wel of niet vastleggen in bed?

Onze dochter van 9 maanden ligt soms op haar buik te slapen, maar ik vind dit wel eng. Ze draait dan, in haar trappelzak, in haar slaap. Nu las ik net weer een overlijdensadvertentie in de krant van een meisje van 1,5 dat in haar slaap is overleden… Ik ben best bang dat M. zich omdraait en op haar gezichtje gaat liggen en dan geen lucht meer krijgt.

Het consultatiebureau raadt tegenwoordig af om je kindje vast te leggen, (maar waarom weet ik eigenlijk niet zo goed, heb het er zelf nog niet over gehad). Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen.[/i]

Ik laat Nienke gewoon op haar buik liggen…Ik vetrouw er gewoon op dat het goed gaat…Ze is een sterke dame en kan echt wel haar hoofd opzij doen als ze in ademnood zou komen…

Het is natuurlijk verschrikkelijk van wat je gelezen hebt, maar op de een of andere manier denk ik dan altijd, dat er wellicht wel meer met het kindje aan de hand de hand is geweest, en het niet aan verstikking is overleden…

Als je een kindje gaat vastleggen, ga je juist echt risico`s opzoeken mijn inziens…

Met die leeftijd sliep mijn dochtertje ook al best een aardige tijd op haar buikje.

Met die leeftijd kunnen ze echt zelf wel hun koppie draaien.

niks vastliggen

brit lag ook ineens op de buikje

lekker laten liggen

niet vastleggen, heel veel kindjes draaien op hun buik! En zoals zoveel zeggen, ze kunnen dan echt hun hoofdje wel wegdraaien!!

Zeker niet vastleggen. Als ze dan wel omdraaien dan kunnen ze niet gemakkelijk terugdraaien en is de kans op verstikking des te groter.

Ik denk dat je in jouw geval dan het best een aerosleep matras kunt kopen. Hierdoor kunnen ze ademen en is de kans op wiegedood kleiner.

Mijn dochter slaapt al vanaf haar 7e maand op haar buik. Op haar rug terugleggen was wel een optie, maar ze draaide zo weer terug en vastleggen is voor mij gewoon geen optie.

Echt? Raden ze dat aan tegenwoordig?? Dát vind ik juist eng.

Zolang je kindje d’r hoofd goed kan draaien, en zelf kan rollen… zou ik me geen zorgen maken hoor.

Riley heb ik nooit vastgelegd, hij sliep al heel snel op zijn buikje, en ton hij zichzelf kon draaien lag hij altijd op zijn buik.

Hij draait zijn hoofd zelf netjes goed.

een kindje van anderhalf overleden in de slaap… daar zal vast meer achter steken.

Ik ken er ook 1, maar die had overgegeven in haar slaap en was dus in overgeefsel gestikt.

Dat is botte pech en heeft weinig te maken met op de buik liggen.

Hier heb ik altijd de kinderen wat strakker ingestopt, nam dan een 1 persoons laken ipv een ledikant laken en dan deed ik dat overdwars… me dunkt dat ik dan bijna wel een meter in kon stoppen en dus lekker strak kon instoppen.

Maar vanaf een maand of 6 draaiden ze toch wel op hun buik en omdat ik het buikslapen geen punt vind, maar het mogelijk ONDER het beddengoed raken wel, heb ik ze vanaf dan geen beddengoed meer gegeven maar alleen een slaapzak van juiste dikte gezien de seizoenen en ze zo laten slapen.

Zodra ze hun hoofd goed op kunnen tillen, kunnen ze ook wel op hun buik slapen.

Vastleggen is veel gevaarlijk… er zijn kindjes die zo worstelen dat ze zich met slaapzakriem en matras in 1 keer omdraaien en dan dus onder het matras belanden.

Of kindjes die verstrikt raken in de riem.

Vastleggen vind ik dus echt uit den boze.

Ik zou je kindje ook niet vastbinden en lekker laten liggen zoals ze zelf wil slapen!

Ons ventje slaapt ook al erg lang op zijn buikje.

Ik heb wel zo’n “ademend” matje op het matras, ben ff de naam kwijt. Aero-sleep geloof ik.

Groetjes, Marieke

T.ygo ligt ook alweer twee maanden op zijn buik te slapen. Als ze hun hoofd goed omhoog kunnen doen en kunnen draaien als ze op de buik liggen is er weinig gevaar. Tuurlijk is het risico aanwezig dat ze overlijden in hun slaap maar net als de anderen denk ik vaak ook dat er veelal een onderliggende oorzaak te vinden is. Bijv. overgeven etc.

