Weigeren van eten

Mijn zoon is volgende week 1 jaar en krijgt vanaf dat hij 6 mnd was bijvoeding. Ik doe niet aan zelf eten voor hem koken en rapley gaat niet goed bij hem dus hij krijgt van mij potjes te eten en hij smult er wel altijd van.



Hij heeft vorige week dinsdag zijn prikjes gehad die van de 11 mnd. Hij heeft geen koorts ofzo gehad, maar was die dag wel huilerig en moe. Hij heeft inmiddels 3 tandjes, de derde net deze week door gekomen, en ik denk dat nr 4 ook niet al te lang op zich laat wachten.



Nu wil hij sinds afgelopen weekend eigenlijk geen potjes fruit en groente meer eten. Hij kreeg s’ochtends altijd een heel potje fruit van 6 mnd want hij houdt niet van stukjes (net zijn zus wat dat betreft). Tussen de middag kreeg hij dan wat stukje broodkorst want hij is niet een echte broodeter maar de korstjes vindt hij nog wel lekker. S’avonds krijgt hij een potje groente van 8 mnd met kleine stukjes erin en de ene keer at hij een half potje en de andere keer een heel potje of daar tussenin. Wat ik al zei sinds afgelopen weekend wil hij alleen nog maar de borst en kan ik de potjes fruit weggooien want hij eet er steeds maar twee hapjes ofzo van. Het avondeten gaat wel wat beter maar daar eet hij nog geen half potje van op. Het toetje gaat de ene keer wel op en de andere keer de helft op. Ik heb rapley geprobeerd maar dat verdwijnt gelijk op de grond en ik heb hem ook met ons mee laten eten maar dat levert een hoop gekokhals op en het wegduwen van de lepel. Hij drinkt nu dus in feite alleen mamamelk en ik vraag me af of dit wel genoeg voor hem is aangezien hij toch al bijna 1 jaar is. Jammer genoeg laat mijn productie ook nog wel wat te wensen over dus elk uur de kleine man aan de borst (alweer) is niet heel fijn en het helpt ook niet echt om mijn productie weer op te schroeven :roll:



Dus wie heeft tips om de kleine man weer aan het eten te krijgen?

Gisteravond ging het mondje op slot voor de groentehap maar ging het wel steeds open voor een toetje. Jammer genoeg nog niet de helft van een cupje (hij krijgt toetjes van Nestle) op en toen was het weer mond op slot. De papfles van 125cc, die hij elke avond voor het slapen gaan krijgt, ging er nu wel helemaal in. Hij drinkt zijn papfles van begin af aan heel wisselend. De ene keer helemaal op en de andere keer geen slok of een 30cc ofzo. Dat verschilt dus elke dag.



Zou dit al die fase zijn die ze rond 1 jaar krijgen. Alles nee en dus ook nee tegen eten ondanks dat hij nog geen nee kan zeggen? Eva at toch altijd nog wel wat maar Lars is echt in hongerstaking.



Ik weet niet wat ik er mee aan moet en of we er mee naar de dokter toe moeten ofzo.

En hem vers fruit aanbiedien ik prak voor mats een banaan met klein beetje water? Misschien een andere smaak dat dat triggert

En stukjes brood proberen met beleg erop?



Lastig hoor, hier juist andersom dat mats zijn flessen overdag laat staan en compleet mee-eet. Maar mats eet smorgens na zijn fles fruit, tussen de middag 2 boterhammen, t’door een cracotte of fruit, en savonds groentehap en toetje

Ik denk dat je hem het beste op vaste tijden eten aan kunt bieden. Eet hij dan eet hij. Een tijdje wat minder eten is niet zo’n ramp, dat haalt hij wel weer in op andere dagen. Probeer je er niet te druk om te maken, dan blijven de maaltijden ook gezellig.

Vervelend BM :hug:



Ik zou het nog even aankijken. In principe kan hij nu nu goed aangeven als hij wil eten en wat Ikke hierboven zegt is wel zo, een week wat minder eten is in principe niet zo’n probleem.

Drinken daarentegen is wel belangrijk.

Misschien in de papfles 's avonds nog wat meer doen, ook al drinkt hij het niet altijd op, mocht hij dan wel een keer zin hebben in meer dan heeft hij dat in ieder geval binnen.



Verder zou ik gewoon op de normale tijden aan blijven bieden, misschien inderdaad wat meer gaan proberen met vers fruit. Stukken eten hebben ze niet gelijk door en het ziet er misschien eng uit als ze zich verslikken, maar in principe hebben die kleintjes een goed reflex om het er weer uit te werken.

