we hebben dan 3 kids en het is de bedoeling dat de kat binnen blijft, hooguit in de tuin komt indien dat mogelijk is.
welk ras zouden jullie aanraden?
Ik zou eens gaan kijken in een asiel, daar weten ze vaak ook wel te vertellen welke kat bij jullie past en of ze luidruchtig is en of ze graag binnen of buiten is.
Echt verstand van rassen heb ik niet, ik heb 2 hele lieve katten (kater en poes) uit het asiel gehaald. Ze wisten mij goed te vertellen welke bij ons zou passen toen ik vertelde wat we zochten. De poes kwam meteen naar me toe voor een aai en een knuffel. De kat komt uit een ander asiel en is lekker speels.
Maar goed zo zou ik het dus doen.
Ik zou ook in het asiel kijken. Daar weten ze vaak goed te vertellen over het karakter van de katten die daar zitten. Scheelt ook veel geld in verhouding met een raskat en katten in het asiel zijn echt niet minder lief.
Wil je toch een raskat. Neem dan geen siamees, deze kletsen het liefst de oren van je hoofd :mrgreen:
Onze buren hebben maine coons, grote, rustige iets langharige katten. Zij hebben hun tuin helemaal afgeschermd zodat de katten wel in de tuin kunnen maar niet eruit (angst voor diefstal). De dieren lijken het prima te vinden
Neem alleen maar een langharige kat als je bereid bent veel te kammen en te stofzuigen
Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht is eind deze maand een grote kattenshow waar je veel verschillende rassen kunt zien en de eigenaars spreken.
Oh Zuid-Limburg zie ik, ach je moet er wat voor over hebben :mrgreen:
Ik zou zeggen: kijk eens op de site van zwerfkat in nood. daar hebben ze ook vaker langharige. en als ze die dan niet hebben dan zullen ze vast en zeker wel een kat hebben die bij je past. de gastgezinnen zitten verdeeld in zuidlimburg en belgie.
Succes
Wat voor karakter zoek je? Actief? Rustig? Altijd bij je of juist meer op zichzelf?
Ik heb 3 Somali’s, halflangharige abbesijnen. Erg actief en altijd bezig, tot op hoge leeftijd speels. Erg sociaal en altijd bij je in de buurt te vinden.’
Om je een ideetje te geven van mijn beestjes, hieronder wat fotootjes:
Zazoutje:
Ziggy:
Sofus:
ik zou idd naar het asiel gaan en daar vragen welke kat bij jullie zou passen
ik heb 4 katten gehad gewone huis tuin en keuken katten
en echt elke kat is/was verschillend de ene heel rustig maar wel ee kroelkat de andere heel speels de andere weer “spraakzaam” en de andere die moest je gewoon af en toe zoeken om te kijken of die er nog wel was want die was zo rustig en zag je bijna nooit :mrgreen: had lekker z’n eigen plekje
dus denk niet dat er speciaal een ras is maar je echt meer moet kijken naar het karakter van het beestje + als je in het asiel gaat weet je direct of hij/zij bij kleine kinderen kan (want ook niet al mijn katten vonden kinderen geweldig 1 hoefde je maar naar te wijzen (kinderen dan) en hij zat al te blazen :shifty: )
ik heb nu nog 1 kat een echte goedsul l*lt alleen de hele dag de oren van je kop maar de kinderen kunnen echt alles bij hem doen :thumbup:
bedankt voor de antwoorden dames!
janneke wat een mooie katten!
het asiel is sowieso de eerste plek waar we zouden kijken. we wonen tegen die tijd trouwens waarschijnlijk in gelderland (mag ik hopen), en ik zou het ook niet erg vinden om er wat langer over te moeten reizen om kennis te maken met een kat.
ja HTK katten, ik vind het nog steeds fascinerende dieren, maar ik smelt toch meer voor bv een maine coon, noorse boskat, of zelfs zo een devon rex, geldt ook voor mijn ventje, maar die heeft een ‘luid katten trauma’ opgelopen haha.
onze vorige kat was nogal een luide, die hoorde je overal, liep voor je benen en moest en zou de aandacht hebben. deze kat is uiteindelijk verhuisd omdat hij niet gelukkig was in onze flat, hij was gewend om naar buiten te kunnen.
de reden dat ik om specifieke rassen heb gevraagd is omdat die vaak wel eigenschappen hebben dat bij het ras hoort. ik snap dat elke kat best een ander karaktertje kan hebben.
Wij hebben verschillende rassen gehad, Maine Coon, Somali, Heilige Birmaan.
Ik vind de Heilige Birmaan helemaal te gek…zooooo lief en knuffelig. Echt heerlijke knuffelkatten.
En het verharen bij langharige katten is veel minder dan bij kortharige. En ja, kammen moet je dan wel doen, maar dat is dan ook wel weer heel leuk en daar geniet de kat dan ook van (als het ze van jongs af aan is aangeleerd, maar als je ze bij een fokker haalt is dat zeker het geval).
Ik kan je van eigen ervaring vertellen dat ik denk dat een pers niet echt een kat voor jullie zou zijn.
Zelf hebben we 2 noorse boskatten die erg aan je omschrijving voldoen.
Rustige katten, niet heel kletserig, maar wel slimme meiden…
Langharig, forse dieren en een van de twee is zelfs een half hondje (loopt met je mee aan de lijn, apporteert, reageert op haar naam)
Zijn erg lief met kinderen, echte gezinskatten.
