Welke fv?

Nou qua verpakking maakt me niets uitwant wij hebben wel een friso doos waar ik het in kan doen :lol: vroeg me alleen af wat dan beter is, al even voor de schappen gestaan maar menn wat een keus, ik ben e nog niet helemaal over uit wat ik ga doen ik denk iig wel de ha, aangezien ml dus veel last heeft van allergieeen, maar welk merk ik neem dat weet ik nog niet, gelukkig heb ik nog wel even tijd :slight_smile:

Ook even off topic



Loesje, nee het is niet beter gegaan door de voeding, maar de ka zei dat ik nu duurdere voeding had dan nodig was. Met medicatie ging het beter, de pijn was weg waardoor hij beter slaapt en ben nu voor 3 keer bij osteopaat geweest en durf gematigt positief te zijn :dance: het spugen is veel minder maar het is een combinatie van denk ik, medicatie voor de maagzuur en pijn en osteopaat voor het spugen.

Hypo allergeen wordt tegenwoordig niet meeraangeraden bij baby’s met familieleden met kma. Want mocht een baby evt ook kma hebben dan hebben ze dat net zo goed van de HA, want daar zit ook koemelk in.

Om die reden hebben wij onze jongste (oudste ook kma en soja allergie en 1,5 jaar aan de Neocate gezeten) gewoon Nutrilon gegeven de eerste maanden en daarna overgestapt op Nestle Groeie Start, daar deed ze het beter op ook nog qua ontlasting. Op het kdv krijgt ze nog wel Nutrilon.

@Kittycat wrote:

Hypo allergeen wordt tegenwoordig niet meeraangeraden bij baby’s met familieleden met kma.


Wel door het Voedingscentrum: klik



@Kittycat wrote:
Want mocht een baby evt ook kma hebben dan hebben ze dat net zo goed van de HA, want daar zit ook koemelk in.


Info van het Vc:
Voor kinderen met een verhoogd risico op koemelkallergie heeft hypoallergene kunstvoeding, op basis van partieel eiwithydrolysaat de voorkeur boven gewone kunstvoeding.

Het gaat dan dus om kinderen met een verhoogd risico en niet om kinderen met een bewezen kma.

Bij mij werd bij de VK praktijk ook direct aangegeven dat als je flesvoeding ging geven, vanaf het begin of overstapt vanuit BV in ieder geval te starten met HA voeding.

Om 2 redenen.

  1. de overgevoeligheid die kinderen vertonen heeft te maken met het niet kunnen afbreken van de eiwitten in de voeding en bij HA voeding is dat al gedaan, dus is de kans kleiner dat er een overgevoeligheid optreedt.
  2. HA voeding ligt het dichtst bij natuurlijke/borstvoeding en is ook lichter verteerbaar wat een eventuele overschakeling minder groot maakt

Paar jaar geleden idd, maar 7 maanden terug :wink: door kinderarts, huisarts en cb niet meer.



Moest een beetje gniffelen om Yvonne en het VC, daar ben je toch meestal tegen :mrgreen:

Overigens is HA verknipt en niet vrij van koemelkeiwitten ed. Dus als een kind écht een koemelkallergie heeft heeft het weinig zin dat te geven. En verhoogd risico, tja, als kind 1 het heeft heeft kind 2 een verhoogd risico. Zoals bij ons het geval was. Maar ze had het kunnen hebben of niet. Als ze het had hadden we daar met HA net zo goed achter gekomen als met gewone voeding, ik vond het peroonlijk dus zonde van mijn geld om HA te geven :wink: Maar goed, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij geeft.

@Kittycat wrote:

Moest een beetje gniffelen om Yvonne en het VC, daar ben je toch meestal tegen :mrgreen:


Ik ben idd niet echt enthousiast over het Vc (en andersom zijn ze dat geloof ik ook niet over mij, getuige een uitgebreide brief bezorgd op mijn persoonlijke adres die ze speciaal voor de gelegenheid eigenhandig hebben opgezocht), maar verwijs af en toe toch nog wel eens naar de info die ze geven. Deze keer om aan te geven dat de advisering blijkbaar niet eenduidig is :shifty: De kans is denk ik aanwezig dat zorgverleners in dit geval naar aanleiding van ‘een geluid’ hun eigen conclusies trekken, zoals bijv. ook gebeurt met de advisering rondom het tijdstip van starten met het introduceren van vast voedsel.

