Wel of geen HSG?

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb PCO en ben van onze zoon zwanger geworden met Clomid in ronde 7. Ik heb toen (sept 2007) een hsg gehad waar niks bijzonders uit kwam. 3 rondes later was ik zwanger. Nu willen we graag een tweede, maar na bijna een jaar aan de Clomid nog altijd niet zwanger helaas. We mogen nu beginnen met IUI. Ik heb de keus gekregen om eerst weer een hsg te doen en dan 6 keer IUI of eerst 3 keer IUI en dan de hsg. Bij de vorige hsg ben ik bijna flauw gevallen van de pijn dus ik zit er niet echt om te springen. Ik zit dus echt heel erg in dubio wat ik zal doen. Toch eerst de hsg of meteen beginnen met IUI?

Ik zou eerst drie keer IUI doen en dan het HSG-onderzoek, mocht je dan nog niet zwanger zijn.



Aangezien er de vorige keer geen afwijkingen of belemmeringen zijn gevonden, is de kans heel erg klein dat ze nu wel gevonden worden. Ik neem aan dat je in de tussentijd geen chlamydia opgelopen hebt. Of zaten je eileiders toen deels dicht, waardoor je een veel grotere kans op een zwangerschap had na het onderzoek?



Wij hebben het HSG-onderzoek na de derde IUI-behandeling gehad.

Zus heeft 2 iui gehad en er was geen sprake van het uitvoeren van een HSG. Ik zou ook eerst starten met iui en pas na een aantal keer dat doen gezien je nare ervaringen ermee.

Sja, en ik zou het juist van tevoren doen…

Omdat je na een HSG toch meer kans schijnt te hebben… en je wilt toch het liefst zo snel mogelijk een zwangerschap? En dan heb je het ook mwaar weer gehad… toch?



Kortom; er is voor beide wat te zeggen, gewoon je eigen gevoel volgen…

Bedankt voor jullie reacties. Bij mijn eerdere hsg zijn geen afwijkingen gevonden. Alles was prima. Chlamydia is nu op getest en dat hoor ik de 28e. En toen was ik pas in de derde ronde na de hsg zwanger dus moeilijk te zeggen of het daardoor komt. Mijn vriend neigt ook naar eerst 3 keer IUI. Mijn gevoel zegt baadt het niet dan schaadt het niet en dan hebben we het maar gehad. Maar ik zie er echt zooooooo tegenop. :?

hier ook na 3 keer IUI een HSG gehad en de 4de keer was het dus wel raak, er was ook niets te zien en niks mis, maar het heeft waarschijnlijk wel geholpen :thumbup: ik vond het overigens ook niet prettig, maar als ik de keus nu zou hebben zou ik nu eerst een HSG willen :slight_smile:

Hier ook een hsg gehad afgelopen maandag. En moet zeggen dat het wel iets pijnlijk is maar ik dat eerder zou doen. Wij moeten miss ook gaan denken aan iui maar ik wil nu ik de hsg heb gehad eerst nog even 3 maanden zo proberen.(hsg was trouwens prima geen afwijkingen of verstoppingen)