Weinig voeding en nu toch weer wel...

Na de geboorte van Keira is ze in het ziekenhuis eigenlijk gelijk bij mij aangelegd. Ze dronk goed, kan goed zuigen en vind het volgens mij ook heerlijk zo bij mij.

Echter in de 2e nacht sliep ze niet, heeft ze heel de nacht liggen huilen en jengelen en ondanks dat ik haar aanlegde was ze niet tevreden.

De volgende ochtend bleek ze ook nog te zijn afgevallen van 2870 naar 2660, meer dan 7% onder het geboortegewicht.

Op advies van de VK zijn we toen bijvoeding gaan geven. Er was gelijk een verandering, ze sliep gewoon, was tevreden en bleef niet meer huilen. Ook ben ik op dat moment gaan kolven.

Echter liep het niet zoals gepland, waar we dachten dat ik te weinig melk zou aanmaken bleek dat ik niks aanmaakte. Met een dubbele elektrische kolf had ik na 10 minuten (zolang moest ik kolven op advies van de VK) drie druppels geproduceerd. Niet eens genoeg om mijn pijnlijke tepels in te smeren.

Met heel veel tranen en pijn in mijn hart hebben we besloten te stoppen met de BV en geheel over te stappen op de FV.

Echter de volgende nacht natuurlijk ongelooflijke stuwing. Enorm veel pijn in de borsten en gegroeid! Weer overleg met de VK, die adviseerde Keira een keertje aan te leggen, maar er geen hoop uit te trekken. Ja, dan moest ik ongeveer een keer of 12 per etmaal aanleggen, dan zou ik de BV volledig op gang krijgen.

Nu heb ik te kampen gehad met depressies en ben ik snel vermoeid, dus dat was geen optie. Toch wilde ik liever BV geven, maar niet teleurgesteld worden, dus geen BV.

Die middag werd ik wakker uit mijn dutje in een nat bed! Geschrokken dus, waar ik met een kolf er niks uit kreeg, liep ik nu spontaan leeg. Wat nu? Keira toch maar aangelegd, ook om de spanning weg te drinken. (En ja, het voelde heerlijk!)

Zo haar een paar keer aangelegd, en aan het einde van vorig weekend echt met het idee “mijn borsten worden zacht, ze lekker niet, dus einde BV” waarmee ik in tranen Keira een voeding gaf.

Die nacht werd ik weer wakker met lekkende borsten en snapte ik er eigenlijk niks meer van. Zo ben ik Keira op haar vaste voedingstijden gaan aanleggen. Ze vind het heerlijk, drinkt dan lekker bij mij aan beide borsten (ze valt wel in slaap ondertussen).

Nu is het probleem dat ze nog niet genoeg uit mijn borsten krijgt. Na in totaal (met slapen en verschonen tussendoor) soms een uur bezig te zijn wil ze ook nog een fles van 30 cc hebben, anders blijft ze jengelen. Behalve bij de 1e voeding van de dag, dan is ze tevreden. De nachten krijgt ze nog een fles, ook als ik in bed lig en slaap. Dit omdat ik nu al oververmoeid ben.

Tijdens de intake van het CB hebben we het nog uitgebreid over de voeding gehad (zo ook eerder met mijn huisarts). Ik wil het allerliefste gewoon BV geven, dat heb ik tijdens de zwangerschap altijd gewild en wil ik nog steeds. Echter kan ik het niet om haar iedere 2 uur aan te leggen, zeker omdat ik dan ook nog telkens een uur zoet ben, hier ga ik dan zelf aan onderdoor en dat schiet ook niet op.

Onze oplossing nu gaat zijn: kolven! Voor de komende dagen huren we een kolf, om te kijken hoe dat gaat. Als dit allemaal naar wens gaat en ik nog veel langer moet kolven, kopen we een kolf, dat vinden we makkelijker.