Laat hem een beetje spelen met stukjes, misschien krijgt hij dan ook weer zin om te eten en neemt hij af en toe en hapje.



En mocht er weer een tandje aan komen, dan zal het eten hem misschien wel pijn doen.

Sterkte ermee en als je het zelf te lang vindt duren en je vertrouwt het niet, dan bel je toch de dokter of het cb misschien hebben zij nog tips.

Als hij in ieder geval maar voldoende drinkt!

Een koekje, rijstewafel, soepstengel, cracotte krijgt hij ook nog niet begrijp ik?



Wat drink hij verder behalve bv?

Wat mats ook lekker vind en ik nog weleens deed toen hij savonds zijn fles weigerde is yoghurt iets dunner maken met water en dan vanuit een fles drinken.

Hij krijgt af en toe wat slokjes water uit het glas van mijn man. Verder heeft hij al wat chocomelk, yogi drink en melk geprobeerd maar dat zijn slokjes en geen hele bekers. Dat wil hij sowieso niet en uit een fles of tuitbeker wordt hem ook niet. Hij krijgt dus drinken uit een bekertje.



Hij krijgt wel op vaste tijden zijn eten, kan met een half uurtje verschillen maar dat lijkt me niet het probleem. Het maakt ook niet uit of het vers fruit/groente is of uit een potje, beide wil hij niet hebben. Tja echt rapley doe ik niet aangezien hij er in het begin flink in is gestikt en pas geleden nog is hij goed aan het stikken geweest in het brood op de opvang. Daar moesten ze hem nog bij helpen want hij kreeg het zelf niet voor elkaar om het uit zijn keel te krijgen. Dus ik prak nog echt voor hem, kleine stukjes zijn geen probleem.



Verder hadden we alleen smiddags tegen half drie een tussendoor momentje en kreeg hij een rijstwafeltje waar hij ca de helft van op at en de andere helft mee speelde. Pas geleden liga koekjes opgehaald en daar heeft hij 1 van geprobeerd, geproefd en wat gegeten maar nu met het weigeren van eten heb ik hem dat niet meer gegeven.



Hij was echt nog bezig met een goede eetlust op te bouwen en ik ben eigenlijk pas net begonnen met ander drinken aanbieden dan de borst en dat tussendoortje te geven smiddags. We waren nog echt bezig om hem meer te laten proeven en eten. Nu is het ineens helemaal gebeurd.



Wat betreft het brood eten met beleg. Ik heb hem pas geleden nog een broodje met boter aangeboden maar na 1 stukje wou hij niet meer en belande alles op de grond. Hij is van begin af aan al niet een echte brood eter geweest en had hij liever zijn groentehap. Hij is (nou ja nu dan was) altijd dol op lekker warm eten/drinken en dan echt warm. Je moet jezelf nog net niet verbranden op je pols maar als het kouder is dan hoeft hij het niet :mrgreen:

Misschien een idee om eens knijpfruit te proberen? Zo’n andere manier van consumeren kan ineens de interesse wekken. En ik verkruimel wel eens een liga door de fruithap van mijn zoon. Dat vindt hij ook lekker.



En in plaats van een papfles zou je pap kunnen lepelen. Wellicht vindt hij dat wat?



Ik merk zelf aan mijn zoon, dat het eten met ups en downs gaat. Ik zie vaak verband met tandjes of een ontwikkelingssprongetje. Ook eet hij minder goed als hij op de kinderopvang is geweest en eet hij beter op een dag dat hij thuis is gebleven.

Ik ga het eens proberen Miro thx voor de tip. Misschien dat hij dat inderdaad interessant gaat vinden en dan toch gaat eten.

Ik vind het eigenlijk vooral een beetje gek dat hij niet gewoon mee doet met de rest van het gezin… zoals ik het lees dan. Misschien valt het in de praktijk wel mee. Maar zien eten doet eten, en het is makkelijk voor jezelf. Ik zou echt gewoon gaan proberen een bordje voor zn neus te zetten als jullie ook eten, met gewoon hetzelfde erop als wat jullie eten, daar i hij echt groot zat voor hoor!

Borstvoeding is overigens wel nog voldoende op deze leeftijd hoor, en juist elk uur even drinken krikt de productie flink omhoog!

