Weigering Basisschool ivm het niet zindelijk zijn

Hier vanmorgen te horen gekregen dat R. geweigerd mag gaan worden op de basisschool waar die in Januari gaat starten. Aangezien hij darmproblemen heeft en een kleine ontwikkelings achterstand gaat het zindelijk worden erg moeizaam tot niet! Kinderarts heeft ons aangeraden om het stil te laten liggen en R. het zelf aan te laten geven. Niet gaan pushen of er druk mee bezig gaan zijn, want het werkt averechts.



Nu belde ik vanmorgen de basisschool waar ik R. heb ingeschreven alleen die vertelden mij dat hij waarschijnlijk geweigerd gaat worden aangezien hij zindelijk moet zijn. Het poepen zal een probleem blijven voor de komende jaren!



Aangezien hij constante diaree heeft voelt hij het 9 van de 10 keren niet aankomen en loopt het zo weg. School zegt geen tijd en plek te hebben voor het verschonen van kinderen. Ik snap/begrijp het dat ze niet 30 kinderen elke keer maar alleen kunnen laten of zouden moeten verschonen.



Heb inmiddels een dorp verderop een school gevonden die aan de telefoon echt reageerden van ‘dan zoeken we even een leraar of hulp op die wel even kan helpen. Dat soort dingen moeten/kunnen opgelost worden’.



Maar mag een kind hierom geweigerd worden?? Zonder dat het kind er wat aan kan doen ?? Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt? Wat heb je gedaan?

helaas, van de site van de rijksoverheid:


Weigering basisschool omdat uw kind nog niet zindelijk is

De basisschool mag uw kind weigeren als uw kind nog niet zindelijk is. Het is voor een leerkracht niet mogelijk om individuele leerlingen te verschonen, omdat hij de klas dan alleen moet achterlaten. In de schoolgids moet de school aangeven wat de richtlijnen hierover zijn. Wellicht kunt u in overleg met de school een oplossing vinden.


ik snap dat het voor leerkrachten niet te doen is, maar eigenlijk is het gewoon bizar he, dat je kind vanwege een lichamelijk probleem gewoon geweigerd mag worden. :shifty: voor allerlei andere beperkingen zijn potjes en mogelijkheden en speciale scholen, maar hierbij mag het gewoon geweigerd worden en dan moet je het maar uitzoeken?
Hoop dat jullie een oplossing vinden :thumbup:

Idd…Absurt!!!



Ze mogen gewoon weigeren tot dat die zindelijk zou zijn :shock: Weet niet of dat verstandig is, gaat die helemaal een achterstand krijgen aangezien die dan de komende jaren niet naar school zou kunnen :shifty:



Hoop het deze week rond te krijgen met de school. Maar vind het wel erg balen hoor! Had zelf vroeger ook deze problemen alleen kwamen pas in groep 4 op. Dus kon mezelf wel verschonen als het nodig was even andere kleren aan en weer de klas in. De school weet dit verhaal ook nog (R. zou naar dezelfde gaan) maar helaas is hij jonger en kan dit nog niet.



Dus waarschijnlijk naar een school die het wel accepteerd en wil mee werken!!! :pray:

Ik vind ‘niet zindelijk zijn’ iets anders dan lichamelijke problemen met ontlasting hebben.

Als een kind nou wel zindelijk was, maar bijv door lichamelijke problemen op zijn 9e ontlastingsproblemen krijgt en ontlasting niet op kan houden/ongewild laat lopen, dan is dat kind toch ook niet ineens niet meer zindelijk?



Mogen ze hier echt om weigeren? Hmm… welke instantie zou hier meer van moeten weten? Onderwijsvakbond?

Ik denk ook dat dit niet echt een zindelijkheidprobleem is maar een lichamelijk probleem.

Het lijkt me stug dat een school je in dat geval mag weigeren.

De vraag is of je uberhaubt naar een school wilt die niet mee wil denken.

@Roos wrote:

De vraag is of je uberhaubt naar een school wilt die niet mee wil denken.




Vandaar dat ik na het telefoongesprek met de desbetreffende school, een andere heb gebeld in een dorpje naast onze stad. Toen kwam het ook in me op dat dorpschooltjes kleinere klassen hebben en dat dat misschien ook nog wel beter is voor R. Dus ik heb denk ik al een beslissing gemaakt! :think: :shifty:

:shock: Een kind weigeren dat vanwege darmproblemen nog niet zindelijk is? Gelukkig ontdek je nu al wat een starre school je eerste keuze blijkt te zijn, en niet pas als je zoon er al naar toe gaat.



