wel in luier, niet op wc/potje

Waarom wil mijn dochter (3,5) niet op de wc poepen?

wij hebben natuurlijk van alles geprobeerd maar niks helpt.

Vorig week bij opa en oma zomaar opeens wel op de wc! en trots dat ze was ( en wij ook!!)

Maar als ze nu op de wc zit om ‘te proberen’ drukt ze zich een ongeluk en komt er niks. een minuut later (als ze haar luier omheeft) komt er altijd poep. Ik heb het haar gevraagd hoe dat kan…maar dat is natuurlijk niet uit te leggen voor een peuter.

Wat zal het zijn? Drukt ze ‘anders’ als ze op de wc zit?

Moeten we gewoon afwachten? Ze is wel zindelijk in de zin dat ze nooit in haar onderbroek poept, dus maak me geen zorgen over naar school gaan ofzo…

Misschien iemand toch een tip of advies?

dank alvast!

Hoi Ninja



Brent is nog maar net bezig, dus ik ben geen ervaringsdeskundige. Wat ik wel begrepen heb, is dat ze een goede hurkzit moeten hebben om te kunnen poepen. Ik heb dus ook een brilverkleiner op de wc zitten EN een stoeltje ervoor, dan kan hij er zelf ook opklimmen en dan staan zijn beentjes in de goede gebogen houding als hij gaat zitten.

als een kind zit op een groot toilet, hangend op de armpjes, met bungelende beentjes, dan is dat niet goed mogelijk om te ontlasten.



Het potje moet Brent niet, dus daar heb ik geen tips over.

Ik heb wel begrepen dat het normaal is dat het poepen (veel) later dan het plassen komt.

Maar: heeft ze nog steeds een luier aan dan??? Want het kostte me deze week aardig wat natte kleding, maar ik heb toch gewoon de hele tijd een onderbroek aangedaan. Zo voelde hij zelf het effect veel sneller.