welke behandeling

Misschien is het een tropic wat hier wel vaker staat vermeld maar wat ik niet echt kan vinden is wanneer je welke behandeling krijgt voor welk probleem… Ik lees veel dingen over iui, ivf ed maar niet wanneer je daar voor in aanmerking komt of heeft dat deels te maken met hetgene wat jezelf wilt??? Kan iemand mij dat uitleggen??? Ben zeer benieuwd



liefs knuffeltje

Hoi Knuffeltje,



de behandeling wordt altijd bepaald door je situatie en de gyn. Over IVF en ICSI staat een redelijk lang stuk wat sticky staat en door mijzelf geschreven.



IVF is eigenlijk de laatste ‘halte’ voor vrouwen die bv onbegrepen onvruchtbaar zijn, waarvan de eileiders niet doorgankelijk zijn (zoals bij mijzelf) of waar andere problemen zijn met de eileiders of ernstiger endometriose. ICSI is 1 stapje verder daarvoor gelden bovenstaande redenen maar als extra ‘complicatie’ een zwakke zaadkwaliteit of productie.



Voor IUI kom je voornamelijk in aanmerking indien je eisprong gereguleerd zou moeten worden en er al een aantal andere zaken onderzocht zijn en/of geprobeerd zijn. Redenen om daarop over te gaan zijn vaak; aantal pogingen gedaan met Clomid bv om de eisprong te reguleren, zwakker zaad qua kwaliteit of kwantiteit of beide. Een slechte samenlevingstest en dus vijandig baarmoederslijm of zaken als milde endometriose (baarmoederslijm buiten de baarmoeder).

Al deze onderzoeken etc vinden meestal plaats na 1 jaar zelf proberen en niet zwanger worden, daarna beginnen de eerste onderzoeken, HSG, samenlevingstest (vaak meerdere), zaadonderzoeken (ong 2 a 3 met tussenpozen van 3 maand ivm de aanmaak van nieuwe zaadjes), hormoonspiegels in je bloed om na te gaan hoe je eisprong en cyclus verloopt en vaak een aantal echo’s en evt een kijkoperatie om zaken als verklevingen en endometriose uit te sluiten.



Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt en mocht je nog vragen hebben lees ik het hier wel!

Ik wil nog een kleine aanvulling op het verhaal van Rhiannon geven.



Ikzelf heb een ernistige vorm van endometriose wel een goede eisprong en doorgankelijke eileiders. Daarom heb ik wel eerst iui gehad, maar sta wel op de wachtlijst nu voor ivf. Ongeveer drie maanden, omdat de artsen denken dat er toch wel een kans is met iui gaan we tot aan de ivf door met iui.