wel of niet trakteren op school??

Lianne wordt binnenkort 4.

Ze heeft al afscheid genomen van het kdv en toen getrakteerd.

Dat was begin aug.



Ik overweeg haar te laten trakteren op school als ze 4 wordt.

Maar dat is gelijk dr eerste schooldag…



Wat is wijsheid??



Ben vast niet de enige die hier tegenaan (is) loop (gelopen)

Jayden was zaterdag jarig, maandag is hij voor het eerst naar school gegaan. We hebben hem niet laten trakteren, heeft hij op de psz gedaan. Trakteren in de klas komt volgend jaar wel… Had het wel nog aan de juf gevraagd, maar volgens haar wordt het in groep 1 vrijwel nooit gedaan.

@pooh wrote:

Lianne wordt binnenkort 4.

Ze heeft al afscheid genomen van het kdv en toen getrakteerd.

Dat was begin aug.



Ik overweeg haar te laten trakteren op school als ze 4 wordt.

Maar dat is gelijk dr eerste schooldag…



Wat is wijsheid??



Ben vast niet de enige die hier tegenaan (is) loop (gelopen)




Over het algemeen doen ze dat niet bij 4-jarige, juist omdat het hun eerste dag is.

Jo.as heeft nooit op een PSZ of KDV gezeten tot het laatst, dus ook nooit echt een afscheid voor zijn 4-jarige.

Hij was jarig in zijn 2e schoolweek. Hij is van augustus.

Ik wist het verder ook niet, wilde er geen big deal van maken,maar tegelijk jarig zijn op school zonder er enige aandacht aan geven,vond ik ook zowat. Heb het de juf gemeld, dat hij wel zou trakteren (belleblaas),maar verder geen big deal…gewoon uitdelen en klaar. Het normale ritueel van klassen rond e.d. heeft ze niet gedaan. Dat doen ze pas met 5 jaar. Normaal zijn de ouders er ook bij,maar dit was zijn 4e dag school uberhaupt, na de zomervakantie, kortom…heb het allemaal niet gedaan.



Eli.as zelfde verhaal, ook 4 geworden einde zomervakantie en meteen gestart na de vakantie. Heb ik niet laten trakteren (hij heeft wel afscheid genomen op de PSZ).

Trakteren/feestjes e.d. hier pas vanaf 5 jaar.

Je zou kunnen kijken of ze iets kleins uit mag delen en de juf er wel iets van aandacht aan wil geven,maar zo’n eerste dag is vaak al beladen zat…zou het klein houden of misschien zelfs weglaten.

Ik twijfel enorm, klassenrond gaan… nooit bij stil gestaan dat dat erbij hoort :oops: (vergeten…haha)



Ze heeft op de dag zelf ook al haar feestje met een paar vriendjes.

(En de rest van de visite natuurlijk)



Geloof dat ik al weet wat we doen…

we doen het gewoon niet…

:lol:



dankjullie wel voor jullie ervaringen en meningen!! :-*



Vind het zoooo spannend dat ze naar school gaat :oops:

Ik denk dat ik het niet zou doen. Eerste schooldag is al spannend, en dan ook meteen trakteren, dat lijkt me een beetje teveel.

Hier hebben we er sowieso niet mee te maken, hij zit sinds een paar weken in groep 0, en blijft daar tot de zomervakantie, dus dan trakteert hij wel, omdat hij dan al een half jaar in die klas zit.

Onze meid was op zondag 4 maart jarig. De donderdag ervoor was ze voor het laatst naar de psz en heeft ze getrakteerd. Op maandag is ze voor het eerst naar de basisschool geweest en toen heb ik haar niet laten trakteren. Leek me wat teveel van het goede zo op een eerste schooldag en ze had op de psz ook al getrakteerd, dus twee keer wordt ook wat duur.

op de meeste scholen is het niet de gewoonte om te trakteren als kinderen vier zijn. Dit omdat er vaak getrakteerd wordt op de psz ed… Ik zou het niet doen. Denk zelf dat het voor je kind geen gemis is, maar dat je het zelf wel zo voelt.



Zo is onze zoon twee geworden in de zomervakantie, zijn verjaardag is neit gevierd op het kdv, toch vind ik het gek, maar ja, vier weken na zijn verjaardag ga ik het niet meer vieren, en drie weken ervoor ook niet. Maar t voelt wel gek… net alsof ik hem een gezellig moment onthoudt samen met alle kindjes en leidsters.

@konijn wrote:

op de meeste scholen is het niet de gewoonte om te trakteren als kinderen vier zijn. Dit omdat er vaak getrakteerd wordt op de psz ed… Ik zou het niet doen. Denk zelf dat het voor je kind geen gemis is, maar dat je het zelf wel zo voelt.

Zo is onze zoon twee geworden in de zomervakantie, zijn verjaardag is neit gevierd op het kdv, toch vind ik het gek, maar ja, vier weken na zijn verjaardag ga ik het niet meer vieren, en drie weken ervoor ook niet. Maar t voelt wel gek… net alsof ik hem een gezellig moment onthoudt samen met alle kindjes en leidsters.