Maar iemand die zegt dat BV makkelijk is, die heeft in mijn ogen echt veel geluk gehad…

(Wilde gewoon even mijn verhaal doen en misschien is er iemand die nog tips heeft of dit ook heeft meegemaakt…)

Ik had precies het zelfde, met kolven kwam er niks uit (en nog steeds niet) en moest ook gaan bijvoeden. Omdat het kolven gewoon een ramp was, liet ik haar gewoon als ze kwam voor een voeding eerst drinken aan beide borsten en als ze dan nog trek had kreeg ze een flesje en dit ging prima :slight_smile:

Inmiddels heb ik door gezondheidsredenen moeten stoppen met de BV, (vermoedelijke terugkeer van mijn hypofysetumor) maar het ging zo perfect eigenlijk. Ik probeerde maar zo te denken dat ze dan het beste kreeg van beiden want ik vond het best moeilijk om fles bij te moeten geven, ik vond mijn lijf falen, dan nog het commentaar van de pro bv mensen over de fles etc etc

Maar op deze manier kon ik toch bv geven en was mijn meisje tevreden. Maar ik ben het met je eens, bv geven is soms gewoon héél moeilijk!

Succes meid! :hug:

Borstvoeding gaat zeker niet altijd vanzelf hoor! Bij mij loopt het ook met veel moeite en ik moet ook regelmatig een fles na geven. Soms wil je lichaam gewoon niet is mijn ervaring ondertussen. Maar mijn meisje is nu 4,5 maand, en wat pro bv ook zeggen, ik heb het toch maar mooi gedaan. En dan maar met af en toe een fles naast :wink: .

In ieder geval sterkte nog. En hopelijk kun je het toch nog een tijdje volhouden! :hug:

Idd, borstvoeding is zeker in het begin vaak flink investeren. Er zijn een paar lucky ones waar het gewoon meteen loopt, maar een start zoals jij hebt gehad is echt niet uitzonderlijk :hug: Daarom vind ik het overigens wel een beetje raar dat je vk bij de eerste kolfsessie min of meer heeft gezegd dat je geen hoop meer moest hebben. De eerste keer echt maar een paar druppels kolven, is nl ook normaal, en echt nog wel te redden (als je kindje te veel afvalt zoals bij jou (en bij mij) eventueel idd in combinatie met bijvoeding).

Maar fijn dat het redelijk vanzelf weer op gang is gekomen :thumbup:

Wil je advies geven om als je nu weer begint te kolven dus niet teleurgesteld te zijn als er weer maar een paar druppels uitkomen. Je huurt een dubbele electrische neem ik aan?

Ik zou proberen per voeding haar eerst aan te leggen, dan de eventueel gekolfde melk van een sessie ervoor geven, dan nog aanvullen met eventueel kv en dan zelf gaan kolven. Het is even heel erg intensief, maar wij hebben het hier ook zo aangepakt en binnen een paar dagen was het op de rails, kolfde ik genoeg om die kv te vervangen door mijn gekolfde melk en een dag later hebben we ook het kolven laten vallen.

Ik hoop dat het bij jou net zo effectief werkt!

(en schakel een lactatiekundige in als je twijfelt! )

Dames bedankt! Het geeft me hoop…

Over het kolven van de vorige keer. Ik heb 2 dagen gekolfd, met als resultaat over 48 maar liefst 5 druppels BV :? Vandaar dat we zelf de keuze hebben gemaakt om te stoppen met de BV…

Vandaag weer contact gehad met de lactatiedeskundige (zij gaf de cursus ook) en vanmiddag gaat mijn man idd een dubbele elektrische ophalen. Na het weekend kijken we weer verder.

Moet ik ook zeggen dat ik de luxe heb dat mijn man al 2 weken thuis is en er nog 2 thuis blijft… Maar ja, dan moet ik het toch alleen doen en om nu de hele dag aan het voeden te zijn, zie ik niet zitten. Want momenteel duren BV in combi met FV soms wel 2 uur en dan is het 1 uur half rustig en moppert en jengelt ze veel en komt ze weer…

Knap dat je het in elk geval een kans wil geven, ondanks dat je zelf ook rust nodig hebt, als ik het goed begreep uit je verhaal. :thumbup:

Thnx, je hebt het goed begrepen! Ik wil het idd proberen, zolang ik het zelf ook allemaal aan kan natuurlijk :slight_smile:

Als ik je verhaal lees gaan mijn haren (en die van mijn moeder) overeind staan.

Wat een ongeloofelijke slechte begeleiding heb jij gehad. En een vk die op dag 3 al zegt dat er geen hoop meer is…zulke mensen moeten ze meteen hun papieren afpakken…

Borstvoeding is en blijft heel makkelijk maar dat wil niet zeggen dat je daarvoor eerst heel hard moet werken.

