Weigert plots de fles

Mijn dochter van ruim drie maanden weigert sinds kort de fles. Het lijkt wel alsof ze het te druk heeft met het staren naar objecten om haar heen. Ook in een rustige kamer draait ze met haar hoofd en duwt met haar tong de speen weg. Ook lijkt ze niet echt honger te hebben als het ‘tijd is’ om te eten.

Ik geef vijf maal daags ongeveer 150 cc. 8.00 - 12.00 - 16.00 - 19.00 - 22.30. Ik smokkel wel eens met de tijden, want de ene keer komt ze vaker dan de andere keer.

Maar sinds kort drinkt ze haar flessen voor de helft leeg. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik vraag me af of dit een fase is.

Ze drinkt eigen merk van Kruidvat aangedikt met JBP. Hier reageert ze overigens goed op. Als ze de voeding in één keer opdrinkt, doet ze er een kwartier over, dus aan de speen en dikte van de voeding lijkt het niet te liggen. Ze slaapt goed en ook 's nachts haalt ze in één keer door.

Ze is nu in de fase dat ze haar handjes heeft ontdekt. Ook tuurt ze met regelmaat de kamer in en lijkt daardoor afgeleid. Zou dit het kunnen zijn of zit er iets anders dwars.

tis denk ik dan een fase want mijn zoontje doet dit ook sinds 1,5 week en ze zijn ongeveer even oud

Hey meiden,

Baby’s worden geboren met een aantal reflexen, waaronder de zuigslikreflex. In de loop van de eerste drie tot zes maanden wordt het zuigen en het naar achter in de mond brengen van voedsel langzamerhand bewust en willekeurig. Het laatste gedeelte van het slikproces blijft het hele leven een reflexmatige activiteit (de slik). Een pasgeboren baby zal de hele voeding reflexmatig drinken. Een zuigeling van 3 maanden zal nog reflexmatig starten, waarbij het hongergevoel een duidelijke rol speelt, maar het laatste gedeelte van een voeding zal willekeurig gedronken worden. Een baby van 6 maanden drinkt meestal de gehele voeding willekeurig, waarbij eetlust en hongergevoel het kind stimuleren om tot actie over te gaan.

waarschijnlijk is je kindje bezig met de overgang van onwillekeurig naar willekeurig, je ziet vaak dat kinderen dan vaak even ‘medderen’ met het drinken. In principe gaat dit vanzelf weer over (je kunt dan niet meer makkelijk wisselen van soorten speen!) je kindje moet er gewoon even meer bij nadenken.

ik ben preverbale logopedist :wink: