Ik hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen…
Als baby kon hij goed scheel kijken, erg schattig was dat toen.
Na 6 mnd hoort dit over te gaan.
De laatste controle op het CB dachten ze dat hij inderdaad loenste.
Gecheckt maar het zou aan zijn brede neusbrug liggen. :think:
Vlak erna werd ik door een moeder aangesproken op het schoolplein van joh hou even in de gaten want hij loenst met 1 oog…Zij heeft een zoontje met een oogafwijking Vond dit super lief van haar want hoe sneller je er iets aan doet hoe beter volgens haar.
Van de week bij de HA, en die merkte ineens op , zo hee die is even flink bijziend :shifty: Ik ehhh hoezo?!
Nou kijk hij zit met zijn neus op de spiegelende tafel om zichzelf te kunnen zien. Ow…
Dat van de neusbrug schijnen ze op het CB heel vaak te zeggen volgens hem. Als het bleef moest ik maar snel terugkomen dan verwees hij ons door naar de oogarts.
Ik dacht laat maar even. Maar goed nu thuis ga je er toch meer op letten.
En waarempel als hij een boekje lees drukt hij zijn hoofd er helemaal op bijna. Ook heeft hij moeite met evenwicht en loopt nog niet los met bijna 16 mnd (aan de hand heel houterig en wankel)
Oh ja en ik heb een lui oog gehad vroeger en ben bijziend met -6.
Vertelde het aan mijn SO en mijn SM zei oh ja dat is mij ook al eens opgevallen vooral als hij moe is… :roll:
Vanmorgen even geprobeerd foto’s te maken van voren. Zal ze bijvoegen. Wat denken jullie? Toch naar de oogarts? Of toch nog even afwachten :think: Zo moeilijk…
Als hij een bril zou moeten, volgens mij houdt hij die nooit op :roll: :lol:
er is er maar 1 die hier echt antwoord op kan geven… de oogarts/optometrist.
Onze middelste kon met zijn linkeroog in zijn rechter broekzak kijken zo ongeveer :o CB zag niks, huisarts ook niet… hij was 11 maand toen wij het echt ‘te’ vonden en niet zo maar meer baby scheelheid.
De huisarts vond twijfels echter al genoeg reden voor een doorverwijzing: met ogen moet je gewoon geen ‘risico’ nemen, idd hoe eerder je weet en iets kan doen hoe beter.
De huisarts dacht een lui oogje, maar het bleek +6 aan beide ogen te zijn! Aangezien hij alles feilloos zag, rollende ballen van de grond kon pakken etc etc was die voor ons best verassend (en daarbij komt een + afwijking bij ons in de families helemaal niet voor).
Omdat hij zijn ene oog wel duidelijk als voorkeursoog gebruikte (het niet scheelkijkende oog zeg maar) wel begonnen met plakken zodat er niet ook nog sterkte verschil tussen beide ogen zou ontstaan.
Bij 22 maanden zijn eerste brilletje en tegen alle verwachtingen in… vanaf dag 1 heel goed opgehad :thumbup:
Inmiddels is hij bijna 5, plakt hij nog 4 dagen in de week 1,5 uur (liefst tijdens school zodat hij ook ‘actief’ bezig is en zo zijn oog echt traint) en zijn bril is het eerste waar hij aan denkt in de ochtend.
Oogarts zei ons ook dat het echt fijn is dat we er zo vroeg bij waren, nu heeft hij qua ogen in elk geval geen kans op lees/leerachterstand als hij straks in groep 3 zit.
Dus ik zeg: gewoon heen gaan! :thumbup:
smurf;; idd even checken bij de oogarts…just for sure…
ik kan je wel onze ervaringen vertellen…emi loensde ook verschrikkelijk…heb precies dezelfde foto’s als wat jij nu ook laat zien…wat de oogarts…naja niet de oogarts maar optitist ofzo…ik weet niet meer hoe dat heet…de foto’s van onze dochter liet zien zei ze…het lijkt idd alsof ze scheel kijkt! Maar je meot eens letten op de glinstering van de oogjes…als je goed kijkt zie je dat bij jouw zoontje ook…de lichtjes in zn ogen die staan beide recht…wat betekend dat de ene oog wat trager is…maar vaker bij trekt.
Dit vertelde ze ons bij emi…en het is ook zo, ik zie haar minder vaak loensen…en als ik alle foto’s terug kijk dan is het idd dat de oog scheel kijkt, maar de glinstering zijn beide recht…hmm :think: btje lastig uit leggen…weet niet of je het begrijpt?
Ze vond het wel heel verstandig om dit na te laten kijken en daar hebben we dus goed aan gedaan. Vandaar dat ik zeg ga even langs de oogarts…just for sure… :-*
Wij “moeten”/mogen als emi 2,5 is terug komen om nog even extra te laten kijken…ook just for sure zeg maar…vind dat wel een fijne gedacht…
maar goed mijn conclusie…en let wel: ik ben een leek he kijkt hij idd met zijn linkeroog wat scheef/scheel…maar de glinstering, zeg maar in het pupil is recht samen met de andere glinstering/oog…waardoor hij dus wel recht in de camera kijk! Dit is dus goed…en betekend, althans bij onze meid, dat de linkeroog trager is…
laten checken…
Dave was net 2 toen hij zijn brilletje kreeg… hij heft hem nooit afgedaan
hij ziet gewoon in eens van alles… zijn zelfvertrouwen groeide ook…
better safe than sorry…
nu went hij er sneller aan dan als ze ouder zijn… hij weet straks niet beter.
tis alleen voor moeders ( en vaders) een moeilijke stap… weg mooi gezichtje helemaal verstopt achter zo’n prut bril…
maar goed nu na bijna 3 jr weet je niet beter…
@colle wrote:
dat had ik al veel sneller eigenlijk hoor

Onze middelste is voor mij nu echt ‘bloot’ als hij zijn bril niet op heeft :lol:
Bij M werd met 6 maanden al geconstateerd dat ze aan beide ogen ongeveer +9 had. Daar hadden wij niets van gemerkt; we moesten het even laten nakijken omdat wij beiden een lui oog hadden als kind. Ook later hebben we nooit aan haar gemerkt dat ze slecht zag. Het enige wat we merkten, was dat ze graag haar brilletje droeg / draagt.
Ik zou het ook even laten nakijken. Het is een kwestie van oogdruppeltjes (pupilverwijders) en dan kunnen ze het zo zien. Niet heel ingrijpend dus en hoe eerder je iets kunt doen hoe beter lijkt me.
@colle wrote:
tis alleen voor moeders ( en vaders) een moeilijke stap… weg mooi gezichtje helemaal verstopt achter zo’n prut bril…
Ja, van tevoren vond ik het vreselijk. Dat mooie pure babykoppie en dan een bril?! Uiteindelijk viel het erg mee toen ze hem had. Er zijn tegenwoordig zoveel leuke modelletjes!
Dank voor jullie reacties!
Zit er nu sterk over na te denken toch een verwijzing te vragen voor de oogarts. Nu we er meer op letten lijkt het ineens wel erger :roll:
En tja beter een keer voor niets checken dan dat hij nu al geholpen kan worden
Hou jullie op de hoogte!
je verhaal zo herkenbaar :shock:
onze m ook vaak zo "scheel’ kijkend… en bij cb zeggen nee dat is een brede neusbrug daar komt dat door …
maar ik ben niet gek en ik vertrouw het niet en ben naar ha gegaan en heeft ons door gestuurd…
bij oogarts geweest en heeft hem bekeken… zo als het er nu uit zag was het goed maar we moesten op letten wanneer hij zo keek
wij nog meer opletten daarna en zien het nu wel heel erg vaak :?
omdat m nog zo jong was konden wij nog niet met druppels pas als hij 1 was… dus hij is nu 1 en we hebben een afspraak voor dinsdag as
hier wat fotos van hem :
ik lees hier graag mee en kom dinsdag met meer…
hij loopt wel en klimt en pakt alles ook rozijntjes en zo
En hoe was het dinsdag bij de oogarts?
ja goed nog niks te vinden over 3 maanden weer terug
dit klinkt ons ook heel herkenbaar onze oudste hebben we nooit wat aangemerkt tot ze via cb werdt doorgestuurd na oogarts
de testen gedaan en jee was alsof ik van de stoel werdt afgegooid :shock: -7 aan 1 oog bleek het te zijn het andere oog ving het volledig op en vandaar nooit wat gemerkt en kon ze er goed mee omgaan.
toch op advies van de oogarts is ze 1 lens gaan dragen en elke dag plakken 100% zou het nooit worden maar alles wat nu te behalen valt een bril had geen nut door dat ze dan kon gaan spieken de lens is ze geheel aangewent en zal ze altijd blijven houden
haar broertje heeft toen hij 1 werdt ook al testen gehad dit wilde de oogarts omzeker te zijn.
ik zou dus echt aanvragen het is even vervelend de druppels maar het is gewoon heel belangrijk.
die druppels vond onze middelste afgelopen vrijdag eigenlijk voor het eerst pas vervelend.
Tot nog toe kreeg je amper reactie, vond hij het wel prima.
Nu vond hij het echt niet fijn.
Maar even samen wat drinken en eten (we waren net tussendemiddag aan de beurt natuurlijk ) en was het zo vergeten hoor.
Ben blij dat we er hier even tussendoor konden omdat zijn bril stuk was, want ene oog was 0.75 verandert! Andere oog 0.25 en bij beide ogen was de cilinder miniem anders geworden.
Maar het was er zonde geweest om oude sterkte in nieuw montuur te hangen… dan had hij zeker in maart weer nieuwe glazen gemoeten.