:-*

Hier mochten we zelf kiezen. Ons zoontje is al 10 dagdelen wezen wennen op school en op zijn verjaardag volgende week is zijn 1e echte schooldag. Voor de vakantie heeft hij getrakteerd op de psz, maar dat is natuurlijk al heel lang terug. Wij vieren zijn verjaardag zondag dus vonden we het wel leuk dat hij zich wel een beetje jarig voelt op zijn echte verjaardag. Klassen rond doen ze niet bij 4, maar trakteren mag wel. En wij kiezen er dus om deze redenen voor om het wel te doen. En we mogen er bij zijn, dat is ook wel heel leuk :wink:

@Amy82 wrote:

Jayden was zaterdag jarig, maandag is hij voor het eerst naar school gegaan. We hebben hem niet laten trakteren, heeft hij op de psz gedaan. Trakteren in de klas komt volgend jaar wel… Had het wel nog aan de juf gevraagd, maar volgens haar wordt het in groep 1 vrijwel nooit gedaan.




hier precies zo. die eerste dag/eerste dagen, dat is allemaal al super spannend. meteen zo in de schijnwerpers staan om te gaan trakteren, nee dat lijkt me teveel voor zo’n hummeltje van net 4 jaar.

trakteren in de klas komt weer als ze 5 worden. dan kennen ze de klasgenootjes en de juf en wordt het ook echt leuk voor ze.



klassen rondgaan doen ze bij ons niet geloof ik :think:

Hier ook geen traktaties als ze vier zijn. Je verjaardag vier je pas op school met je vijfde en dan ben je ook goed bekend en is het extra leuk.

Hier doen ze ook met 4 geen traktatie op school pas bij 5 jr

@littlewonder wrote:

Ik denk dat ik het niet zou doen. Eerste schooldag is al spannend, en dan ook meteen trakteren, dat lijkt me een beetje teveel.

Hier hebben we er sowieso niet mee te maken, hij zit sinds een paar weken in groep 0, en blijft daar tot de zomervakantie, dus dan trakteert hij wel, omdat hij dan al een half jaar in die klas zit.




?? ik verbaas me hierover?? Volgens mij mag een kind voor zijn 4e verjaardag maar een beperkt aantal dagen naar school, ik dacht max. 4. Hoe kan je dan al met 3 jaar en 8 mnd op school zitten? :think:

o.t. onze middelste wordt overmorgen 5 en gaat dan voor t eerst trakteren. Volgens mij is het op de meeste scholen gebruikelijk dat er niet getrakteerd wordt bij 4 en voor t eerst dus bij 5 jaar worden…

@WoLa wrote:

@littlewonder wrote:
Ik denk dat ik het niet zou doen. Eerste schooldag is al spannend, en dan ook meteen trakteren, dat lijkt me een beetje teveel.

Hier hebben we er sowieso niet mee te maken, hij zit sinds een paar weken in groep 0, en blijft daar tot de zomervakantie, dus dan trakteert hij wel, omdat hij dan al een half jaar in die klas zit.




?? ik verbaas me hierover?? Volgens mij mag een kind voor zijn 4e verjaardag maar een beperkt aantal dagen naar school, ik dacht max. 4. Hoe kan je dan al met 3 jaar en 8 mnd op school zitten? :think:




Een PSZ in school? In brede scholen kan dat…maar dan is het echt een PSZ, geen basisschool.

@mandy_d. wrote:

@WoLa wrote:
@littlewonder wrote:
Ik denk dat ik het niet zou doen. Eerste schooldag is al spannend, en dan ook meteen trakteren, dat lijkt me een beetje teveel.

Hier hebben we er sowieso niet mee te maken, hij zit sinds een paar weken in groep 0, en blijft daar tot de zomervakantie, dus dan trakteert hij wel, omdat hij dan al een half jaar in die klas zit.




?? ik verbaas me hierover?? Volgens mij mag een kind voor zijn 4e verjaardag maar een beperkt aantal dagen naar school, ik dacht max. 4. Hoe kan je dan al met 3 jaar en 8 mnd op school zitten? :think:




Een PSZ in school? In brede scholen kan dat…maar dan is het echt een PSZ, geen basisschool.




Of…ze woont in Belgie. Daar gaan ze vanaf 2 a 2,5 jaar naar ‘school’, maar is het meen ik tot de 4e jaar wat meer vrijblijvend.

hmmzz ja dat weet alleen littlewonder dan he, psz of woonachtig in belgie.

Ik was iig nieuwsgierig en heb even gezocht:



Primair Onderwijs

Met 3 jaar naar school?

Nee, kinderen kunnen nog niet naar school als zij drie jaar zijn.

