Wel of niet overnachten tijdens reis?

Ik dacht dat hier al een topic over was, maar kan hem niet vinden :oops:



We hebben zo’n 1100 km te rijden, we gaan namelijk eerst 2 uur verder dan onze bestemming en overnachten daar in de buurt van vrienden waarna we op zwarte zaterdag 2 uur noordelijk rijden naar onze camping. Het plan is nu eigenlijk om donderdagochtend vroeg te vertrekken, dan te rijden tot etenstijd, ergens te overnachten en vrijdag vroeg te vertrekken en het laatste stukje rijden, maar nu vraag ik me af of dat slim is, of we niet de hele reis deels de nacht kunnen doen.



Nu vraag ik me af… wel of niet overnachten tijdens die reis? Eventueel de nacht rijden? Wat zijn de voor en nadelen?



Tips?

Wij bespreken van tevoren een -goedkoop- hotel. Daar kun je eten, slapen en douchen de volgende dag weer fit, fris, vrolijk en fruitig verder.

Wij hebben besloten om te vliegen en een auto te huren en dus NIET te overnachten. :slight_smile:



Onze eindbestemmig is 1450 km.

Wij gaan sowieso niet in 1 stuk rijden.



Dit jaar 2 van dat soort reizen en als het even kan beide met overnachting. Staat zelfs nog los van de kids. Wij trekken dat zelf niet eens in 1 stuk.



Naar Italie (ong. 1200 km) doen we in 2 overnachtingen (1 van de reisdagen is de verjaardag van Jo en willen niet de hele dag in de auto zitten dan).

Naar Denemarken hopen we ook op 1 stop,maar voorlopig is onze reisdag nog niet gepland. Als deze 1 dag later is dan we hopen,dan moet het helaas in 1 keer door. Maar houden hoop op 1 stop (rooster van mijn man vlak voor deze trip is nog niet bekend).



Wij zien die extra hotels als extra vakantie, kids vinden het ook erg leuk, elke keer ergens anders slapen.

Vorig jaar hadden we 10 dagen vakantie en met de 4 extra stops hebben we er 14 van gemaakt (2x heen en 2x terug), achteraf met de file op de heenreis was het absoluut de beste keuze. Eerste dag zou hooguit 6 a7 uurtjes rijden zijn,maar werden er 13!

Wij gaan naar zuid-Frankrijk en overnachten in een Chambre d’Hotes. Vinden wij fijner dan een hotel. 's Nachts rijden doen we zeker niet, vinden we gevaarlijk en te vermoeiend.

Wij vertrekken 's-nachts en de kinderen slapen dan nog 6 tot 7 uur in de auto.

Om 17:00 uur stoppen wij bij het hotel (uiteraard hebben wij in de tussentijd ook diverse stops gehad :wink: ), laten de kinderen lekker spelen en dan heerlijk eten, douchen en naar bed.

De volgende ochtend vertrekken wij weer om dan nog 800 km te maken.

Wij reizen dus 2 hele dagen, met 2 kleine kinderen :mrgreen:

Wij rijden eind van de middag weg, rijden een uur of 6-7 en pakken dan een etap of formule 1 hotel. Geen luxe maar wel bedden :mrgreen: We zijn er alleen om te slapen en rijden sochtends de rest naar Zuid Frankrijk.

wij gaan 's avonds vroeg naar bed, dan rond uurtje of 3 vertrekken (dan kan jayden eerst nog heel stuk slapen, kunnen we lekker doorrijden), komen we ongeveer 3 uur 's middags in zuid duitsland aan. Volgende ochtend weer verder naar het gardameer :slight_smile:

Wij gaan ook in 2 etappes. Anders zou ik nog meer tegen de reis op zien. Je komt zo moe aan als je in 1 ruk door rijdt naar de eindbestemming en ik zie er de meerwaarde niet van… Lekker een dagje eerder vertrekken en je stapt een stuk relaxter de vakantie in lijkt me…

Fijn om alle ervaringen te lezen!



We neigen nu toch naar 's nachts rijden. Met die meiden van ons zou dat wel eens een stuk rustiger kunnen verlopen, ontdekten we vandaag toen ze moe waren, het warm hadden en we slechts 10 min hoefden te rijden :mrgreen: Hub rijdt liever 's nachts, doet hij overigens wel vaker. Hij gaat dan de dag ervoor slapen en kan de dag erna ook ergens een tuk doen, dan kost het niet zoveel energie.

We zijn er nog niet uit hoor, ik denk dat we het pas weten als we het ervaren hebben. Vrienden reden over dezelfde afstand ook de nacht en dat ging prima. Ik wil idd wel dat hij dan de dag ervoor slaapt en dat we wisselen bij moeheid, ik kan in de auto slapen dus we kunnen wel wisselen met rijden als hij het niet meer zou trekken. Lijst hotels voor geval van nood. Ik begin juist meer op te zien tegen lange rit met wakkere kinderen, die elke 2 uur moeten stoppen en dan niet meer de auto in willen of in een vreemd hotel ineens niet goed slapen ofzo, allerlei spullen uit moeten laden voor de nacht.



Het wordt gewoon de 1e keer zo’n lange reis, dus het is even afwegen wat de beste keuze is. En dan volgend jaar maar andersom proberen. :wink: In principe zie ik wel de reis als vakantie, de keuze die we maken is vast prima en we hobbelen maar mee in het moment, dus ook als de kids de lange rit niet trekken vermaken we ons vast met dvd, eten, boekjes enz :wink:



Zijn er ook meer ervaringen met niet overnachten?

We gaan voor de 3e keer naar noordoost Spanje, ongeveer 1300km vanuit mijn ouders rijden. Zonder stops zou het ongeveer 12 uur rijden zijn als je gewoon de aanbevolen snelheid kan rijden.



De 1e keer met Pete (8 maanden) en caravan, toen zijn we om 02.00 's nachts gaan rijden en heeft alleeen mijn man gereden (alleen stoppen voor tanken en plassen en flesjes) en waren we van plan in op een parkeerterrein te overnachten in de caravan. Het verkeer viel allemaal mee en mijn man kon nog wel even doorrijden en hebben we dus gedaan en waren we om 20.30 op de camping.



De 2e keer met Pete (2,5 jaar) en Luc en Stan (16 maanden) en een volgeladen auto met dakkoffer, omdat we een tent hadden aangeschaft. We zijn om 19.30 gaan rijden (bedtijd van de kids) en hebben de hele nacht doorgereden. We hadden alleen een omleiding bij Luxemburg waarbij we verkeerd gingen rijden en zeker een uur hebben omgereden. Mijn man meestal 4 a 5 uur en ik dan 2 uur en zo afwisselen. De kids hebben het grootste gedeelte van de nacht geslapen en 's ochtends rond 06.00 werden ze een beetje wakker. Om 07.00 zijn we gestopt om te ontbijten en zijn daarna weer verder gaan rijden. Om 11.00 waren we op de camping.



Nu gaan we voor de 3e keer. Pete is dan 3,5 jaar en Luc en Stan 2 jaar en 4 maanden. We hebben voor een keer een huisje gehuurd op de camping, omdat mijn ouders ook meegaan en geen kampeerders zijn. Op zich zouden we dan een minder volgeladen auto moeten hebben. We zijn weer van plan om rond 19.00 te gaan rijden en dan door te rijden tot de kids 's ochtends wakker worden, daarna even een half uur stoppen voor ontbijt en koffie en dan rond 09.00 op de camping aankomen.



We gaan de dag ervoor op tijd naar bed (2 uur eerder als normaal) zodat we die nacht al wat meer uitrusten. De middag van vertrek gaat mijn man dan 's middags slapen, meestal 3 a 4 uur. We eten dan niet te vet (van vette hap moet je lichaam harder werken) en drinken dan nog even koffie voor we vertrekken.

In de auto nemen we dan een thermoskan koffie mee voor 's avonds en ook wat gezonde zoete koeken, zoals sultana en evergreen. Voor 's nachts hebben we vaak mars of snickers, voor een snelle oppepper te krijgen. Ook lollies en Napoleon e.d. is wel aan te raden, omdat dan even bezig bent.



Die eerste dag vind ik altijd erg zwaar, omdat de kids gewoon actief zijn en jullie helemaal kapot. Dat is misschien het enige nadeel wat ik kan bedenken.



Wij gaan meestal vrijdag of zaterdag 's avonds vertrekken, omdat er vrijwel geen ochtendspits op zaterdag en zondag is. Vorig jaar zijn we (vanwege slecht weer, storm) eerder naar huis gegaan op een doordeweekse dag en kwamen we 's ochtends in de spits bij Brussel e.d. terecht, niet aan te raden…

Ik kan niet tegen 's nachts rijden, dus wij nemen een goedkoop hotel. Maar heb je geen moeite met rijden 's nachts, dan zou ik dat eerder doen.

Wij gaan dit jaar wederom weer naar Frankrijk en dat ik ook zo’n 14 uur rijden en al 6 jaar rijden we in de avond/nacht in een stuk door en dat gaat prima. Persoonlijk zou ik het niet anders willen doen.



De eerste keer dat onze zoon mee ging was hij nog geen 3 maanden, we zijn tegen het einde van de middag vertrokken, zo rond zijn avond slaapje.

Rond 21:00 kwam hij voor zijn voeding en daarna pas rond 06:00 in de ochtend weer, en toen viel hij wederom weer in slaap.

Al die tijd heeft hij heerlijk liggen slapen en hebben wij lekker ongestoord kunnen door rijden.

Tegen de tijd dat hij weer wakker werd, waren we er al bijna.



Het jaar daar op precies het zelfde alleen dit keer geen voedingen meer :wink:

Rond zijn avond slaap zijn we vertrokken en tegen de tijd dat hij wakker werd waren we er al bijna echt heerlijk!



Dit jaar gaan we weer nu is hij dan inmiddels 2, en zijn kleine zus zal dan net een aantal weken oud zijn :inlove:

Wederom gaan we weer tegen de avond rijden.



Tussen door stoppen we zo nu en dan bij een tankstation maar eigenlijk alleen als het echt noodzakelijk is.

Vriendlief rijd al die tijd, maar als hij het niet meer zou trekken kan ik het evt overnemen van hem, maar dat is in die 6 jaar tijd eigenlijk nog nooit gebeurd.



Eenmaal op plaats van bestemming gaat mijn partner lekker slapen en blijf ik bij onze zoon.

In de avond lekker optijd naar bed en de volgende dag zijn we er helemaal klaar voor :mrgreen: