Ik zit met voor mij een dilemma.
Mijn dochtertje heeft erg veel moeite in slaap te komen, maar belangrijker te blijven. Ze kan lekker 10 minuten slapen om vervolgens wakker te worden en niet nauwelijks daarna te kunnen slapen. Ze is dan met tussen pozen van 5 a 10 minuten even aan het jengelen. Hierdoor kan ze geen ritme vinden.
Nu is ons geadviseerd om te gaan inbakeren, ik weet het niet, want ze is nog zo klein, maar ze heeft ruim 10 voedingen op een dag en een voeding duurt gemiddeld 1 uur met verschonen, aanleggen, tussendoor 5-10 min op adem komen (erg hoge toeschiet van melk) en dan weer drinken en daarna weer op adem komen. Vaak is ze erna slaperig, maar zodra ik haar dan probeer weg te leggen gaan de ogen open en gaat ze weer liggen smakken. Laat ik haar dan liggen gaat ze tot de volgende voeding liggen jengelen (dit pas 2 x uitgeprobeerd, anders gewoon getroost en bij me gehouden). Na 2 uur na het wakker worden van de volgende voeding haar weer voeden.
Aan de ene kant denk ik wil het wel proberen, maar zo’n strak ritme is echt niks voor mij, vooral omdat ik graag naar buiten ga voor een wandeling of even een boodschap wil gaan doen, ookal is mijn zoontje van 1 1/2 jaar erbij. Sanne maait soms flink met haar handjes en dat zou haar wakker kunnen houden. Bas was in het begin ook geen makkelijke slaper, maar had al wel sneller een ritme. Na 2 maanden had je geen kind meer aan Bas met slapen en dat ook zonder bakerdoek.
Wie o wie wil er ervaringen delen wat betreft inbakeren wel of niet te doen. Ik twijfel te veel om er serieus aan te kunnen beginnen. Ik wil het waarschijnlijk te goed en te snel doen en dat kun je van een meisje van 9 dagen oud nog niet veel verwachten.
Oja, vergeet erbij te vermelden, dat Sanne alleen echt huilt als het haar te lang duurt, maar is heel er snel getroost. Voor de rest is het jammeren/jengelen net zoals je het wilt noemen.
Tessa sliep bij ons ook heel erg onrustig…
Dat bleek mede te komen door de KISS, maar toen dit over was sliep ze nog steeds onrustig…
Ons werd ook geadviseerd in te bakeren, maar vond dat niet echt geslaagd…
Ik ben uitgekomen op de bakerzak ( http://www.debakerzak.nl) en dit heeft bij ons heel veel geholpen…
Als je wilt heb ik er nog liggen die je mag overnemen…
Ik heb nu een echt slapertje erbij hihi…
Wij hadden ook niet echt een regelmaat hoor… maar wat wel helpt en belangrijk is voor het slapen is een ritueeltje bij het naar bed brengen…
Met Tessa hebben we nog steeds een ritueel en daar houd ze ons ook echt aan hoor.haha…
Overdag kun je bijvoorbeeld aanhouden. wakker worden, eten, even uitbuiken ( en doezelen bij mama), even zelf spelen in de box ofzo en bij de eerste tekenen van moe worden te slapen leggen… ( dit kan natuurlijk ook in de wagenbak en als ze moeilijk slaapt in de wagen ga je lekker net na de voeding weg en gaat ze niet in de box).
Wij zijn ook niet van die schema mensen en gaan graag weg als we zin hebben en niet als het tijd is…( oke we houden wel rekening met de kids natuurlijk en trekken ze niet wakker ofzo)
zie nu ook dat ze net 9 daagjes is…
Je kunt het even proberen met een dunne moltondoek om haar daar strak in te wikkelen zodat ze zelf op de flappen ligt zeg maar en dan kijken of dat dat helpt…als dat goed helpt kun je verder kijken voor bakermethodes, maar meestal leert ze dan lekker slapen en komt het straks wel goed…en worden de voedingen ook wel iets korter…
Nadia was ook een onrustige slaper, daardoor heb ik haar heel veel gedragen in de draagdoek. (een tricotti)
En doordat ik haar veel droeg kon ze overal makkelijk in slaap komen.
Ideaal voor mij, omdat ik nogal veel van het weggaan en weinig ritme was/ben.
Uiteindelijk kon ik haar al slapend ook heel makkelijk wegleggen.
ik mail je morgen even…mijn zus heeft het zelfde probleem gehad…
maar opgelost toch met inbakeren…
Zij had een hele fijne inbakeromslag doek…
heeft echt geholpen…en ze lag er niet als een mummie bij…
zal even de link gaan vragen
Hoi welkom,
Allereerst gefeliciteerd met je dochter!
Ik begrijp dat het moeilijk is, zo’n kleintje dat maar kort slaapt.
Heb je met het CB al gekeken naar redenen waarom dit zou kunnen zijn? Bijvoorbeeld krampjes, KISS, allergie, andere (medische) oorzaken?
Ik zie ook dat je borstvoeding geeft. Het is dan wel handig om te weten dat inbakeren volgens een strak schema weinig ruimte laat voor voeden op verzoek. Ook is het moeilijker om hongersignalen te herkennen bij je kindje, omdat de handjes belangrijke hongersignalen afgeven.
Als je borstvoeding geeft, is het zeker in het begin belangrijk om op verzoek te voeden, zodat je melkproductie goed op gang komt. De eerste weken wordt als het ware een blauwdruk gelegd voor later. Als je de eerste weken op schema gaat voeden loop je het risico dat je uiteindelijk met te weinig melkproductie komt te zitten.
Nog even over dat jengelen… Komt ze goed aan? Plast en poept ze voldoende?
Je schrijft dat je een heftige toeschietreflex hebt. Wat je veel ziet bij babies is dat ze heel veel melk in een keer binnenkrijgen, gaan proesten maar ook lucht happen. Als die lucht door de darmpjes gaat, krijgen ze kramp. Je kunt proberen om de ergste druk van je borst af te halen door met de kolf of met de hand voor het voeden eerst een beetje melk eraf te kolven, en haar daarna pas aan te leggen. Na het voeden en ook tussendoor goed laten boeren kan helpen om te ‘ontluchten’.
Als dat allemaal goed gaat zou je ook nog kunnen overwegen om een draagdoek te gebruiken. Mijn ervaring is dat baby’s daarin veel makkelijker inslapen.
Dan nog even wat ‘leesvoer’ (mocht je zin hebben ;))
Er worden veel positieve verhalen geschreven over inbakeren, maar kritiek is er ook.
hier vind je een artikel daarover en hier een over slaaptraining(dat bij inbakeren hoort)
Wij bakeren Amélie in vanaf dat ze 2 weken is.
Niet met een heel slaapprogramma dat Kiddo erbij zet, maar gewoon voor haar eigen rust aangezien ze zichzelf wakker hield. (eerst met een schrikreflex die ze om de paar minuten kreeg, en al snel ook met maaiende armpjes)
Ik zag niet direct resultaat, maar na een week wel. Het is nog steeds geen slaper, maar als ze slaapt maakt ze ook even lekker een rukje van een uur of soms nog wat langer (ipv 10 minuutjes)
Ik zou het gewoon proberen (wel even volhouden hoor! Minstens een week proberen denk ik). Daarbij zou je kunnen beginnen met een duidelijk ritueeltje waaraan ze op een gegeven moment gaat herkennen dat het tijd is om te slapen.
Waarom moet je met inbakeren eigenlijk een strak ritme hebben volgens jou? Het gaat er toch om dat ze lekker gaat slapen? Als alles gewoon hetzelfde gaat (ritueeltje voor het naar bed gaan zoals bijvoorbeeld liedje zingen) maakt het niet uit waar of wanneer dat is toch? Of begrijp ik je verkeerd?
