Wel of niet beginnen aan kinderen en wat kost een kind?

Zoals hierboven al staat, zijn mijn partner en ik in twijfel of we op korte termijn aan kinderen willen beginnen of niet.



Op dit moment hebben we nog geen kinderen. Ik ben pas afgestudeerd, maar het vinden van een baan wil nog niet lukken. Mijn partner heeft een vaste baan met een redelijk goed salaris. We redden er ons nu ook van en houden nog een en ander over.



Mocht het nou zo zijn dat dit niet wat wordt en de arbeidsmarkt nog niet voldoende is aangetrokken (erg weinig passende vacatures nu), leek het ons verstandig om mogelijk nu te beginnen aan kinderen, mits het ons ook gegund wordt… Dat is iets wat je ook altijd nog maar moet afwachten. Dit om de simpele reden dat de arbeidsmarkt wellicht meer is aangetrokken tegen de tijd dat ik bevallen ben. Bijkomende voordeel is dat ik dan niet na een half jaar zwanger zou zijn van de eerste, want die heb ik dan al…



Dit ook omdat manlief toch naar een leeftijd gaat dat we er eigenlijk ook niet meer te lang mee willen wachten…



Toch spookt er nu van alles door mijn hoofd, wel/niet doen, is het wel verstandig, wat kost een kindje in het begin allemaal? kamertje, wandelwagen, autostoeltje en dergelijke, maar vooral: wat ben ik in de maand gemiddeld kwijt aan luiers, voeding etc?



Waar zou ik recht op hebben qua vergoedingen vanuit de belastingdienst?

Een hoop vragen, waarbij ik hoop wat antwoorden te krijgen van ervaren ouders…



Het is misschien een beetje stom om te vragen allemaal, maar ik wil graag een weloverwogen beslissing maken en ik zou nu zo niet weten wat er allemaal op me af gaat komen… Alvast bedankt!

Hier zaten we in hetzelfde pakket. Ik zat al bijna een jaar zonder werk thuis, ook geen uitzicht op een baan op kort termijn. Dus man voorgesteld om toch nu al voor een tweede te gaan. Prima plan dus afgelopen juli de pil gelegd.



Financieel kun je het zo gek maken als je wilt. Wil je een nieuwe babykamer (€1000,-) of neem je een mooie via ma.rktplaats (± €250,-) wil je een nieuwe kinderwagen (€900,-) of via marktplaats (± €250) voor een complete set. Kleertjes haal je zelf alles of wacht je tot je weet of je een jongen of een meisje krijgt en laat je je verwennen door vrienden en familie. Je krijgt ongetwijfeld kraambezoek die je vragen naar kado ideeen. Een box, wipstoeltje,speelkleed zijn allemaal dingen die je kunt vragen aan familie. Of geld vragen zodat je zelf dingen kunt kopen.



Voeding ligt aan jou, wil je borstvoeding geven of flesvoeding. Daarbij kunnen niet alle kinderen tegen het zelfde voeding dus dat ligt een beetje aan je kind.



Kijk eens rond op babysites/webshop van grote namen, snuffel eens rond op marktplaats wat mensen aanbieden voor hoeveel in jou smaak. Op de pr.natal site kun je een lijst vinden wat je nodig hebt. En zo kun je rond zoeken wat het ongeveer kost.



Belasting.dient… Je krijgt (ligt aan inkomen) kind gebonden budget (kgb) per maand, je kind is met jou mee verzekerd op de zorgpolis (kijk eens wat je qua zwangerschap in je zorgpolis hebt zitten) en eens per kwartaal krijg je kinderbijslag van t svb.



Hoop dat je hier een beetje mee op weg bent geholpen. Zie dat je hier al een account hebt van 6jaar dus vermoed dat je zelf ook al wel hebt ingelezen in hoe dingen kunnen gaan. :smiley:

Onze kleine is in juli geboren. Ik vind het qua extra kosten erg meevallen. Ik geef borstvoeding, dat is gratis en het allerbeste wat je je kind kunt geven, dus dat zou ik zeker aanraden! luiers, daarvoor let ik goed op aanbiedingen. Je kunt dure pampers kopen, maar in mijn ogen voldoen kruitvatluiers ook prima. Op de maandboodschappen merk ik er weinig van.

We gaan nu bijvoorbeeld ook minder uit eten, deden we dit voorheen zo’n 1 Ã 2x per maand, na de bevalling is het nog maar een keer voorgekomen. Dus daar bespaar je dan bijvoorbeeld weer op.



Wij hebben een nieuwe babykamer (alles bij elkaar 700 euro, dit is inclusief nieuw matrasje, klamboe boven het bedje etc). De kinderwagen hebben wij ook nieuw gekocht, aangezien we verwachtten/hopen dat het niet bij een kind blijft en we er daardoor hopelijk lang mee kunnen doen. Deze kostte rond de 900euro. We hebben alleen de Tummy tub tweede hands. Alles bij elkaar waren we ongeveer 2000 euro kwijt, we hebben ook zelf box/maxi cosi/babyfoon met camera aangeschaft.



Qua belastingvoordelen, weet ik nog niet zo goed wat het opbrengt. Onze kleine is in de tweede helft van het jaar geboren, daarom krijgen we dit jaar nog geen kinderkorting. Ik neem nu ouderschapsverlof op, daarvoor krijg je wel een bepaalde vergoeding.

Kinderbijslag hebben we nu ook voor het eerst gekregen, dit is bijna 200euro per kwartaal.