Onze meiden zijn alleen binnen en dat werkt prima (is van ons een keuze omdat ze ook echt met iedereen mee zouden gaan buiten)
zolang we ze maar wel genoeg uitdaging bieden, en afwisseling in het spelen.
Denk hierbij aan een voerbord of andere voeruitdaging, afwisselend speelgoed wat je ook regelmatig blijft ruilen zodat het niet saai wordt.
Brits langhaar! (of brits korthaar)
Ze zijn lief, rustig, mensgericht en heerlijk wollig. Ze kunnen vaak maar zacht mauwen (of amper, mijn kater produceerde een soort gekraak). Ze zijn lief voor kinderen! Mijn moeder heeft er drie en ik had er twee (eentje inmiddels overleden) en zij vinden alles wel best. Vinden ze het niet meer leuk, dan lopen ze gewoon weg. Heerlijke familiebeesten.
Brits korthaar is een heel bekend ras (sheba en whiskasreclames), de brits langhaar is dezelfde kat, maar dan met lange vacht omdat in het verleden brits korthaar wel eens met pers werd gekruist ten behoeve van rasverbetering.
Brits langhaar is geloof ik op dit moment nog net niet (of inmiddels wel) officieel erkend als ras en dus waarschijnlijk wel ietsje goedkoper.
Wij hebben een pers…
die wil niet gekamt worden, die scheer ik dan eens in de zoveel tijd.
zonder afrastering gaat hij de tuin niet uit :thumbup:
miauwt alleen voor eten, is rustig geen heel aanwezige kat.
Ideaal :thumbup:
Een Brits Langhaar is niet goedkoper dan een Brits Korthaar tegenwoordig
Verder kan ik me vinden in wat Lily zegt, ik heb beiden Geweldige beesten.
Wat ik helaas geleerd heb in de 15 jaar dat wij katten hebben, is dat meestal niet jij voor hun kiest, maar zij voor jou
Wij hebben 3 htk katten en zijn superlief en gezellig.
Onze Heisa is een wat humeurige kat en niet echt gek met kids, maar die blijft meestal boven tot Benthe naar bed gaat…
Mijn droom is om als deze meiden, over een ,hopelijk heeeeeeel lang tijdje er niet meer zijn een noorse biskat of turkse van te mogen hebben…
@janneke1981 wrote:
Sofus:
![]()
Owwwww hier word ik nou echt helemaal hoteldebotel van, wat een prachtbeest!!! :inlove:
On-topic:
Ik heb een wilde kat ooit eens bij iemand als jonge kitten van de plaats af moeten vangen met handschoenen aan, dus die is alleen enkel aan mij gehecht, hij was pas 4 weken en moederpoes was overleden dus ik verving haar. Ik ben zijn mama.
Hij word dit jaar nov. alweer 12 jaar.
Poezen uit het asiel zijn ook net zo lief en als ik ooit nog een kat zou nemen, zou ik eerst daar gaan kijken, ik geef liever eerst een gedumpte poes/kat een kans op een prettig leventje.
Maar als je voorkeur uit gaat naar een raskat, daar heb ik geen ervaringen mee.
Succes met je keuze. :thumbup:
bedankt dames
ik ben wel van plan om eerst naar een aantal asielen te kijken, daar zullen ongetwijfeld ook wel eens raskatten zitten en wie weet steelt een andere wel ons hart? je weet het niet, maar dat is in ieder geval de eerste plek waar we zullen kijken.
maar het duurt nog wel een tijdje, eerst maar eens verhuizen en een kind op de wereld zetten, als alles weer gesetteld is kijken we verder.
Wij hebben 3 katten.
2 huis tuin en keuken katten en 1 daarvan blért alles bij elkaar. Ook snachts.
Ze zijn wel gigantisch speels.
De andere is een Noorse boskat, een knuffelkont, tot soms irritante aan toe, is rustig, en ligt liefst altijd ergens te slapen. Dit is zijn karakter. (of ouderdom met zijn 19 jaar)
Het verschilt per kat, net als bij een mens. Dus ga niet op een ras af.
@Lily2006 wrote:
Brits langhaar! (of brits korthaar)
Ze zijn lief, rustig, mensgericht en heerlijk wollig. Ze kunnen vaak maar zacht mauwen (of amper, mijn kater produceerde een soort gekraak). Ze zijn lief voor kinderen! Mijn moeder heeft er drie en ik had er twee (eentje inmiddels overleden) en zij vinden alles wel best. Vinden ze het niet meer leuk, dan lopen ze gewoon weg. Heerlijke familiebeesten.
Brits korthaar is een heel bekend ras (sheba en whiskasreclames), de brits langhaar is dezelfde kat, maar dan met lange vacht omdat in het verleden brits korthaar wel eens met pers werd gekruist ten behoeve van rasverbetering.
Brits langhaar is geloof ik op dit moment nog net niet (of inmiddels wel) officieel erkend als ras en dus waarschijnlijk wel ietsje goedkoper.
Helemaal mee eens! Echt toppertjes voor kindjes.
Onze oudste mocht netjes haar potloodjes op zijn vacht uitstallen en meneer bleef gewoon liggen :mrgreen:
Zelfs haar diadeem hield ie netjes is :inlove:
Dat beestje vond alles best!