Ik zit een beetje met een dillema.
Mijn kleine kabouter praat veel, erg veel.
Weet veel en koppelt veel woorden / zinsbouw aan elkaar.
Voorbeeld:
Mijn zus zegt:
Ik ga naar huis, voor mijn man koken.
Waarop Kleine kabouter antwoord:
Jouw man is dus niet mee?
Het viel mij al een tijdje op dat ze slechter praat dan haar leeftijd genootjes. Versta haar soms echt slecht en soms gewoon niet.
Op het Cb zeiden ze dat ze een twijfel geval is.
Omdat ze wel veel praat en veel weet is er geen sprake van een taal achterstand maar van een spraak achterstand.
De maat staaf voor deze leeftijd is dat een vreemde de helft van een zin moet verstaan.
Dat red de kabouter net.
Hun advies was: kijk het nog even aan en start dan met logopedie.
Sommige mensen adviseren mij om direct te starten.
Weer een ander zegt: Laat haar gewoon nog even lekker kind zijn!!
Het bizare is dat Kleine kabouter motorisch super ver is en de taal dus een beetje achter blijft.
Ik weet gewoon niet goed wat ik moet doen, vertrouwen op mn kabouter dat het wel goed komt?
Zoals het met alles goed is gekomen.
Dus ben even benieuwd naar jullie mening
mijn m is een jaar jonger maar ik loop tegen het zelfde probleem aan…
hij kan veel meer dan kindjes van zijn leeftijd hij is een echte klim geit maar praten nee dat lukt nog niet echt…
dus sorry kan je niet helpen maar ik kom wel even mee lezen hier
Onze oudste heeft/had dat ook maar hij is op de basisschool gescreened ( doen ze volgens mij alle twijfelgeval kleuters?). Hij heeft nu inderdaad al een tijd logopedie maar ik vind het wel vroeg genoeg als ze 4 zijn.
ik zou inderdaad wachten op de screening met 5 jaar op de bassischool.
(hier werden volgens mij alle kleuters gescreend)
daarbij is bij ons het vermoeden bevestigd dat Anna wat ondersteuning nodig had, en ze heeftmet de logopedist op school met 5 bijeenkomsten enorm vooruitgang geboekt, en is nu klaar.
het werd gewoon onder schooltijd gedaan, op school, en wij hoefden daar niet bij te zijn. voor ons niet belastend en voor Anna ook niet.
Als er geen levensgroot probleem is, lijkt het me rond 5 jaar vroeg genoeg
Ik ben met Jinte begonnen toen ze 3 was, maar dit liep helemaal niet lekker. Toen ze in groep 1 kwam na de zomervakantie viel haar spraak gelijk op. Nu gaat ze op school naar de logopediste en het gaat met sprongen vooruit!! Terwijl vorig jaar is ze tien keer naar die andere logopediste geweest en er verbeterde niet echt veel. Nu scheelt het ook wel dat ze twee weken geleden buisjes gekregen heeft. T arme meissie heeft een poos lang niet goed gehoord waardoor ze nu dus een achterstand heeft met praten.
o ja, hier hebben we naar aanleidng van de screening eerst de keelamandelen van Anna laten verwijderen (neusamandelen waren er al uit en buisjes zaten er al in)
want die zorgde voor het grooste probleem
hier praat onze middelste veel maar niet goed
ze is nu 4 en 3 maanden en gaat dus sinds kort naar school
bij 3 jaar hebben wij besloten dat we naar logopedie zouden gaan
de opmerking laat ze nog even kind zijn vind ik een raar advies.
onze dochter kijkt de hele week uit naar de volgende afspraak zo leuk vind ze het daar.
maar we hebben dan misschien een hele leuke gevonden
een voorbeeld van een oefening daar
nathalya spreekt de lettergrepen niet goed uit ze slaat gewoon een half woord over
en dan mag ze op zo’n kleine trampolinetje gaan staan en bij elke lettergreep mag ze springen
dus ik zou gewoon is gaan en kijken wat de logopedist er zelf van zegt.
Hallo! Graag wil ik ook even mijn mening hierover kwijt, ik ben namelijk logopedist :lol:
Om te beginnen is het natuurlijk heel moeilijk een oordeel te geven als je een kindje nog nooit hebt gezien en gehoord. In principe is het zo dat er in veel gevallen vroeg wordt begonnen met logopedie. Dit om te voorkomen dat een kind steeds verder achterop raakt. In sommige gevallen is de screening met 5 jaar echt laat.
Pooh, omdat jouw dochtertje net 3 is en ze zich verder goed ontwikkelt, zou je kunnen zeggen, ik wacht het nog even af. Als je echt twijfelt, laat haar dan een keer testen bij een logopedist, op dit punt ben ik het eens met 24tamara24!
Als je van mij nog advies of tips wil hebben dan HEEL graag (ook anderen meiden, laat maar horen) Stuur me maar een pb.
Liefs bloem
ps als een goede logo hebt, verheugt je kind zich op elke afspraak (en kan het zeker kind zijn )
Ivan heeft vanaf zijn 2e logopedie gehad hij is mede door vele oorontstekingen achterop geraakt. Sinds hij buisjes heeft gaat hij met sprongen vooruit en mede door de tips van logepediste die had namelijk wel een achterstand maar nog niet ernstig.
Ik zou gewoon een afspraak maken kan nooit kwaad
N.oah is rond zijn tweede verjaardag begonnen met logopedie en is met sprongen vooruit gegaan. Hij komt van nog geen 10 woorden zeggen en gebaren, naar hele zinnen. Oke, het is nog niet altijd heel verstaanbaar, maar er komt taal uit.
Ik twijfelde ook en ben voor een test gegaan en daaruit bleek dat hij inderdaad ene achterstand had. Hij ging er met plezier naar toe en nu heeft hij even een tijdje rust. Kijken hoe he tnu gaat. De logopedist wil dat hij weer komt, maar ik vind het wel goed zo. Weer volg ik hierin mijn gevoel.
Ik zou dus zeggen: maak een intake afspraak en kijk wat de logopedist ervan vindt.
Liefs Suzanne