Gisteravond en vannacht is erg goed gegaan, zonder in te bakeren. Inbakeren was op advies van het cb. Ik zelf vind het nog niet nodig, omdat ze zelf ook de kans moet krijgen haar rotme te vinden.
Ze is al 210 gram boven haar geboortegewicht, dus dat gaat prima.
Kiddo bedankt voor de link, zal dadelijk even rustig gaan lezen.
Inabkeren volgens een strak ritme zou het beter doen slagen volgens Ria Blom.
Hier baker ik hem ook in hoor anders slaat hij zichzelf wakker :mrgreen: Gewoon alleen zijn armen zijn beentjes laat ik vrij, hij wordt er heel rustig van en slaapt snel in, doe ik het niet dan is het prut. Ze is nog wel kklein hoor maar je kunt t proberen en een echt strak schema is toch alleen nodig bij huilbaby’s :think: Hier wordt hij wakkere speelt even, eet speelt weer even schone luier, spelen en dan breng ik hem naar bed wel altijd hetzelfde ritueel volgen bij naar bed brengen dat werkt wel.
Succes en nog gefeliciteerd :inlove:
Ben absoluut voorstander van inbakeren. Het is dat het nu niet meer mag, anders had ik Anna nog steeds ingebakerd.
Ze slaapt inmiddels weer heel slecht, maar de maanden dat ze ingebakerd lag, sliep ze als een roosje (en wij dus ook!)
Ik gebruikte de P.a.c.c.o. Piccolo (zet er even stipjes tussen, omdat ik officieel geen reclame mag maken) en die was absoluut perfect!
Veel succes met je beslissing. Ik zou het wel weten…
ik wil de bakerdoeken gaan gebruiken. De nachtn gaan eigenlijk wel prima, maar overdag meeste tijd wakker en dan slecht in slaap kunnen komen.
mama tina ik heb dus wel intereesse in de doeken, graag verneem ik hoeveel je voor de doeken wil hebben.
Ik heb mijn dochtertje ook ingebakerd, als ik dat niet doe, is ze de hele nacht aa het jengelen. Vanmorgen op het CB zeiden ze dat ik het maar moest gaan afbouwen, heb ik al paar keer geprobeerd, maar ze vind het ook gewoon heerlijk dat in bakeren, ze komt zo tot rust! Overdag doe ik het niet, alleen snachts!! Vanaf dag 1 had ik succes!!
Wij hebben onze oudste ingebakerd. Ik was er pas met 9 weken ‘geestelijk’ aan toe om het ook daadwerkelijk te doen en hád ik het maar wéken eerder gedaan! Stan hield zichzelf ook wakker met z’n maaiende armpjes, en ik troostte 'm elke keer als hij huilde, waarmee ik 'm alleen maar meer wakker hield. Maar dat is achteraf gepraat natuurlijk. Na het inbakeren kregen we er een heerlijk uitgerust vrolijk jongetje voor terug, dat nu nog steeds prima slaapt.
Wat dat strakke ritme betreft: dat valt echt mee hoor, ook volgens het boek van Ria Blom. Het gaat om alles in vaste volgorde te doen: slapen, voeden, samen spelen, alleen spelen en weer slapen. en dat samen spelen en alleen spelen is pas als ze wat ouder zijn. De eerste maand kunnen ze amper langer wakker zijn dan een voeding en beetje knuffelen en verschonen. En dan dus bij eerste vermoeidheidssignalen weer naar bed.
Bij Stan zijn we heel strikt geweest in dat ritme, bij Mirthe zijn we al heel snel een stuk losser geworden (hebben we ook niet in hoeven bakeren). Maar dat bij eerste vermoeidheidssignalen in bed leggen is echt het belangrijkste volgens mij. Doe je dat niet, dan gaat je kind zich over z’n slaap heen zetten met als gevolg dat het moeilijker in slaap komt.
Succes ermee! Laat ons effe weten hoe het gaat.