Dus lekker laten gaan en zeker niet vastbinden!

bedankt voor jullie reacties!

Er slapen dus heel veel kindjes op hun buik, ben weer gerustgestelder :smiley: Niet dat ik nou altijd zo’n overbezorgde moeder ben hoor :wink: , maar 't is de eerste en in de tijd van mijn ouders werden kindjes schijnbaar vastgelegd dus heb dat advies al een aantal malen van mijn mams gekregen en ja dan ga je wel eens twijfelen he.

Vroeg het ook meer omdat ik benieuwd was wat anderen ervan vinden en of er uberhaupt nog wel kindjes vastgelegd worden en zo ja hoe.

Merel is inderdaad ook wel sterk genoeg om haar hoofdje te draaien, ze ligt ook meestal wel met haar hoofdje naar opzij, maar ik had 1x dat ik bij haar kwam en dat ze plat op haar koppie lag en toen ben ik heel erg geschrokken.

Je moet je kindje inderdaad nooit vastleggen in zijn of haar bedje! Dat is veel gevaarlijker dan op haar buik slapen.

Mijn dochtertje slaapt ('snachts) ook op haar buik. Ik heb een aerosleep, maar ze heeft haar hoofdje altijd opzij gedraaid. Soms ligt ze wel met haar neusje in haar knuffeltje, maar ook dan draait ze al snel weer haar hoofdje om. Ze rolt door haar hele bedje heen; ligt overdwars of met haar hoofdje op het voeteneind. Als ze dat kan, is ze ook wel sterk genoeg om te zorgen dat ze genoeg lucht krijgt.

Het is natuurlijk heel erg dat zo’n jong kindje overlijdt, maar de kans is groot dat er meer aan de hand was!

@truusje wrote:

Echt? Raden ze dat aan tegenwoordig?? Dát vind ik juist eng.

Zolang je kindje d’r hoofd goed kan draaien, en zelf kan rollen… zou ik me geen zorgen maken hoor.

ze raden het dus ook juist af :wink:

Hier was en is de middelste een buikslaper vanaf een maand of 4. In het begin vond ik het wel eng. Hij kon toen namelijk wel naar zijn buik draaien, maar nog niet zelf terug naar zijn rug.

Toen hij dat eenmaal goed kon was ik een stuk geruster :slight_smile:

Het had ook geen zin om hem terug te leggen op zijn rug. Nog voor wij weer bij de deur stonden… lag hij op zijn buik met z’n kont in de lucht.

Nog altijd een favoriete slaaphouding :lol:

Je zou een topdekje van Aerosleep kunnen gebruiken. Dan kan ze altijd gewoon ademen als ze op haar buikje ligt.

Ik heb voor de zekerheid ook een Aerosleep, al heb ik wel mijn twijfels of dit wel zo’n fantastische uitvinding is, zijn de meningen ook over verdeeld.

Vroeger sliep alle baby’s op hun buik, was normaal de kraamzorg legde ze altijd op de buik, mijn broer is op deze manier als baby in bed gelegd, zelfs in de kinderwagen moest hij zo liggen, mijn moeder vond dat nooit leuk, omdat dat niemand zijn gezichtje kon zien, haha!

Mijn zoon slaapt ook op z’n buik, hij draait zich ook om in z’n slaapzak, als hij weer terug wil naar z’n rug begint hij te huilen, en kan ik er uit om hem om te draaien :? :lol: ach het zal wel tijdelijk zijn.

Trouwens, bij ons kdv leggen ze de baby’s met het achterste gedeelte van de slaapzak onder hun matras, doen ze bij mijn zoon ook, kan niks geen kwaad zeggen ze daar, als hij hard trekt trekt hij zijn slaapzak er ook uit hoor, maar zo voorkomen ze dat ze steeds op hun buik rollen, dus zo zie je maar weer, iedereen doet het op z’n eigen manier.

Hier is vorige week ook een kindje van 1 1/2 overleden aan wiegendood, het is natuurlijk verschrikkelijk, een drama, maar als ze met 1 1/2 jaar in een matras stikken lijkt me dat toch een beetje ‘raar’, ze zijn dan toch groot genoeg, als ik naar mijn eigen zoon kijk, die red zich wel op z’n buik, tijdens het spelen ligt hij ook altijd op z’n buik, dus kracht genoeg.

Niet vastleggen. Er zijn wel eens kindjes gestikt in die riemen. Ik vind het ook tegennatuurlijk. Hier lagen ze alle drie vanaf een half jaar op hun buik te slapen. Ben zelf ook een buikslaper.