Hallo
Ons zoontje gaat naar een gastouder maar wij hebben het idee dat het wel goed is dat hij ook wat meer met andere kindjes en regels in contact komt. ( bij de oppas is alles altyd goed) We twijfelen nog wel wat. Veron zou dan op de dinsdag en donderdag morgen gaan en daarna door de oppas worden opgepikt.
Hebben jullie voor en nadelen aan een peuterspeelzaal?
Ben heel benieuwd naar de mening van andere…
Groetjes loes
ik vind het een plus om hem naar de psz te doen, naast andere kindjes , leren ze daar ook de regelmaat, in de kring zitten, werkjes maken etc. kennen. En voorzichtige voorbereiding op school zeg maar. Hier is het zo dat ze met 2 jaar twee ochtenden gaan(makkelijk met slaapjes 's middags) en als ze drie worden gaan ze 3 middagen…
Ja idd is ook leuk voor hemzelf…
Hier moet je ook 2 dagdelen afnemen. Meer wil ik ook niet omdat ik ook wil dat hij nog naar de oppas kan. Zij vond het geen probleem…papa bengt hem dan smorgens en de oppas haalt hem en als ik dan smiddags vrij ben haal ik hem daar weer.
Zijn er ook nog mensen die er nadelen van hebben gehad?
Geen nadelen van deze kant. Anne heeft het er 2 jaar goed naar haar zin gehad en veel geleerd. Nu is ze rijp voor de basisschool, maar ondanks dat ze hier op straat ook speelde met andere kinderen was de psz een aangename aanvulling.
Onze dochter ging eerst niet om dat het ons 91 euro kost per maand voor twee dagdelen en ik dit absurt hoog vind.
ze ging toen naar een speelgroepje maar ik merkte dat ze daar weinig aan had dus ze is in mei toch naar de speelzaal gegaan en idd ze heeft er een hoop aan en leerd er veel en ze is een totaal ander kind geworden.
ik zou het zeker wel doen.
Ook ik ben tevreden over de speelzaal. Ze leren op hun beurt te wachten, luisteren naar anderen (zowel de juf als wanneer een kindje iets vertelt), ze leren te delen en ze leren heel veel vaardigheden (tekenen, schilderen, knippen, plakken etc). Oh en niet te vergeten, ze leren sociale vaardigheden en een plek verwerven in een groep.
Ik ben zelf gastouder en 2 van de kindjes die hier komen gaan daarnaast ook nog naar de psz. Gewoon om alvast wat “voorschoolse” dingen te doen. Bij mij thuis is het natuurlijk veel meer als in een gezin.
Mijn dochters zitten ook bij een gastouder en de oudste gaat sinds kort naar de psz. Gewoon als voorbereiding op school. Ze vindt het prachtig. Mij lijkt de overgang van een gastouder (6 kindjes en gezinssituatie) naar een school veel groter als ze geen psz ervaring hebben.
De peuters zijn toch wat schoolser en de groep is wat groter.
Ik vind het wel heel belangrijk dat de overgang van peuter naar kleuter qua “scholing” niet te groot is. Onze kinderen gaan beiden naar de psz. E.va is inmiddels al naar de basisschool maar wat is het een overgang! Van een peuterklasje van 10 kinderen naar een basisschoolklas van 28! E.va is hier 2 maanden lang van overdonderd geweest.
Dat wil ik je in elk geval meegeven. Bij een gastouder is het wel heel knus maar hij zal toch moeten wennen aan meer kinderen (wachten op je beurt etc) en meer regels.
Er zijn eigenlijk geen nadelen met betrekking tot een peuterspeelzaal behalve dat het geld dat je ervoor betaald, niet aftrekbaar is
Mijn dochtertje gaat ook sinds een aantal weken naar de psz. Net als hierboven al genoemd, vind ik het ook belangrijk dat ze met andere kinderen leert omgaan in een omgeving zonder papa of mama, op haar beurt leert wachten, naar de juf luisteren, met zijn allen opruimen, zingen etc.
Ze vindt het trouwens helemaal geweldig. Ze vraagt elke ochtend of ze naar de peuterspeelzaal gaat en als dat inderdaad zo is, pakt ze haar tasje en doet ze haar jasje aan, terwijl ze nog een uur moet wachten :lol: !