wel of geen "gewone" griepprik.

Hallo Allemaal,

Van de huisarts heb ik een oproep gekregen voor mijn jaarlijkse griepprik. Ik heb astma vandaar.

Nu heb ik gebeld met de huisarts en die zei dat ik beslist een griepprik moest halen omdat nu ik zwanger ben, ik dubbel risico heb op complicaties bij een eventuele griep.

Maar ik hoor ook wel eens andere berichten, vandaar dat ik vandaag ook mijn verloskundige heb gebeld en die zegt eigenlijk dat het alleen nodig is als je een verminderde weerstand hebt.

Wie helpt me, wat moet ik doen…

Ik zou wel graag een gezond kindje krijgen, ik weet het niet meer.

Groetjes van Aadje.

Hoi,

Ik heb vorig jaar ook gewoon de griepprik gekregen (was toen zes weken zwanger), omdat ik ook astma heb. Volgens de huisarts kon het geen kwaad (zwanger zijn en griepprik), ik heb er geen last van gehad (en de baby ook niet).

succes met je keuze!

Als astma-patiënt zit je ook in een risicogroep (je hebt dan wel niet per se verminderde weerstand, maar je ‘bent’ wel chronisch ziek). Dus wat dat betreft logisch dat je de oproep krijgt.

Hier tot een jaar of 18 ook last gehad van astma, maar eerlijk gezegd nooit de griepprik gehaald terwijl ik meestal wel een oproep kreeg. Heb in mijn tienertijd misschien 3x griep gehad en was dan ook gauw weer beter, dus complicaties heb ik door mijn astma niet gehad.

Griepprik heeft denk ik geen risico’s voor je kindje en je kunt inderdaad maar beter geen griep krijgen… Als zwangere ben je ook meteen weer bedeeld met extra risico’s. Ik zou zeggen: als je em normaal ook haalt, zou ik het nu ook gewoon doen!

Je krijgt sowieso alleen een oproep al je tot de risicogroep hoort (ook wel groep met verminderde weerstand) en dat ben je nu eenmaal met astma.

Ik zou hem dus wel halen als je hem normaal ook krijgt.

Ik krijg ook altijd een oproep voor de griepprik, ik ben cara-patient. Vorig jaar heb ik geen oproep ontvangen, dacht dat dat was omdat ik zwanger was. Ik had al eerder doorgegeven dat ik zwanger was en heb er verder niet over nagedacht :think:

Ik was vorig jaar ook zwanger en gewoon de griepprik wezen halen en nergens geen last van gehad.

Ik kan via mn werk ook een griepprik krijgen, maar daar staat wel op dat als je zwanger bent en niet een medische indicatie hebt, je beter geen griepprik kunt halen. Maar bij jou wegen de voordelen blijkbaar op tegen de nadelen, want ze stimuleren het wel. Straks moet je ook beslissen met de mexicaanse griepprik. Gezonde zwangeren behoren nu ook tot een risicogroep. Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik ga doen.

je hebt astma, daarom ben je een risicogroep. de griepprik wordt nog wel eens afgeraden in het eerste trimester maar daarover verschillen artsen van mening (altijd leuk om tegenstrijdige info te krijgen :? )

anyway, dat moment ben je voorbij en ik zou (en ga :wink: ) 'm ook zeker halen. het risico van echte griep is tcoh behoorlijk voor jou en je kindje.

ik heb hem altijd gehaald, ook met de zwangerschappen

mij werd juist door de dokter afgeraden om de griepprik te halen als ik zwanger was :think:

@merel33 wrote:

mij werd juist door de dokter afgeraden om de griepprik te halen als ik zwanger was :think:

tja, hier as het risico van niet halen groter dan dat van wel halen…

denk ook dat het een persoonlijke afweging is