wel/niet beitsen?

Ik heb van 't weekend een licht eiken eettafel gekregen, maar de rest van de meubels hier in huis zijn donker…dus nu dacht ik dan beits ik hem gewoon donker, maar nu twijfel ik of dat wel zo mooi wordt en of het uberhaupt kan :think:

Hij is massief eiken…

Iemand een idee?

Wat ik jammer vind van donkere beits, is dat de houtnerf niet meer goed zichtbaar is. Het voordeel van beitsen is wel dat je de tafel kunt aflakken tegen vlekken en kringen.

Wij hebben onze teakhouten eettafel ook donker gebeitst en daar heb ik nu spijt van en ga de tafel schuren en in de olie zetten. Een eettafel mag er best doorleefd uitzien vind ik.

als de rest van je meubels donker gebeitst is, zou ik het wel doen.

Zoek wel de juiste kleur uit, desnoods op de onderkant uitproberen.

Tussendoor licht schuren en minimaal 2x beitsen.

Olie moet je veel vaker bijwerken.

Ja dat vind ik ook, maar bij dit soort hout (het is een strak model en zit strak in de lak) past dat niet bij. Bij zo’n teakhouten tafel is dat geweldig idd!

Ik heb trouwens paar jaar geleden grenen salontafel kaal geschuurd en donker gebeitst en kon wel de houtnerf erdoor zien hoor, mss ligt dat aan de laag of de manier waarop je het aanbrengt? Kwast of roller?

De rest van de meubels zijn van Ikea, zwartbruin uit de Lack serie :wink:

Denk dat wengé beits daar het dichtst bij in de buurt komt.

Ben alleen bang dat als ik ga schuren en iets de fanatiek met de schuurmachine ben, de tafel niet meer zo strak oogt. Net wat ik net al zei, bij teak is dat prachtig, maar de rest van de meubels zijn ook allemaal strak en dan past het niet meer…

Ik ben ook een eeuwige twijfelkont, word soms echt gek van mezelf :roll:

ik heb laats mijn tafel gebeits (ok ik niet mijn broertje :slight_smile: )

het is wel 4x nodig geweest maar ziet er nu top uit :thumbup:

met transperante binnen beits is het de bedoeling dat je de houtnerf wel nog ziet.

met donker bedoel je colaniaal? dan lijkt ebben het er het meeste op.

als het een andere houtsoort is, zul je altijd wel iets verschil zien, er zit een andere houtnerf in.

Maar het lijkt er wel meer op natuurlijk.

Met een platte kwast in de richting van de houtnerf beitsen.

oh, en op waterbasis kán het witte kringen geven, op terpentinebasis niet.

Bij de Lack serie van Ikea past de kleur Ebben inderdaad het beste! Die kleur hebben wij ook gebruikt voor andere meubels. Het is van Cetabever.

Ik heb een oude eikenhouten tafel bij de Kringloop gekocht vorig jaar en die heb ik met de machine he-le-maal afgeschuurd. Daarna heb ik m gebeitst met interieurlak van het merk ‘Rambo’. Hij is nu heel mooi donker en de houtnerf zie je er nog steeds goed door!

Ik vind het oppervlak nu ook harder, komen minder snel krassen in als met die zijdeglanslak die er eerst op zat…