@Kittycat wrote:

Overigens is HA verknipt en niet vrij van koemelkeiwitten ed. Dus als een kind écht een koemelkallergie heeft heeft het weinig zin dat te geven. En verhoogd risico, tja, als kind 1 het heeft heeft kind 2 een verhoogd risico. Zoals bij ons het geval was. Maar ze had het kunnen hebben of niet. Als ze het had hadden we daar met HA net zo goed achter gekomen als met gewone voeding, ik vond het peroonlijk dus zonde van mijn geld om HA te geven :wink: Maar goed, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij geeft.




Maar, het doel achter voeding is toch niet ontdekken of je kind al dan niet een allergie heeft? Jij weet vast ook wel dat een kind veel verborgen klachten kan hebben van een kma, dat risico wil je toch niet lopen? Dus zeggen dat je er met of zonder ha wel achter was gekomen klinkt mij wat vreemd in de oren. Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook. :slight_smile:

Eerst kruidvatmerk, na paar weken overgestapt op jumbomerk omdat ik vaker in de jumbo kom dan bij het kruidvat…en is nog goedkoper… 8)

Een persoonlijke brief, haha, dat zit diep.

Maar goed, in het stukje van het VC mis ik dus heel duidelijk het Wáárom, er staat dat het aangeraden wordt, maar ik zie geen argumenten.

Maar ik denk dat daar dus het probleem zit, in de eenduidigheid die je aanhaalt. En dan kun je als ouder op de ene bron of de andere bron af gaan. Maar net in welke je het meest vertrouwen hebt.



Niet om een hele discussie over kma enzo te starten hoor, maar wel om mss wat uitleg toe te voegen over mijn eigen gevoel daarover: D. ik denk dat jij mij niet verkeerd begrijpt nee.

Doel van een voeding is om je kind te voeden. Bijkomstigheid is dat elk kind een allergie ergens voor kan hebben. Ik ben begonnen met bv bij mijn 2e dochter, geen rekening gehouden met koemelk. Al heel snel dus overgestapt op fv en tja, op elk moment in die eerste periode van een babyleventje kan blijken dat een kind een allergie heeft. En reken maar dat we er in het begin heel erg alert op waren. Maar persoonlijk, en dat werd dus blijkbaar ondersteund door diverse zorgverleners, vond ik dat dat er net zo goed uit kon komen met gewone voeding als met HA. Dus voor mij geen enkele reden om voor HA te kiezen, want het voegt voor mij absoluut geen waarde toe in de strijd tegen allergieen. HA had haar er niet voor beschermd namelijk. Dat kan vreemd gevonden worden, maar ik zie niet in waarom. Maar mss juíst omdat ik ervaring heb met allergieen dat ik die mening toegedaan ben. Want het is een drama hoor een kind dat allergisch is en een hoopje ellende. En dat red je niet met HA voeding, daar heb je echt andere voedingen bij nodig. In ons geval was Nutramigen ook niet voldoende en moest ze aan de Neocate. Na een week hadden we een ander kind.



1,5 jaar is ze aan de Neocate geweest en nu met 3 jaar is ze nog allergisch voor soja, serieus nemen we het zeker. Als HA de garantie of minder kans had gegeven op een niet-allergisch kind had ik het echt gebruikt, maar dat doet het niet. Er zitten net zo goed koemelkeiwitten en soja in. (Overigens is ze gelukkig niet allergisch gebleken)

Na BV gestart met Kruidvat omdat dit bij ons in de buurt zat, maar soms kreeg R. ook iets anders huismerk, maar wel pas na 6 maanden…

Wij hebben nooit HA gebruikt o.a door wat KC ook uitlegt.

Eerst hebben we Nutrilon Standaard 1 gegeven omdat Thijs dat in het ziekenhuis ook kreeg. Nadien kreeg hij erg veel last van krampjes en zijn we overgestapt op Kruidvat Standaard. De krampjes bleven en zijn we gaan druppelen, dit verlicht iets maar nog lang niet genoeg. Hierdoor ben ik naar en Osteopaat gegaan en die adviseerde HA voeding van Friso. Deze gebruikt maar de poeplucht was niet te harden in huis. Ook de ontlasting werd mosgroen/bruin en erg plakkerig. Omdat de krampjes toch bleven zijn we overgestapt op AH HA. Ja ik weet je mag normaal niet zoveel wisselen met voeding maar we zijn een beetje ten einde raad aan het worden. Inmiddels zitten we aan de tweede verpakking hiervan en zijn de Dr. Brown fles aan het gebruiken. Helaas nog steeds geen verlichting voor ons manneke…