Wel / niet beloond???

Ik hoor wel eens mensen die hun kind tijdens de begin"training" na elke plas op potje of wc belonen met cadeautjes. Ik vraag me dus af, hoe en wanneer beloonden jullie en met wat?



Ben zelf van mening dat het iets “gewoons” is (maar voor een kind wel heel bijzonder) en dat daar dus niet elke keer een cadeautje bij hoort. Belonen kan ook anders met kus, applaus, een dansje of wat dan ook. Zeker omdat het op vroege leeftijd een traning is die niet te trainen valt, ze moeten er zelf echt aan toe zijn. Beetje zielig als ik hier nu met cadeaus zou werken, want soms is ze gewoon nog te laat. Nu wel gister en vandaag een bewuste poep op de wc! Maar goed das mijn mening :wink: Wel wil ik als dit doorzet evt met een beloningsbord werken, als alle bloemetjes dan uitgedeeld zijn wel een cadeautje ofzo als ze helemaal zindelijk is, maar daar denk ik nog over na, werkt denk eerder als kind het al lang kan maar dan niet zo goed wil ofzo.

:dance:



Hier is het dus applaus bij een poep of plas op het potje en daar wordt ze al helemaal gelukkig van haha! Ze is apetrots!



En hoe belonen jullie? Vreugdedansjes, applaus enz?? Of anders?



Zomaar even benieuwd naar!

Hier krijgt hij een sticker als hij een plasje heeft gedaan. Dat gaat best goed…en bij een volle kaart 15 mag hij hier wel een kadootje uitzoeken. Maar een kadootje is voor hem al iets kleins bij de action bv dus stelt niet echt wat voor. Ik beloon dus wel met een kadootje :wink:

hier ook stickers plakken

bij het volle vel kreeg hij een cars autootje

Er werd gedanst en ‘gefeest’ en later kreeg ze ook een sticker die ze op het potje mocht plakken. ook heeft ze een stickervel gehad, maar het applaus en gedans vond ze eigenlijk het leukst :clap: :dance: :mrgreen:

Hier heeft ze t nu ook steeds over het klappen van het potje :wink: :mrgreen: Als ze wat meer grip heeft op de momenten wil ik evt ook een stickersysteem met uiteindelijk een cadeautje, maar voorlopig maar lekker klappen en een dansje, vind ze helemaal leuk haha!



Ik merk alleen nu al dat het haar enorm frustreert als ze een keer te laat is…is ze aan t spelen en dan al met poepen begonnen ofzo, dan wil ze dus weer een tijdje niet op t potje, dan baalt ze echt…zielig :frowning:

ik heb nooit gedanst ofzo :mrgreen: geen type voor.

Gewoon als het lukte kalm gezegd dat ik het knap vond en dat ik kon zien dat ze steeds groter werden…



Als het een keer niet lukte dan zei ik… oh niet erg joh, mama kon het ook niet meteen en je moet ook weer niet te snel groeien toch… anders groei je mama voorbij.

Hun lachen en niks aan de hand.



Belonen deden we 1malig… als we starten deden we om het interessant te maken 1 vel met vakjes en daar mocht dan een sticker in. Als hij vol was, mochten ze een kleinigheidje uitzoeken in de speelgoedwinkel.

Maar na die ene keer, moest het gewoon goed zijn.

Ik wilde niet dat leerden plassen met tegenprestatie.

Dit was leuk om ze er even warm voor te maken en daarna zoals bovenstaand. :thumbup:

@Cell wrote:

ik heb nooit gedanst ofzo :mrgreen: geen type voor.

Gewoon als het lukte kalm gezegd dat ik het knap vond en dat ik kon zien dat ze steeds groter werden…



Als het een keer niet lukte dan zei ik… oh niet erg joh, mama kon het ook niet meteen en je moet ook weer niet te snel groeien toch… anders groei je mama voorbij.

Hun lachen en niks aan de hand.



Belonen deden we 1malig… als we starten deden we om het interessant te maken 1 vel met vakjes en daar mocht dan een sticker in. Als hij vol was, mochten ze een kleinigheidje uitzoeken in de speelgoedwinkel.

Maar na die ene keer, moest het gewoon goed zijn.

Ik wilde niet dat leerden plassen met tegenprestatie.

Dit was leuk om ze er even warm voor te maken en daarna zoals bovenstaand. :thumbup:




Ik las ook ergens dat kalm beter is. Als je te enthousiast reageert kunnen ze denken dat het wel iets heel moeilijks moet zijn. En als t niet lukt zeg ik ook altijd dat dat kan, soms komt er gewoon niks en is het even op, andere keer weer proberen.

Met name Peter is erg gevoelig voor groot willen zijn, dus als we een plas doen associeren met echt groter worden, een grote jongen zijn net als papa, dan was dat het grootste compliment wat hij krijgen kon.

Het is ook gewoon echt zo, grote mensen (mits gezond) plassen niet meer in een luier. Het was voor ons dus zaak hem te prikkelen dit te zijn als onderdeel van het grote jongen zijn.



