welke dagdelen? keuze mogelijk? combi met werk mama...

Wij hebben inmiddels de papieren binnen voor de ouderbijdrage. Dus zal de “groene kaart” ook tussen nu en 2-3 maanden in de bus vallen. Ze mogen hier met 2,5 naar de PSZ.



Nu zat ik alleen te denken. Hier schijnt het verplicht te zijn dat je een ochtend én een middag moet. Maar Bart heeft zijn middagslaapje echt nog nodig. En dat is natuurlijk precies op het tijdstip dat hij evt. naar de PSZ zou moeten. Zouden jullie die 1,5 à 2 uur van de middag voor lief nemen en hem alleen de ochtend sturen. En evt. het maximale van 3 dagdelen benutten en dus betalen. Zodat hij dan 2 ochtenden gaat en de middag niet, die je wel betaald. OF zouden jullie hem ondanks dat slaapje toch naar de PSZ doen, onder het motto: straks op de baisisschool moet je ook wakker blijven.



En hoe doen jullie dat in combinatie met werk? Zouden jullie je kind (nadat het gewend is aan het principe van de PSZ) door de vaste gastouder (aan huis, in ons geval) op laten halen? Of is dat eigenlijk not-done?

Connor is nu 2 jaar en 3 maanden en kan dus “opgeroepen” worden voor 1 ochtend. Als hij 2,5 is, mag hij idd 2 dagdelen, 1 ochtend, 1 middag.

De ervaring op de psz is, dat ze in het begin zelf het bedje opzoeken als ze 's middags moe zijn, maar daar groeien ze wel overheen.

Ik heb als voorkeur opgegeven 1 dag dat ik werk, en 1 dat ik vrij ben. Dus 1 dag kan ik hem brengen en halen, en de andere dag doet ons mam dat.

Ik denk in deze moderne tijd, dat het ook absoluut kan dat een oppasmoeder je kind gaat halen. Tuurlijk. Mamma’s moeten toch ook de kost verdienen.



Suc6 met je keuze wat die middag betreft. Volg je hart :thumbup:

Ik heb een PSZ gevonden waar je lekker 2 ochtenden kan :thumbup: Ik vind het zelf absoluut belachelijk dat je een middag moet, terwijl er nog zoveel kids slapen op die leeftijd! Maar oke, dat terzijde :mrgreen:



Misschien kan je inderdaad hem voorlopig enkel een ochtend doen als je dat wilt, misschien kanje ook wel afspreken om hem te laten wennen dat je begint met 1 keer per week (en dan kies je uiteraard voor de ochtend HAHAHA) :mrgreen:



En ophalen door een gastmoeder vind ik, op een gegeven moment, prima. Zoals je zelf aangeeft, als ze gewend zijn!

Hier doen ze gelukkig ook alleen de ochtenden.

Ik begin met 1 ochtend,dit omdat ze ook 1 dag in de week op het KDV zit…en misschien over een tijdje wel 2 ochtenden,maar hier geen middag.

Britt zou ook niet zonder haar slaapje kunnen…denk ik :mrgreen: :think:

Alhoewel ze hem natuurlijk ook wel eens overslaat als we weg moeten. :mrgreen:

Fleur gaat al vanaf dat ze 2 jaar is 1 ochtend en 1 middag naar de psz.

De middag vind ik ook slecht getimed ivm haar slaapje maar ik doe haar tegenwoordig rond 11 uur naar bed en dan slaapt ze 1,5 uur, dan gaat het wel goed.

Of je kan na de psz een uurtje naar bed doen?

Kris gaat altijd naar de kov dus geen ervaring. Ik denk wel dat ik eerder zoals Anja bezig zou gaan. blijf het iig belachelijk vinden die verplichte middag.

En ja…vind dat de gastouder ook de kinderen op kan halen. Nu halen kennissen in sommige gevallen ook Kris op bij het kov. T is natuurlijk leuker om t zelf te doen, maar ja…dat kan niet altijd.



groetzelz en succes met het maken van n keuze!



Mariek

Ik heb een PSZ uitgekozen waar je ook gewoon voor 1 ochtend kan kiezen, wat ik zat vind omdat hij al 4 dagen naar de gastouder gaat, waarvan dus 1 ochtend naar de PSZ. En dat beantwoord dus gelijk de vraag ophalen door de gastouder. Hij wordt gebracht en gehaald door de gastouder (haar dochter gaat sinds kort ook, dus dat is helemaal makkelijk).



De PSZ begint om 9.00 (vanaf 8.45 brengen) en om 12.15 kunnen ze weer opgehaald worden. Ze hebben dan met z’n allen geluncht en kunnen dus thuis gelijk hun bed in (want reken maar dat hij doodmoe is van een ochtend PSZ). Ik zou het zeer onhandig vinden om ze in hun eigenlijke middagslaap weg te moeten brengen.



Naar deze PSZ mogen ze overigens vanaf het moment dat ze goed kunnen lopen. Ik heb Kian er heen gebracht vanaf het moment dat hij 2 is geworden. Hij vind het helemaal geweldig. Het zijn 2 kleine groepjes (van 7 kinderen) en tussendoor kunnen ze met alletwee de groepen in een grote gymzaal met fietsen, tractors etc. rondscheuren, prachtig!

