Mijn dochter is een maand geleden 3 jaar geworden. Sinds april 2005 heeft ze een poepprobleem. Normaal poepen kan ze niet, ze heeft daar hulp bij nodig. Ze krijgt medicijnen om de ontlasting zachter te maken. Zonder deze medicijnen rolt ze binnen een paar dagen over de grond van de pijn. (We proberen regelmatig uit of ze zonder kan, met altijd hetzelfde resultaat, ze krijgt het er niet vanzelf uit).
Sinds de zomer zijn we bezig met zindelijk worden. Dat ging eerst heel goed, toen we met warme dagen een potje buiten hadden staan. Daar ging ze keurig op, plassen én poepen.
Het plassen gaat nog steeds goed, maar het poepen is weer een ramp. Als ze poept (met medicijnen) poept ze in etappes, wel zo’n zes keer per dag. En altijd in haar onderbroek, nooit op de wc. Dus is het logisch dat we haar een luierbroekje aantrekken. Daar poept ze in, en dan rustig vijf minuten later weer. Resultaat: ze loopt weer de hele dag in een luierbroekje.
In het begin onderscheidde ze het plassen nog wel van het poepen en deed ze dat ondanks het broekje gewoon keurig op de wc. Maar nu plast ze gewoon weer in haar luier, of als ze die niet aanheeft in haar onderbroek. Kortom: terug bij af. Logisch dat ze in de war raakt natuurlijk.
Wat moeten we nu? Toch maar een onderbroekje aantrekken, met als resultaat dat we nergens meer fatsoenlijk heen kunnen omdat ze geheid haar onderbroek volpoept, of toch een luierbroekje?
Belonen, stickersysteem, geen aandacht aan besteden, proberen haar duidelijk te maken dat ze op de wc moet poepen, dat ze het moet aangeven dat ze moet poepen zodat we haar een luier kunnen aantrekken: niets helpt. Ze doet het alleen maar in haar luier.
We zitten nu nog aan de medicijnen, sinds een week een ander soort, maar als dit niet werkt krijgt ze een verwijzing voor de poeppoli. Maar we moeten nog eerst een paar weken deze medicijnen proberen om te zien of er een doorbraak komt in dit patroon.
Heeft iemand nog tips? Want het is een aardig probleem (ook zeker niet in de laatste plaats voor haarzelf). En volgend jaar september gaat ze naar school, dus het zou natuurlijk fijn zijn als haar zindelijkheid dan in goede banen geleid is!
Pfff wat moeilijk…ik zou denk ik toch de luier uitlaten…hoe moeilijk dat ook is…
Hopelijk dat ze het poepen in haar onderbroek op een gegeven moment wel vies gaat vinden (vinden die van mij overigens ook niet :? ) en dat ze dan wel om een luier gaat vragen om in te poepen, of beter gezegd op het potje gaat…heel veel succes!!
Ik denk idd gewoon luier aflaten. Anders even navragen op cb of aan ha?!