Hier werd het ook pas na 3 weken beter en de eerste 4 maanden duurde de voedingen een uur…maar het wordt uiteindelijk alleen maar makkelijker en makkelijker…

Heel veel succes met het opnieuw opstarten…goed van je :thumbup:

En idd hoe vaker je Keira aanlegd hoe beter…hier kwam er ook niks met kolven…sommige mensen kunnen gewoon niet kolven maar hun kindjes drinken wel prima uit de borst…

Jeetje zeg die VK :shock: Heel jammer!! Ik probeerde je vanuit de april 2011 mama’s zo veel mogelijk advies te geven, maar het is zo lastig als ze direct in je omgeving daar tegengesteld advies in geven.

Als ik had geweten dat het zo was gegaan met afvallen, had ik je bijv. kunnen vertellen dat Arielle (2840 gram bij geboorte), maar liefst 400! gram was afgevallen in de eerste dagen.

Dat is meer dan die 10% die ze mogen afvallen. Bij 7% moet je wel ‘op het voedingspatroon gaan letten’, maar bijvoeden was echt nog niet nodig geweest.

In Arielles geval viel ze dus behoorlijk af, ook door haar lever, maar daarna pakte ze het juist goed op en groeide ze, ondanks haar lever! (ook al wisten we daar toen niet van)

Als ik dit had geweten en dat je met kolven WEL die paar druppels had… Je zei ‘geen voeding’. Je had gewoon WEL voeding meid!!! Alleen was dit niet te meten met kolven! Want anders was je kleine meid nog veel meer afgevallen die eerste dagen… Jouw lichaam doet het dus gewoon helemaal prima!!!

Borstvoeding is idd hard werken en iedereen die denkt dat het de 2e keer makkelijker is; vergeet het maar! Arielle 1,5 jaar gevoed, maar hier is het dit keer net zo erg uitvogelen hoe goed aan te leggen, dat nieuwe kleine mondje, de eigen onzekerheid (versterkt door hormonen). Dus ronde 2 hoeft ook nog niet eens te betekenen dat het gelijk een vliegende start heeft!!

Eigenlijk geldt dat voor de hele kraamtijd. Iedereen roept: “Geniet!” Maar het is een marathon, superuitputtend.

De VK verdient een oorveeg en mag op cursus vind ik! Het is doodnormaal dat de BV echt pas rond dag 4/5 pas op gang komt. Colostrum spuit sowiezo ook je borst niet uit. Dat gaat letterlijk druppeltje voor druppeltje.

10 min kolven is ook wel erg weinig… Ik was hier van de week voor 5 ml colostrum, zo’n 15-20 min bezig.

Als je wat van BV weet (en dat hoor je te weten als VK zijnde) dan hoor je dat gewoon goed in je achterhoofd te houden. En je hoort ook te weten dat niet iedere borst met een kolf goed leeg te kolven valt… Met de hand (letterlijk met je eigen hand, niet met een handkolf) kolven is vaak al veel effectiever bij colostrum dan met een machine. Maar met de hand kolven is behoorlijk lastig om goed te doen, als je dat nog nooit gedaan hebt.

Ik vind er niets mis mee om dan na de borst, de eerste dagen als die 10% grens eng dicht in de buurt komt, wat KV bij te geven. Maar je hebt echt slechte begeleiding ontvangen.

Over de BV nu:

Keira is nu 13 dagen, rond 10 dagen heb je de eerste keer die ‘regeldagen’. Dat zijn de dagen waarop een kindje ineens meer wil drinken, dus idd hebben je borsten op dat moment ‘niet genoeg’. Dit is dus dat vraag/aanbod principe; je kindje vraagt meer/vaker, je legt vaker aan, daardoor krijgt je lichaam het signaal: ‘hee, maak es meer melk!’ en dat gebeurd dan een paar dagen later. Dat Keira nu na de voeding nog 30 cc KV erbij wil hebben, is dus supernormaal.

Wat je het beste kan doen is -als dat psychisch etc lukt- vroeger aan te leggen. Dus minder tijd tussen de voedingen te laten. Ook al is er al weinig tijd tussen. Goed op de eerste hongersignalen letten (smakken, zoeken) en dan zsm aanleggen.

Info over regeldagen (er komen namelijk nog een paar van die regel-periodes) http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/regeldagen.html

Voor de voedingstijd zelf; 1 uur aan de borst is best wel lang. Hoewel het niet per se slecht is.

Als je het effectiever wilt maken, kun je borstcompressies toepassen: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie-2.html

Zie ook een mooi filmpje: http://www.nbci.ca/index.php?option=com_content&view=article&id=34:4-day-old-after-tongue-tie-with-compressions&catid=6:video-clips&Itemid=13

Eigenlijk is compressie toepassen niets anders dan zachtjes je borst wat samenknijpen. Je begint met drukken zodra je kindje drinkt, je laat los zodra ze stopt met drinken. Als zij weer begint, begin jij ook opnieuw.

Zo drinkt Keira dan effectiever aan de borst en zou het minder lang kunnen duren.

Eventueel kun je ook wisselvoedingen toepassen, daar staat hier wat over:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/wisselvoeden.html

Het extra voordeel van wisselvoeden is dat je hiermee ook je productie een boost kan geven! 2 vliegen in 1 klap dus!

Het vetpercentage in de melk verandert in de loop van een voeding. Dus als je kindje begint te drinken aan een borst, dan is het vetpercentage lager dan als hij al een tijdje heeft gedronken. Daarom laat je je kindje meestal aan de eerste borst net zo lang drinken totdat hij vanzelf los laat. Daarna bied je op dezelfde manier de tweede borst aan. Zo kan je kindje zelf bepalen hoeveel melk hij drinkt en hoeveel vet zijn melk bevat.

In de loop van de voeding hoor je je kindje afwisselend actief (zuig-slik-zuig-slik-zuig-slik) en later minder actief (zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik of zuig-zuig-zuig-zuig-zuig-zuig-slik) drinken. Zo drinkt je kindje doorgaans heel actief als de melk toeschiet en rustiger als de melk alweer een tijdje geleden is toegeschoten. Gedurende een voeding kan de melk meerdere keer toeschieten. En meestal kan je dit dus horen aan het drinken van je baby.

Wisselvoeden
In sommige situaties, kan een andere aanpak nuttig zijn. Dit heet wisselvoeden. Bij het wisselvoeden laat je je kindje aan de eerste borst drinken totdat hij minder actief drinkt. Dit merk je doordat hij dan om de twee of drie zuigbewegingen slikt. Dan wissel jij je kindje van borst. Je trekt hem dan niet van de borst, maar je verbreekt eerst voorzichtig het vacuüm met je pink of duim. Als je dat namelijk niet voorzichtig doet, beschadig je al gauw je tepel. Je laat je kindje dan aan de tweede borst drinken totdat hij niet meer actief drinkt. Dan koppel je hem weer los door het vacuüm te verbreken en wissel je weer naar de andere borst.

Je gaat zo door totdat je kindje niet meer hapt als je hem van de ene borst haalt en de andere aanbiedt. Als je zo wilt voeden, geef je per 'voeding' minimaal vier borsten, want anders krijgt je kindje mogelijk niet voldoende vet binnen.
Wisselvoeden is goed te combineren met borstcompressie. Zo kan je enerzijds je productie verhogen, en anderzijds er voor zorgen dat je kindje goed drinkt en juist de vettere melk krijgt.

Dit klinkt allemaal als heel veel werk en dat is het ook. Het is bedoeld als 'tips waaruit je kunt kiezen' en niet om iets op te dringen oid.
Het is ook heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen! :) Maar vertrouw ook echt op je lichaam, want die doet het supergoed en jij ook!!!

Knap hoor, dat je er zo goed mee aan de slag bent! Hier ook een baby die veel afviel (>10%) en die kv en gekolfde melk bijgevoed kreeg. Ik heb een Ameda dubbele kolf gehuurd en later eerst alleen een handkolf gebruikt omdat je daarmee beter het vacuum kunt opbouwen. Ik zat op een gegeven moment (rond toen ze een maand was) op 12 voedingen per etmaal. Ontzettend zwaar, maar ik kon het niet over mij hart krijgen om te stoppen. En nu geef ik al 6,5 maand bv! Na ruim 2 maanden liep het eigenlijk lekker en het wordt steeds makkelijker.

Ik hoop dat mijn verhaal je moed geeft om door te zetten. En als dat toch niet lukt, heb je er alles aan gedaan en kan je ook trots zijn. Zet hem op meis!