Julie is nog niet zo ver dat ze mag, maar wanneer het kan gaat ze 2 ochtenden. Ik breng haar op maandags zelf, heb geregeld dat ik later begin en 1 ochtend in de maand die uren inhaal. Mijn moeder haalt haar op maandags op. Verder gaat ze dan op de woensdag en dan haal en breng ik haar zelf.



Maar haal ook wel eens mijn neefje en het buurjongetje op, dus vind echt wel dat ze door een gastouder opgehaald kunnen worden.

Van de week te horen gekregen dat Bart in april de oproepkaart krijgt…ben nu al zenuwachtig! :shifty: Stom hè… :shifty:

Ondanks dat hij er qua ontwikkeling echt aan toe is, vind ik het toch weer een nieuwe mijlpaal die even overwonnen moet worden. Je hebt niet meer alleen de zeggenschap over je kind. Er komen nu leidsters op de hoek kijken en straks ook leraren…pffff…wat gaat het toch hard! :cry: :oops:

In september/oktober is het voor Isabel zover. Ik ben benieuwd of ze dan nog 's middags slaapt…



Ze gaat de maandagmiddag en de donderdagochtend als het goed is. Maandags ben ik vrij, donderdags mijn man. Ik wilde het op deze manier oplossen, omdat ik graag alles van haar hoor als ik haar ophaal, het leek me wel fijn als dat dus één van ons zou zijn. Tegen die tijd heb ik dus een middagje in de week minder met haar… :frowning:

Tja, kan het me wel voorstellen hoor Esther dat het voor jou wat spannend is. Per slot van rekening is Bart geen kdv gewend.

Ik heb Marnick niet opgegeven voor psz aangezien hij “straks” een 2 e crechedag krijgt als mijn ouders niet meer kunnen oppassen. Daar spelen ze ook met andere kindjes, knutselen ze heeeeeeeeeel veel en hebben een heerlijke tuin met zandbak en glijbaan. Daarbij komt dat hij daar gewoon nog lekker kan slapen. Dus voorlopig prima zo!



En tuurlijk kan je een gastouder je kind laten brengen of halen. Vind ik niet gek hoor.

Ik werk op een kinderdagverblijf, en het gebeurd wel eens dat kinderen een ochtend bij ons zijn en vervolgens in de middag naar de peuterspeelzaal gaan. Omdat dat qua tijd aansluit betekent dat dat wij ze dan naar de PSZ brengen.

Geen enkel probleem hier, terwijl ik het toch heb over een ouderwets dorpje en geen drukke stad :wink: . Dus ook die gastouder kan prima!

Hier een nog onervarenmoeder wat betreft peuters :mrgreen:



Ik heb even een vraagje. Ik zat zo dit topic eens te lezen en ik zag dat je een oproep krijgt? Ben je verplicht om je kindje naar een psz te brengen? Snap het niet echt :lol:

Die oproep krijg je uiteraard alleen als je je in heb geschreven :lol: :lol: Wees maar niet bevreesd :mrgreen:



He Loekie :wink: Heb je nog niet kunnen regelen dat hij dan maar 1 dagdeel gaat? Ik verwacht ook een dezer dagen dat de banjer er heen mag, maar hier kan je op sommige PSZ ook 2 ochtenden. De middagslaap blijft heilig zolang hij nog duurt :wink:

:lol: ik schrok al :lol: Thanks voor het antwoord!

Nee Pien, ambtelijke molen hè!

Ik krijg echt pas na 1 april bericht en dan ga ik het regelen van die middag. Ben er de agelopen dagen achtergekomen dat Bart echt nog niet zonder tukkie kan 's middags!

De groene kaart is binnen… :shifty:

Nu is het wachten op het telefoontje van de PSZ…brrrrrrrr!!!



(wat een muts ben ik toch!!)



Oh ja…krijg je voor de PSZ ook een vergoeding van de belastingdienst? :think: Of ben ik nu erg hebberig??? :mrgreen: :mrgreen:

Korte nieuwsflits:



Bart is vanmiddag voor het eerst naar de PSZ geweest.

Hij gaat de helft van de aangegeven tijd, om te wennen tot aan de zomerstop. Na de vakantie gaan we het oprekken tot de normale tijd.

Ik heb de afgelopen dagen goed voorbereid dat hij alleen naar de PSZ zou gaan en dat mama ondertussen boodschappen zou gaan.

Gelukkig was hij daar bij het korte afscheid mee akkoord.

Na een uurtje heb ik hem opgehaald, bij de normale afsluiting.

Dat vond hij erg indrukwekkend een heel lokaal vol met ouders en kinderen. Je zag m zoeken naar me en zijn gezicht opklaren toen hij me zag :inlove: .



Vrijdagochtend gaan we ook 1,5 uur…ben benieuwd.

Gelukkig is dát 's morgens en hoef ik m niet wakker te maken voor de PSZ. Was wel zielig…hij wilde nl nog helemaal niet uit bed vanmiddag…“Bart dekentje toedekken??” :cry:

hmmmmmmmmm raar heb nog nooit gehoord dat je een middag moet hoor :think:



De mijne zou ook nooit zonder zijn middag slaapje kunnen (waarschijnlijk oko niet als ie 4 is :roll: ) maar om dan ok nog in een normale rusttijd iets druks te gaan doen zou ik niet doen.



hier mag hij gewoon 2 ochtende en vanaf 3 jaar evt. 3 ochtenden. eerst maar is 2…na de zomer…