Welk programma???

Welk programma kan ik het beste gebruiken om foto’s te bewerken?

Ik heb 3 foto’s (een van Sanne een van Sem en een van Iris) en die wil ik op een foto hebben voor een kerstkaart…weet niet eens of het kan maar zo wel :mrgreen: welk programma heb ik dan nodig?

Ik gebruik photoshop… Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren!

@Ron wrote:

Ik gebruik photoshop… Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren!




Maaar photoshop leer je niet even in een paar dagen…

Hmm ja even vergeten…



:oops:

Ook wij gebruiken photoshop. Maar helaas zoals Karin ook al zei, dat heb je niet zomaar geleerd.

Ik hoop dat je snel een programma vindt meis!

Ik gebruik photoshop elements. :thumbup:

Binnen een dag geleerd, is echt leuk en simpel (kost wel €100)

Corel paint shop pro gebruik ik al jaren… (is ietsje minder ingewikkeld dan photoshop, ietsje)

Maar een goed fotobewerkingsprogramma is best ingewikkeld hoor…

Maar met een hoop oefenen en uitproberen en her en der om tips vragen kom je er wel :slight_smile:

kan ik dat dan gewoon downloaden??? Of waar koop je dat? (vraagt de digibeet :oops: :oops: :oops: )

Hier ook psp, maar vind het best een moeilijk programma om mee te beginnen.

Een probeerversie van psp kan je best gratis downloaden hoor. Effe googelen op psp. :wink:

ik gebruik ook psp…



zie mijn “fotokuntswerkje” in het f…

Picasa, supersimpel en je kan er heel veel mee, zoals dit!!



Ik maak bruidsreportages en maak heel veel gebruik van dit programma. Je hebt echt geen PSP of Photoshop nodig hoor, dure programma’s en niet heel gebruiksvriendelijk. Je krijgt met Picasa ook heel leuke effecten!!!

Hier de link voor de gratis download, het is een programma van Google







http://picasa.google.com/index.html

Picasa is inderdaad erg gebruikersvriendelijk als je weinig van bewerking weet. Met photoshop kun je het meest, maar is ook een moeilijk programma.

Picasa is wel snel en handig maar is niet zo precies in het bewerken van foto’s. Je kunt beperkt photoshoppen is mijn ervaring en als je foto’s niet geschoten hebt met een spiegelreflex, is het resultaat van mindere kwaliteit.

Maar picasa is ook bedoelt voor het eenvoudig opleuken van foto’s. Je moet er niet teveel van verwachten als je een kritisch ook hebt.



De 1e foto van AnneMarie,ik vind de foto mooi maar zo jammer dat het programma de foto maar half bewerkt heeft. De achtergrond is maar voor de helft vervaagd ener zit een hele scherpe lijn in het deel van wel en niet vervagen. Zonde van een mooie foto.

@Karin2 wrote:

Picasa is wel snel en handig maar is niet zo precies in het bewerken van foto’s. Je kunt beperkt photoshoppen is mijn ervaring en als je foto’s niet geschoten hebt met een spiegelreflex, is het resultaat van mindere kwaliteit.

Maar picasa is ook bedoelt voor het eenvoudig opleuken van foto’s. Je moet er niet teveel van verwachten als je een kritisch ook hebt.



De 1e foto van AnneMarie,ik vind de foto mooi maar zo jammer dat het programma de foto maar half bewerkt heeft. De achtergrond is maar voor de helft vervaagd ener zit een hele scherpe lijn in het deel van wel en niet vervagen. Zonde van een mooie foto.




Komt ook wel omdat het verkleind is, de foto is in RAW bewerkt. Ik vind het echt een heel fijn programma, heb Paint Shop Pro op mijn PC maar vind Picasa vele malen fijner!!!



Tot nu toe geen enkele negatieve reactie op mijn foto’s gehad, maar zowieso voor het doeleind waar Issie het voor nodig heeft uitermate geschikt!



Zeker als het in mijn geval al zeer geschikt is voor een bruidsreportage!!!

Ik wil ook niet negatief op jóu reageren hoor Annemarie, ik kijk alleen even met een kritisch oog naar de foto en het programma. Het valt nogal op dat de achtergrond niet effen is gemaakt.

Ook als je een foto in raw hebt bewerkt en dan verkleind (omdat dat moet voor het forum), zullen de rasters evenwijdig moeten verkleinen en zou het verschil niet zo groot kunnen en mogen zijn.

Sorry Karin maar ik zie denk ik niet wat je bedoelt…dit is iig de foto zoals hij origineel was (verkleind voor het forum in paint dus zowiezo minder scherp)



Maar voor het doel waar Issie het over heeft is Picasa toch gewoon geschikt, waarom haar die programma’s als PSP en Photoshop aankaarten, die zijn zowieso niet gratis en veels te ingewikkeld!

Ik ben niet degene die haar ingewikkelde programma’s voorschotelt hoor, photoshop leer je niet in een paar dagen wat ik al eerder aangaf. Picasa is een prima programma.



En ik weet niet zo goed hoe ik je kan laten zien wat ik bedoel. Het is ook niet zo belangrijk maar geef toch even een kleine uitleg. Ik zou de foto in ieder geval anders nemen, als je al een semi prof. camera hebt, zou ik de bewerking door de camera zelf laten doen. Raw schieten en het onderwerp scherpen en de achtergrond wazig. Als je een goede camera hebt, zou ik deze het werk laten doen. Dat is het mooiste.



In jouw bewerkte foto zie ik dat de bakstenen van de toren voor de helft blur zijn gemaakt. Ten hoogte van de onderste raampjes. Eronder is het scherp en erboven is wazig. Net zoals de bakstenen boven hun hoofd. Die zijn scherp en boven het raampje zijn ze weer wazig.

In het origineel zie ik dat niet terug.



Het is verder qua compositie een hele mooie foto. Het onderwerp staat rechts in beeld en niet middenin de foto en het detail van de lantaarn vind ik super.

Hahahahaha, nu zijn we foto’s aan het beoordelen, ook leuk :wink: :wink:



Maar ik heb inderdaad wel een goede spiegelreflex(Olympus) met een fijne lens 45 mm-180mm, dus mogelijkheden genoeg.



Echter ik kies er voor om in die 1.5 uur die je vaak maar hebt voor de shoots op locatie om daar zoveel mogelijk verschillende foto’s te gaan maken, en om alles steeds in te stellen dat is dan veel te veel werk. Ook omdat ik daar nog niet bedreven genoeg in ben hoor.



Ik kijk ook bestwel kritisch naar een foto, als ik me goed herinner dan maakt Picasa de foto’s blur vanuit een cirkel die je aan kan passen zo groot als je wil, en ook zo vaag als je wil. Mij ging het bij deze foto erom dat het stel er scherp opstond en het kasteel als een uitlopende waas!



Weet je wat trouwens ook nog een fijn programma is Ulead, ook heel gebruiksvriendelijk, en je kan er ook allerlei teksten en grappige effectjes mee maken!

De foto’s ogen echt een stuk minder scherp dan het origineel hoor, maar zoals bekend is dat als je ze verkleind van 10 MP naar 600x800 pixels.



Ik doe dat namelijk op de voor mij snelste manier, in Paint en dan verkleinen met 20%, dan is de foto 9 van de 10 keer geschikt voor het forum, maar wel veel korreliger!