De Wet op het primair onderwijs is in artikel 39 heel duidelijk. Daar staat dat een leerling pas tot een school kan worden toegelaten als het de leeftijd van vier jaar bereikt heeft. Dus er is geen mogelijkheid om een kind officieel als leerling in te schrijven voordat het vier jaar is. De school ontvangt ook geen bekostiging voor kinderen die jonger zijn dan vier jaar.



Soms bieden scholen wel de mogelijkheid om kinderen voor hun vierde jaar naar school te laten gaan. Leerlingen kunnen dan als gastleerling ingeschreven worden. Maar een gastleerling heeft geen enkele juridische status. Dit kan vervelende gevolgen hebben, vooral als er iets fout gaat en uw kind een ongeluk krijgt op school. Wie is er dan aansprakelijk? De verzekering van de school zal de aansprakelijkheid niet willen nemen omdat het kind niet als leerling aangemerkt kan worden.



Overigens is het wel gebruikelijk dat kinderen voordat ze vier jaar worden een aantal malen de school bezoeken om te wennen. Dit mag vanaf het moment dat het kind drie jaar en tien maanden is. Het kind mag maximaal vijf dagen komen wennen.




Dit is dus in Nederland he :wink:

Google eens op groep 0 :wink:


0 of groep nul laat kinderen voorbereiden voor de basisschool.

Start groep nul
Augustus 2011 zijn er in Rotterdam dertig groepen nul van start gegaan. Doel hiervan is kinderen met een betere basis de basisschool in te laten stromen. Hier werd al wel op ingespeeld door de voor- en vroegschoolse educatie, maar ondanks de goede kwaliteit en het grote bereik daarvan startte toch nog steeds te weinig kinderen goed in het basisonderwijs.

Het verschil
Er wordt gedacht dat een groep nul hetzelfde is als de voor- en vroegschoolse educatie, dit is niet het geval. Doordat een groep nul onder de basisschool valt kan er beter ingespeeld worden op de doorgaande lijn van de groep nul naar de kleuters. Ook wordt er ingezet op een actief ouderprogramma en gaan de peuters 5 dagdelen naar de groep nul in plaats van vier. Er staan twee leid(st)ers op een groep nul, waarvan er één HBO-geschoold is.



Aanbod
Wist u dat een groep nul voor kinderen vanaf 2,5 jaar is? Sommige scholen kiezen er voor om alleen 3-jarigen te laten instromen, maar dit hoeft dus niet perse. Het afgelopen halve jaar hebben wij ervaring opgedaan in het draaien van een groep nul. We kunnen u helpen in het opzetten van een groep nul bij u op school, van de organisatie vooraf tot de inzet van MBO of HBO geschoold personeel in de daadwerkelijke uitvoering. Wij maken graag met u een afspraak om u te informeren over de mogelijkheden en de daadwerkelijke invulling voor uw school. Neemt u daarom contact met ons op.

@Muiz wrote:

Google eens op groep 0 :wink:


0 of groep nul laat kinderen voorbereiden voor de basisschool.

Start groep nul
Augustus 2011 zijn er in Rotterdam dertig groepen nul van start gegaan. Doel hiervan is kinderen met een betere basis de basisschool in te laten stromen. Hier werd al wel op ingespeeld door de voor- en vroegschoolse educatie, maar ondanks de goede kwaliteit en het grote bereik daarvan startte toch nog steeds te weinig kinderen goed in het basisonderwijs.

Het verschil
Er wordt gedacht dat een groep nul hetzelfde is als de voor- en vroegschoolse educatie, dit is niet het geval. Doordat een groep nul onder de basisschool valt kan er beter ingespeeld worden op de doorgaande lijn van de groep nul naar de kleuters. Ook wordt er ingezet op een actief ouderprogramma en gaan de peuters 5 dagdelen naar de groep nul in plaats van vier. Er staan twee leid(st)ers op een groep nul, waarvan er één HBO-geschoold is.



Aanbod
Wist u dat een groep nul voor kinderen vanaf 2,5 jaar is? Sommige scholen kiezen er voor om alleen 3-jarigen te laten instromen, maar dit hoeft dus niet perse. Het afgelopen halve jaar hebben wij ervaring opgedaan in het draaien van een groep nul. We kunnen u helpen in het opzetten van een groep nul bij u op school, van de organisatie vooraf tot de inzet van MBO of HBO geschoold personeel in de daadwerkelijke uitvoering. Wij maken graag met u een afspraak om u te informeren over de mogelijkheden en de daadwerkelijke invulling voor uw school. Neemt u daarom contact met ons op.


Of dat....Little Wonder, help ons?!

volgens mij wordt op de school van little wonder de peuterspeelzaal voor drie jarigen groep nul genoemd, wat ik wel eens van haar begreep.



Zo wordt de peuterspeelzaal vaak genoemd als het binnen de school is. Bij mijn vriendin ook, dr zoontje zit ook in groep o en gaat twee dagdelen, de laatste maand mag hij vier, ter voorbereiding op school!