Ik heb bij R. zwangerschapsgym gedaan. Ik vond het leuk, gezellig en leerzaam…
Heb er veel aan gehad bij de bevalling.
Ik heb er ook leuke contacten aan over gehouden…
Zelfs bij de daarop volgende bevallingen kon ik alles zo weer voor de geest halen…
Ik heb geen cursus gedaan. Zoiets als zwangerschapsgym lijkt me helemaal niks, ik zou me niet op mijn gemak voelen. Ook had ik daar over gehoord dat je er uiteindelijk niks aan hebt. Yoga vind ik wat te zweverig. Zwangerschapszwemmen leek me wel leuk, maar ik had heel erg last van bekkeninstabiliteit dus dat lukte lichamelijk niet meer.
Ik heb wel veel boeken gelezen over bevallen & zwangerschap, dus me wel voorbereid op de bevalling. Alleen had ik er uiteindelijk helemaal niks aan, omdat ik van het ene op het andere moment in een weeënstorm kwam zonder enkel voorteken en de hele bevalling maar 2,5 u heeft geduurd. Ik weet niet of ik een volgende keer wel op cursus zou gaan, ik kan dus ook niet zeggen dat ik het achteraf gemist heb.
Ik kan jullie aanraden om een cursus te volgen die door een oefentherapeut Mensendieck wordt gegeven. Veel tips en oefeningen voor klachten tijdens je zwangerschap, zoals bekkeninstabiliteit, pijn rondom SIgewricht, krampen etc. En veel oefeningen voor het persen, ademen, heel praktisch. In Badhoevedorp en Amsterdam doe ik dat zelf, http://www.aembody.nl. In Leiden geeft de thuiszorg (Activite) hele goede cursussen. Succes dames, Annette.