Ik heb nu voor het eerst wat kleertjes gekocht in de uitverkoop, kun je ook net zo duur maken als je zelf wilt. Ik vind kleertjes van de Wibra best leuk, en kost weinig. ze dragen het maar kort. En kinderkleertjes kun je weer prima doorverkopen op marktplaats.



Je moet voor jezelf de beslissing nemen. Als je een kinderwens hebt, zou ik er zeker voor gaan als je de kans hebt! Het geeft zo’n verrijking aan je leven! Ik vind het echt geweldig om moeder te zijn :slight_smile: Als er meerdere kinderen mogen volgen, heb ik het er zelfs voor over om thuisblijfmama te worden en er helemaal voor de kids te zijn, hoewel ik het ook erg leuk vind om te werken!

Babydump en ikea hebben hele leuke kamertjes en andere leuke spullen.

Ook via marktplaats kan je best wat leuks vinden.



Je kan het zo duur maken zoals je zelf wil… Dat is met alles.



Bv is gratis maar mocht je kunstvoeding geven is kruitvat en jumbo eigenmerk voeding ook prima.

Als je voor pampers kiest zou ik opletten op de aanbiedingen. Ik bestel het nu via whekamp of bol die hebben vaak aanbiedingen op de maandpakketten.



Maak een lijst wat je nodig zou hebben en vanuit daar kan je rond kijken wat je leuk vind en wat alles kost.

Dank jullie wel voor de reacties! Ben ik erg blij mee. Ik heb nog een sollicitatie lopen, ik hoop daar in februari/maart uitsluitsel over te krijgen, en dat is iets wat ik zowieso nog wil afwachten.



Komt ook eigenlijk wel goed uit, want ik moet nog eerst stoppen met roken :shifty:

Meteen de eerste normale week maar goed begonnen, en een afspraak gemaakt bij mijn huisarts voor morgenmiddag! Kijken wat hun voor me kunnen betekenen, want het is niet de eerste poging helaas… Wellicht dat het met een stok achter de deur wel lukt…



Ik merk dat ik het allemaal wat engig vindt, gewoon omdat ik niet zo goed weet wat ik kan verwachten en dergelijke… Wat nou als het financieel toch meer tegenvalt? Dan ben je mooi klaar… Allemaal van die spook ideeen. Ach, ik stop met roken, dus zal vast bakken met geld over houden:P



Ik heb inderdaad dit accout al zes jaar, zou zomaar kunnen… Niet heel actief mee geweest, vond het leuk om mee te lezen met sommigen, maar die zijn inmiddels zelf niet actief meer. Ik dacht, ik ga gewoon eens wat ervaren moeders vragen!

Ik zou zeggen: gewoon doen!

Je hebt niet voor niks 6 jaar geleden al dit account aangemaakt, kennelijk is de wens wel zeer aanwezig. En engig blijft het altijd, zelfs al ben je er 100% van overtuigd dat het is wat je wilt… het is en blijft gewoon iets nieuws, en wel iets wat consequenties heeft voor de rest van je leven.



Maar qua kosten zou ik me niet zo druk maken als jullie nu goed rondkomen en geen schulden hebben. Het redt zich allemaal echt wel, want zoals de anderen al zeggen: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Uiteraard ben je altijd geld kwijt aan de aanschaf van dingen die je nodig hebt, maar marktplaats is daarin een hele goede. En vaak krijg je ook nog wel wat als het zover is.

En wat de maandelijkse kosten betreft doet letten op aanbiedingen en genoegen nemen met goedkopere luiers ook al heel veel. En kinderen eten echt nog niet de wereld in het begin, dus dat zul je amper merken, denk ik.

En je krijgt inderdaad kinderbijslag, dus dat scheelt altijd al wat. En bij de meeste verzekeringen zijn ze gratis meeverzekerd. Voor vakanties betaal je voor zo’n jong kind meestal ook niks (eventueel bedlinnen).



Alles lost zich wel op, liefde is het belangrijkste wat een kind nodig heeft!

Tsja, een kind kost geld. Hoeveel dat is echter aan je zelf.

Mijn man is zzp-er en ik ben huismoeder (en breng dus echt geen geld in het laatje). Wij weten nooit hoeveel er per maand binnen komt.



Mijn man en ik komen allebei uit een groot gezin. De meesten van onze broers/zussen hebben al oudere kinderen en krijgen veel door geschoven (qua kleding, bedje, etc.).

Veel 2e hands spullen, voor een prikkie. Maar dat moet je natuurlijk wel willen. Zelf ben ik juist heel erg voor hergebruiken.

Kan me alleen maar aansluiten bij Tierrr!



…en dan hebben wij zelfs 4 kinderen. :smiley:

@sabje373

Ennuh hoe is verder afgelopen?

Wij zijn bezig met de 2e. Ondanks dat ik mijn werk verlies toch eerder voor nummer 2.



En we zien wel waar het schip strand.

Hoi Sabje,



Oeh ik ben er nog 1 van de oude garde en kan je alleen maar aanraden je gevoel te volgen.

Ik heb dat niet gedaan en heb daar spijt van.

Ga dat nog wel alsnog doen trouwens :slight_smile:

@meggie.

Ja het is rustig hier wel jammer.

Ga je voor een 2e?



Ooit zei de vorige werkgever van mijn man:

Het is nooit de juiste tijd om aan kinderen te beginnen.



Altijd onthouden.



Dus daarom ondanks verlies van baan in de toekomst toch voor een 2e .