Welk spiraaltje?

Sinds ongeveer een half jaar heb ik “gedoe” met de pil. Steeds vage buikpijn, korte menstruatie, de eerste dag veel bloedverlies, daarna bijna niks meer enz. Omdat ik net aan een ander merk pil was begonnen toen de klachten ontstonden heb ik van de huisarts een ander merk pil gekregen, maar tot nu toe niet echt verandering. Inmiddels ben ik me aan het oriënteren op andere manieren van anticonceptie. Na een zoektocht op internet kwam ik bij de mirena en de koperspiraal uit. In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar de koperspiraal (geen hormonen) maar ik lees ook positieve verhalen over de mirena (veel minder hormonen dan de pil). Ik ben nog niet bij de huisarts geweest, hij zal me ook vast veel kunnen vertellen, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar ervaringsdeskundigen. :slight_smile:

Een jaar, anderhalf jaar na de geboorte van mijn 2e kind merkte ik dat ik vaak zonder enige reden strontsjacherijnig was. Ik ben in 2011 gestopt met de pil en overgestapt op de mirena en daardoor kwam ik erachter dat die sjacherijnigheid wsl. door de hormomen van de pil kwam. Nu heb ik er geen last meer van. Ik heb vrij goede ervaringen met de mirena. Het plaatsen viel me 100% mee, ik ben terug van het ziekenhuis naar huis gelopen (20 minuten) terwijl ik eerst van plan was om een taxi te nemen. Ik had wel al op advies van de dokter van te voren wat pijnstillers (weet niet meer of het paracetamol of ibuprofen was) genomen. Ook na het plaatsen weinig last, een beetje zeurderig gevoel, maar dat verdween met een paracetamol. Daarna nog maar een paar keer ongesteld geweest, 1 keer 1 maand erna, daarna 1 x 6 maanden na de plaatsing en 1 keer 11 maanden na de plaatsing, alle keren duurde het maar een paar dagen en was het niet pijnlijker of meer of minder dan toen ik nog de pil slikte. Sinds december 2011 niet meer ongesteld geweest.

Ik heb de mirena.

Ik twijfel of ik hem er uit laat halen…

Hij is in maart geplaatst, na de geboorte van de jongste, en toen tot mei bloedverlies.

En dat is opnieuw gestart met daarbij buik en rug pijn, ik krijg nu extra hormonen, werkt dit niet gaat hij er uit…

Ik heb na mijn bevalling een paar maanden de Mirena gehad. Ik kan ook niet goed tegen de hormonen in de pil en bij mij voelde het met de Mirena zeker 3x erger. Ik was totaal mezelf niet, had last van “kortsluitinkjes”" in mijn hoofd. Veel hoofdpijn, labiel. Ik werd ook gewoon ongesteld steeds en had een zeurderige pijn in mijn buik en onderrug. Nou ja ik was er niet happy van en mee. Dus die eruit en meteen een koperspiraal erin. Echt een verademing! Oké het bloeden is ietsje heftiger en iets langer, maar dat heb ik er wel voor over. Ik ben gewoon mezelf en heb geen vage dingetjes en klachten die ik met de Mirena wel had. Totaal geen spijt van. Wel spijt dat ik jaren de pil heb geslikt (wel 8x gewisseld van pil en nuvaring enz…). Maar ja, als je alles vantevoren weet!