En idd… behalve dat je er het type voor moet zijn, ik zou echt na 2 x dansen en joelen enzo in de lach schieten. Maar ik wilde het ook niet zooooo bijzonder maken dat ze het straks enkel zouden willen doen als mama zo staat…

Wij gaan ook stilzwijgend naar de wc he :wink:



Wel grappig, Laatst zat Peter lekker, hij had niets gezegd en ik trek zo de deur open om een nieuwe fles zeep neer te zetten… kijkt hij me aan en zegt enigzins benauwd… " wat kom je doen mama" waarop ik zeg " zeep neer zetten" waarop hij zegt " oh, maar nu ben je klaar, ga maar weer dan want poepen gaat beter in mijn alleentje :lol: " dat wat het dan… kon weer gaan :mrgreen:

Nikkie gaat nu af en toe op de wc en zij krijgt applaus en een 2 duimen omhoog. Voorlopig vindt ze dat prachtig en houden we het daar dus lekker bij.



Bij Bo hebben de stickers toch echt wel hun werk gedaan. Bo had er erg veel moeite mee om zindelijk te worden en met beloning was het voor haar kennelijk nèt aantrekkelijk genoeg om zindelijk te worden.



Als beloning hebben we eerst een klein kadootje gedaan, maar Bo was daar niet erg gevoelig voor. Snoep is voor haar het wondermiddel! En dus kreeg ze bij iedere volle stickervel een snoepje. Werkte goed.

Hier heel trots en enthousiast, maar ook met kleine kadootjes…



Micah is 3,5 en het ging voorals nog erg stroef. Nu doe hij het opeens heel goed dus ik vind het helemaal niet erg om hem er een kadootje voor te geven…



Hij weet precies waarom hij die dingetjes gekregen heeft en het helpt hem heel goed, vooral het poepen gaat perfect nu…

Ik denk idd dat het beloningsysteem vooral voor kinderen van toepassing is die wat ouder zijn en het besef meer hebben maar bij wie het moeizaam gaat.

Als ik nu naar Emma kijk is ze nog zo jong, maar heeft ze op zizch wel ontdekt hoe t werkt, maar nu wil ze bijvoorbeeld al een paar dagen niet meer en ik heb t idee dat dat komt omdat ze soms niet op tijd is en dat raakt haar toch al wel, de wijsneus. Zou ik haar belonen met een systeem zou het denk ik averechts werken, omdat ze soms gewoon nog te laat is en ontzettend telerugesteld als ze erop gaat en er komt nu niks, sinds dat dus wel is gelukt. Ze wil nu dus ook niet proberen. Ach, komt vanzelf wel weer, zo gaat het steeds op en af en elke op is ze een stap verder :wink:

mischa had een stickervel voor het plassen. Rond die tijd dat we daar mee begonnen had hij in een folder iets gezien van bob de bouwer duplo.

Dit had ik uitgeknipt en op zijn stickervel geplakt, en bij 10(ofzo) stickers mocht hij het duplo hebben.



2 of 3 dagen later had ie al zijn stickers en hebben we de duplo gekocht, hij rete trots en blij. Hij heeft nog wel een tijdje stickers willen plakken, dat vond ik ook prima, maar kreeg geen kado’s meer.

Poepen vond ie heel eng, en heeft ook langer geduurd, hij heeft eerst een tijd gewoon een luier gevraagd en gekregen.

Toen hij wel op de wc ging poepen hebben we er een feestje van gemaakt, een hoop gejuig enz :wink: Helemaal trots wou hij toen oma bellen, en die ging ook hard juigen voor hem, dus mannetje weer helemaal trots, en sinds dien ging dat ook goed. Hier heeft hij nooit een kado voor gehad

En ook al is hij nou al even zindelijk, soms vraagt hij nog een sticker als hij op de wc heeft gepoept… ach dan krijgt hij een sticker van mij. Maar hij weet dat hij niet meer kan sparen voor een kado.

Wij zijn ook begonnen met stickers als ze op het potje geplast had maar eigenlijk ging het meteen al heel goed en toen had ze na een paar dagen geen zin meer om telkens een nieuw stickertje uit te kiezen :lol: Na een week hebben we haar wel een cadeautje gegeven maar daarna hebben we er eigenlijk niets meer mee gedaan.

Mijn dochter was tot een paar weken voor haar 3e verjaardag helemaal niet geinteresseerd in de wc of het potje. Een paar weken voor haar 3e verjaardag waren we in de blokker in het speelgoedgedeelte en toen zag ze een Hello Kitty stal die ze moest hebben. Ze wilde niet wachten tot haar 3e verjaardag 2 weken later maar ik had geen zin om het zomaar aan haar te geven, zeker omdat ze op dat moment ook een echte peuterdriftbui had, dus toen zei ik dat ik het zou kopen en dat ze het zou krijgen als ze jarig was of als ze een plasje op de wc ging doen, want je krijgt alleen een kadootje als je iets bijzonders doet. Mokkend ging ze daarmee akkoord en toen we thuis waren ging ze meteen naar de wc en was heel boos dat het niet lukte. Ik gaf haar wat te drinken en toen lukte het wel. Wij heel blij en hartstikke trots en ze kreeg toen het kadootje. Die zelfde avond wilde ze nog een keer op de wc plassen en toen kwam er ook nog een poepje uit en we lieten haar heel duidelijk merken dat we dat heel stoer vinden en heel blij waren. De volgende dag op het kdv heeft ze hetzelf aan iedereen verteld en sindsdien ging ze daar ook op de wc.

vandaag de aller eerste keer op het potje geplast en gepoept :dance:

en een chocolaatje gegeven zo trots was ik in vervolg denk ik stickers :think: