Welke bordspellen zijn leuk voor peuters?

Welke bordspellen zijn leuk voor peuters? Ik ben al eens voorzichtig gestart met plaatjes-domino en memory, maar dat is nog niet echt een succes. Laura snapt op zich het idee wel van twee dezelfde plaatjes bij elkaar zoeken, maar ze gebruikt de kaartjes/blokjes liever om er torens van te bouwen (en ik kan haar geen ongelijk geven).

Zijn er spellen die op deze leeftijd (tegen de 3 jaar) al geschikt zijn? De speelgoedwinkel staat vol natuurlijk, maar wat vinden jullie kinderen nou echt leuk om te doen? Ben benieuwd!

Tja Anne doet wel domino en memory, maar wat ze ook erg leuk vind is kids bingo, de sesamstraatversie. Oke, wij stoppen met de bingo niet als 1 rijtje vol is, maar als heel het blad vol is, dat rijtje begrijpt ze nog niet. Daarnaast vind ze het ouderwetse vissenvangspel leuk (met magneetjes). De wielen van de bus deed het hier ook goed (geleend bij de speel-o-theek). Heb je geen speel-o-theek in de buurt zodat je wat kan uitproberen? En ik weet niet of ze bv op een peuterspeelzaal zit, maar daar kan je ook goed navragen wat je kindje leuk vind om daar te doen aangezien ze daar een groter aanbod hebben. Veel succes

Hier is krokodil met kiespijn erg favo…

Officieel staat op de doos dat het vanaf 4 is, maar zelfs peter snapt het wel want het is redelijk eenvoudig… je mag om de beurt kiezen indrukken tot je per ongeluk “gebeten” word (dat gaat gelukkig niet bere-hard) en dan ben je af. Ze liggen hier altijd in een deuk, zeker als papa af gaat :mrgreen:

Knibbel knabbel knuisje van Jumbo is ook zoiets en ook die vinden ze erg leuk.

Verder spelen we hier wel mens erger je niet, maar dan zonder het eraf gooien… dus gewoon wie het hoogste gooit rent het hardst en wint.

Dat helpt ze wel al met tellen en ze vinden het leuk. :thumbup:

over het algemeen beginnen spelletjes vanaf een jaar of vier (met als absolute topper jakkiebak kippekak). Er zijn een paar spelletjes te krijgen vanaf 3 jaar (regenboogslang (maak een slang door kaarten met zelfde kleur aan elkaar te leggen, vast ook wel geschikt voor onder de 3) en ik heb een spelletje dat heet bafa of zo, kom er even niet op, is eigenlijk gewoon ‘oorlogje’ of ’ pakje kaarten’ of ‘kabelen’ of hoe je het ook noemt; allemaal kaartjes met verschillende hondjes erop, en degene die het grootste hondje neerlegt, mag de kaarten van de andere hebben), maar ik denk dat onder de drie kinderen over het algemeen nog niet echt het idee van een spelletje begrijpen :think:

Maar het is wel leuk om een spelletje te spelen… :smiley:

Ik speel ook wel eens monopoly met ze… ze mogen met de dobbelstenen gooien en lopen met het pionnetje… Ik beheer de bank en het geld.

Domino snappen ze vaak al wel vroeg…

Hier is “Bierendingo” de favoriet :mrgreen: (Dierenbingo van Clowngames, gehaald bij Intertoys) Met 24 echte dierengeluiden, van mug tot olifant.

Met Femke speel ik al vanaf dat ze 2.5 jaar was Triominos, Jumbolino, nijntje leert tellen, memory en lotto.

Verder vinden ze leuk; Krokodil met kiespijn, wielen van de bus, Banana express, ezeltje strek je, Catamini (echt heel leuk) en verder wisselen we steeds af met een ander spel van de speel-o-theek

Spelletjes die Femke leuk vind om alleen te spelen zijn; Bambino Loco, Nijntje Interactive Quiz, CastleLogix (ook een superleuk denkspel)

Bedankt voor alle tips :thumbup: , klinkt leuk! Ik ga zeker dat ‘krokodil met kiespijn’ eens uitproberen, en ook eens rondkijken bij de speelotheek.

jaaa die krokodil is erg leuk!

tip voor memory gebruik: zoek een paar leuke plaatjes uit. zet de plaatjes op een rij (begin met 3) geef de dubbele in de hand van je kind en laat het kind het plaatje matchen door de zelfde plaatje op elkaar te leggen. en benoem ook steeds het plaatje. het is dus net zoeits als lotto.

het echte spel memory zijn de meeste kindjes van 3jr nog niet aan toe.

het spelletje lotto zijn kinderen vanaf 2jr aan toe.

zeker als je het langzaam opbouwd.

Ze hebben van HaBa zulke leuke spelletjes!

Tenminste, zo zien ze eruit, ze zijn alleen zo enorm duur :shifty: !

Krokodil met kiespijn lijkt me ook wel wat voor Thomas! :mrgreen:

@Fren wrote:

Hier is “Bierendingo” de favoriet :mrgreen: (Dierenbingo van Clowngames, gehaald bij Intertoys) Met 24 echte dierengeluiden, van mug tot olifant.

Ja die is leuk! Alleen hebben wij geloof ik de andere versie :eh:

Moest zelf af en toe wel goed nadenken welk dierengeluid het was, wolf en ik geloof de walvis lijken nogal op elkaar.

Inderdaad, ik heb eerst alle geluiden een keer voor mezelf afgespeeld met de bingo-kaarten erbij en had na 3x nog de walvis niet gehoord :oops: Bleek heel erg op de wolf te lijken.

jakkiebak kippekak

Fiep, ben toch wel nieuwsgierig wat dit is - de naam doet vermoeden dat het leuk is :wink: .... maar ik kan me er niet echt wat bij voorstellen nog.

@Mejis wrote:

jakkiebak kippekak

Fiep, ben toch wel nieuwsgierig wat dit is - de naam doet vermoeden dat het leuk is :wink: … maar ik kan me er niet echt wat bij voorstellen nog.

het is echt een onwijsleuk spel, beetje veredeld memorie. ik heb een tijd voor de fabrikant gewerkt en moest dan oa dit spel demonstreren aan kleutertjes en echt, die waren allemaal niet weg te slaan. zo ontzettend veel vrolijke gezichten gezien. Heb toen - ondanks dat ik totaal geen kinderwens had- meteen een spel bewaard voor als ik ooit misschien…nog 1,5 jaar, en dan mag ik :dance: :dance:

(was gisteren online nog even aan het kijken, en er zijn toch best veel spellen voor onder de vier te koop, zag ik)

Michael was en is helemaal gek van het dora spel. Een soort ganzenborden is het, waar je kaartjes moet verzamelen.

Lynn vind ‘kleurentorentjes’ helemaal geweldig.

En bambino loco is ook favoriet.