Nog even ter aanvulling: ik word gebeld als dochterlief haar broek vol heeft, dan mag ik naar school om te verschonen. En dat snap ik helemaal, dan hoeft juf niet weg bij de kinderen. Gelukkig woon ik om de hoek! Ik zou dus ook even heel duidelijk met de dorpsschool bespreken hoe en wat, voordat je in januari voor verrassingen komt te staan en je dus elke keer naar school mag crossen.



Succes met alles.

@Chrissy wrote:

Nog even ter aanvulling: ik word gebeld als dochterlief haar broek vol heeft, dan mag ik naar school om te verschonen. En dat snap ik helemaal, dan hoeft juf niet weg bij de kinderen. Gelukkig woon ik om de hoek!




Dit zou een oplossing zijn om R. naar deze school te kunnen doen. Ik ben alleenstaand en werk 28uur. Denk niet dat het bedrijf het leuk zou vinden om elke keer weg te moeten als R. weer last van zn darmen heeft. Aangezien ik ook al regelmatig vrij moet hebben ivm dat die te ziek is en natuurlijk de zkh bezoeken. Om dit er dan ook nog bij te krijgen vermoed ik dat ik nooit een vast contract ga krijgen!!



Vandaar dat ik er toch voor kies om hem naar een schooltje verder op te gaan doen waar dingen wel bespreekbaar zijn onder leerkrachten!

Als het niet zindelijk worden een medische oorzaak heeft dan moet er een oplossing zijn! En met de nieuwe zorgplichtwet lijkt het mij moeilijk om een leerling daarom af te wijzen. Dan moet er dmv onderwijs ondersteunend personeel oid iets geregeld worden? Of een medisch kinderdagverblijf? Speciaal onderwijs? Heb je daar al aan gedacht?



Succes!!!

Vandaag gebeld door de school. Officiele weigering binnen. Ze durven het inderdaad niet aan. Ze hebben geen stagaires/hulpen rond lopen die zouden kunnen helpen.



Heb er verder weinig over gezegt maar 30 september hebben wij een nieuw intake gesprek op een andere school! Gaat helemaal goed komen.



Wicky…Medisch dagverblijf werd idd door de afgewezen school genoemd. Met al suggesties enz. Maar dat vind ik helemaal niet nodig. Zo vaak gebeurd t helemaal niet! Maar we zullen zien hoe het gaat.



Heb in de nieuwe school alle vertrouwen!

Ik werk zelf in de revalidatiezorg met kinderen tot 4 en idd hier weigeren scholen ook als ze niet zindelijk zijn.

Normaal hadde ze potjes met geld om te zorgen voor die extra zorg als dit nodig is maar er is zo op gekort dat ze dat niet meer kunnen bieden en soms gewoon niet willen.

Vind dit wel een kwalijke zaak aangezien het kind er niets aan kan doen.

Ze zijn er idd niet blij mee. Y.uri was ook een geval van zindelijk met veeel ongelukjes :roll: Eerst veel urineverlies maar dat werd snel verschoond. Dit speelde wel dagelijks. Nam zelf reserve kleding mee en hij kleedde zichzelf om. Later ging hij ook ontlasting verliezen. Ook hij voelde het niet! Dit werd wel een probleem. Ik werd op een gegeven moment gebeld dat ik hem zelf moest komen verschonen. :? Dat was vlak voor deze zomer vakantie, eind groep 2.



Goddank is het bij ons nu opgelost door een glutenvrij dieet maar had niet geweten wat anders te doen. Las nu wel dat er speciale onderbroekjes zijn: underwunder. Denk dat ik die had gekocht. Dan loopt het niet overal heen zeg maar en kunnen ze zich sneller zelf verschonen. Bovendien is dan niet gelijk alles nat en vies. :thumbup:



Ik hoop dat je op de andere school wel welkom bent. En als hij maar weinig ongelukjes heeft zou ik niet zeggen dat hij niet zindelijk is :wink: Maar dat het kan gebeuren dat … in verband met…

Denk dat dit heel anders valt.

een meisje wat bij T in de klas komt heeft een verborgen open ruggetje, en moet gecatheriseerd worden 2x per schooldag.

dat meisje zit ook in mijn groep op de BSO.



hiervoor komt de thuiszorg.

stel dat ze wel in de broek plast wordt het op school gewoon verzorgd, denk dat het per school anders is.

hier gaat het dus idd ook om een lichamelijk probleem



want vorige week was er een jongetje van mijn groep van de bSO

die had op school hele erge diarree, ze konden zijn ouders niet bereiken, dus werden wij gebeld of we konden komen verschonen.

ik heb daar geen problemen mee, die juf heeft 22 kids in de klas, en ik ben wel 15 minutenbezig geweest om dat jongetje te wassen, anders had die juf 15 minuten de kids alleen moeten laten.

@Smurf78 wrote:



. Las nu wel dat er speciale onderbroekjes zijn: underwunder. Denk dat ik die had gekocht. Dan loopt het niet overal heen zeg maar en kunnen ze zich sneller zelf verschonen. Bovendien is dan niet gelijk alles nat en vies. :thumbup:



.




die onderbroekjes hebben we hier ook voor onze zoon,

ze helpen wel voor eenbeetje urine of ontlasting, maar als het veel is, gaat het er gewoon doorheen.

ook de geur gaat er gewoon doorheen, helaas :cry:

Die Underwunder broekjes heb ik hier zelf als tip geplaatst. Hier zou dat momenteel ook nog niet werken. Als het komt, komt er te veel voor die onderbroekjes.



De nieuwe school heb ik het verhaal al verteld, hun zeiden dat ze er onderling gewoon uit moeten komen op school. En dat t kind om deze reden niet geweigerd hoeft te worden.

fijn mariksa dat je nu gewoon een andere school op het oog hebt, die wel mee wil denken/in staat is mee te denken. Ik blijf het absurd vinden -hoewel het organisatorisch helemaal te begrijpen is- dat een kind daadwerkelijk geweigerd wordt vanwege het niet zindelijk zijn. Dat er gepraat wordt, en gekeken wordt hoe op te lossen, lijkt me logisch. Maar gewoon zeggen: nee dat doen we niet, je kind is zo niet welkom… :wall:



ben ik toch bijna blij dat mijn zoon slechts in zijn broek plast, dat is toch echt een minder groot probleem; heeft zichzelf zo omgekleed. Blijft nog heel onhandig, maar zou echt 3 uur met mijn oren staan te klapperen als school zou zeggen: hij mag niet meer komen



Hoop dat je kidn een heel fijne schooltijd tegemoet gaat!

Fiep dank je voor je bericht!



Ze zullen dan idd beter nog gewoon in hun broek kunnen plassen als dit. Nou heb ik vandag een juf van school gesproken die het dus niet eens is met het besluit! En het nog wel in de groep wilde gaan gooien. Voor ons helpt het niet meer maar misschien ooit voor een ander kindje…

Ik vind het jammer dat de school geen onderscheid maakt tussen “zindelijk zijn” en (misschien hard gezegd voor jou als moeder) een medisch probleem hebben.

Organisatorisch zal het een probleem blijven, op elke school. Maar het is wel fijn om te lezen dat als de ene school er niet eens in wil investeren, de andere school dat gelukkig wel wil. Ze zullen allebei met ongeveer hetzelfde vergelijkbare geld rond moeten komen, het is maar wat voor keuze’s je maakt :think: .

Op het speciaal onderwijs doen wegens een incidentele poepbroek vind ik nogal wat, en is volgens mij ook geen indicatie om een leerling toe te laten

:wink: .

Ik begrijp volkomen dat kleuterjuffen de handen te vol hebben om alle kinders maar te verschonen. Maar ik vind het antwoord van school nummer 1 best cru :eh: .

Het zoontje van een kennis van me werd ook niet toegelaten op de basisschool omdat hij niet zindelijk was. Het jochie was te vroeg geboren en heeft ook darmproblemen gehad. Toen hij met 5 jaar nog niet op school zat, werden ze door de schoolinspectie gesommeerd zo spoedig mogelijk het kind op school te doen, niet zindelijk zijn was geen uitzondering zeiden zij. :slight_smile:

Je hebt dus nog een jaar de tijd om je kind op school te krijgen:wink:

We hebben inmiddels een school gevonden die hem wel aannemen. En daarbij is meneer een maand na aanmelding op de nieuwe school, overdag zindelijk… :roll:



Hoor nu van steeds meer mensen dat scholen moeilijk doen. Heb de oude directeur van de ‘weiger’ school gesproken. Zij zijn net een jaar van deze school af en zeiden dat ze het belachelijk vonden! Dus dikke pech gehad…



Maar gelukkig hebben wij nu de oplossing gelukkig!