Hoi,
Uit één van mijn twee borsten komt veel minder melk dan uit de andere. Heb al gebprobeerd die borst extra te stimuleren (steeds daar beginnen met aanleggen, af en toe die borst kolven) al een paar weken. Maar er komt gewoon echt minder uit.
Hierdoor wordt het voeden wel wat lastiger, want ik heb nooit genoeg om extra te kolven voor als ik werk, en op dagen dat hij iets meer nodig heeft, of iets meer troost, heb ik ook niet genoeg. Ik leg hem dan toch wel steeds aan met als gevolg pijnlijke tepels en één borst die wel meer gaat produceren (soms dus ook met stuwing als gevolg).
Herkent iemand dit? Gaat het weer over? Moet ik stug doorzetten? Accepteren dat het nou eenmaal zo is?
Ik heb nooit erg veel melk (en ik leg hem echt goed aan, en vaak) en bij mijn andere twee jongens ben ik na zes maanden (de laatste twee met veeeeel geploeter) gekapt , maar ik zou Aldito graag wat langer blijven voeden…
Advies? Tips? Graag!!!
Groetjes,
LaBruja
Ik heb ook een hele tijd (van 2 tot 6 maand) gehad dat de ene borst veel meer maakte dan de ander. Ik heb gewoon altijd de kleine borst het eerst aangeboden en daarna pas de grote borst. Voor een slokje tussendoor kreeg ze ook altijd de kleine. Toen ik begon met kolven was Kaya 3 maand en kwam er bij de ene dus echt dubbel zoveel uit als bij de ander, maar toen ze een half jaar was, was dit gelijkgetrokken. Als je gewoon zo blijft doorgaan kan het uiteindelijk dus best weer gelijk lopen.
Over hoe meer melk te krijgen kan ik je zo niet helpen, gezien je vaker aanleggen al probeert. Ik heb alleen het idee dat er tóch iets niet goed gaat als je pijnlijke tepels hebt na het vele aanleggen. Ik had Kaya er soms echt letterlijk de halve dag aanhangen (en ja, dan zat ik dus de hele dag dat ik wakker was op de bank met een kind aan mn tiet en een boek op schoot), maar dat heeft me geen pijnlijke tepels opgeleverd :think:
He dank je voor je antwoord!!! Fijn te weten dat het weer bij kan trekken!
Wbt pijnlijke tepels… ja, mss doe ik wel iets fout, hoor, kan best. Ik dacht dat het kwam omdat hij extra hard en gefrustreerd aan die ‘lege’ borst zoog, zich steeds weer lostrok (AUW) en weer opnieuw aanhapte… Van de andere borst had ik geen last.
Gekke borsten
Groetjes,
LaBruja
ps ik zie je zitten op de bank. Herkenbaar!!!
Heb je ook al geprobeerd om in een andere houding te voeden? Ik had echt dat ik links de ene houding prettig vond en rechts een andere.
Ongelijke productie schijnt veel voor te komen en is verder geen enkel problemeen. Ik heb het deze keer ook vanaf het begin al (bij de eerste volgens mij ook gehad). Het schijnt vaak zo te zijn dat de borst aan de kant van je hart het meest produceert (is bij mij wel andersom). Ik zou geen oplossing weten hiervoor, ik heb zelf ook wel geprobeerd het iets bij te trekken, maar gewoon niet gelukt. Ik heb het maar geaccepteerd, eigenlijk heb ik er geen last van, en het verschilt in grootte wat er soms is hierdoor valt alleen mijzelf op.
Wat betreft voorraad opbouwen: heb je een moment dat hij er wat langere tijd tussen laat (savonds? of s ochtend, dan zijn je borsten vaak het volst), dan zou je een aantal dagen dan kunnen gaan kolven, om zo extra productie te krijgen (maar dat zal allicht beide kant worden, je volste borst is wellicht ook het makkelijkst op te krikken zegmaar?) en die overschotten dan invriezen als voorraad. Wisselvoeden is heel goed voor je productie, dan wissel je elke keer als je kleine niet meer zuig-slik-zuig-slik doet, maar zuig-zuig-slik van borst.
Pijnlijke tepels: dan zou ik toch denken dat hij niet goed aangehapt heeft, evt spruw of tandjes onderweg.
Als je lang wilt blijven voeden zou ik je wel aanraden met bijvoeden te wachten tot 6 mnd (als je dat al niet deed), altijd eerst bv geven en daarna bijvoeding en op verzoek blijven voeden.
Succes en sterkte!