Morgen maar eens proberen om hem een bordje met wat etente geven. Hopelijk gaat het werken :pray:



Fijn om te lezen dat hij op deze leeftijd nog genoeg aan borstvoeding heeft. Wat betreft het elk uur drinken en productie opkrikkken, dat werkt dus niet bijj mij hoor. Mijn productie is vandaag behoorlijk gedaald ondanks het vele aanleggen. Overdag drinkt hij maar erg kort aan de borst en voelen ze ook leeg aan. De nachten drinkt hij wel wat langer aan de borst maar ook dan voelen ze leeg. Ben nu weer fenegriek capsules aan het slikken in de hoop dat die de productie weer wat opschroeven.

wat geeft je dan het idee dat je productie keldert?

Het vraag en aanbod systeem is gewoon op iedereen van toepassing… dat werkt niet bij jou alleen ff anders ofzo :wink: Ik weet wel dat als je al vanaf het begin een verstoorde productie hebt (door op schema te voeden, of niet vaak genoeg aan te leggen in de eerste weken) het daarna wel altijd lastig blijft.



En wat betreft eten; vooral niet te gek doen, niet teveel aandacht aan besteden. Ik ben er echt van overtuigd dat daar eetproblemen met kleintjes beginnen. Eten is heel normaal en hoeft echt niet allemaal apart en gekke dingen die jij ook niet eet omdat ze klein zijn. In het begin eten ze gewoon maar kleine hapjes mee en zo rond de verjaardag wordt dat steeds meer. Komt goed!

Hè, wat vervelend dat Lars niet eet.



Maar idd, waardoor merk je dan dat je productie keldert? Normaal gezien zou het door vaak aanleggen juist beter moeten worden. Ik heb sinds maanden nooit meer gespannen borsten, maar toch echt melk zat. Ik denk dus niet dat je die conclusie puur kunt trekken op basis van ‘slappe borsten’.



Als Lars aan de borst wil heb je dan het idee dat het echt honger is? Of misschien ook een stukje troost. A. heeft niet meer zo veel behoefte aan korte slokjes, maar als ze het wil dan is het vaak meer troost.



Wat betreft het eten zelf, je geeft aan dat Lars zich vaak verslikt, maar hoe ben jij er zelf onder? Reageer jij paniekerig? Kinderen hebben in principe een goede reflex om verslikken tegen te gaan. Ik hou soms ook mn hart vast hoor, maar na een hoop kokhalzen en hoesten, paar tikjes op de rug lukt het toch altijd wel. Ik snap dat het eng is, maar ik denk dat je ook een beetje vetrouwen in Lars moet hebben! Ik heb zelf een EHBO cursus voor kinderen gedaan, wellicht geeft dat je vertrouwen, dat je in ieder geval weet wat te doen?



Als je eten aan Lars geeft, voer je hem dan of doet hij het zelf? Als je bijvoorbeeld op zijn tafelblad een paar stukjes brood legt, wordt hij dan niet nieuwsgierig om het zelf in zijn mond te doen?

A. heeft een rietjesbeker van Nuby, kan ze heel makkelijk uitdrinken (veel beter dan een tuitbeker) en ze kan het zelf. Misschien een optie?



Persoonlijk zou ik er idd voor kiezen gewoon de vaste eetmomenten aan te houden en dan ook samen aan tafel te gaan zitten. Samen lekker wat drinken en eten en het gezellig houden en er geen drama’s van maken. Wil hij niet eten, dan niet, en gewoon weer verder gaan. Als hij maar wel voldoende drinkt.



Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Waaraan ik merk dat de melkproductie weer keldert is dat het weer langer duurt voor de melk toeschiet. Hij maar even kan drinken en dan is het weer gebeurd terwijl hij echt nog wil. Ik heb van begin af aan al productie problemen gehad en heb dit dus ook gehouden. Ik heb een lk gehad voor problemen met de bv en wat medicijnen gekregen zoals domperidon maar dat heeft niet echt gewerkt bij mij. Lars is van begin af aan al een effectieve snelle drinker geweest en is met hooguit 10 minuten al klaar. Dit was al zo toen hij nog maar een babietje was. Volgens de lk heeft hij zich aangeleerd (door reflux) om vaak kleine beetjes te drinken, zoals de natuur het eigenlijk ook bedoeld heeft. Larsdronk dan ook in het begin om het uur en soms nog vaker. Het heeft een hele tijd geduurd voor er twee a drie uur tussen zat. Nu wil hij ineens weer elk uur aan de borst en ja het is echt honger dus dan weet ik al dat de productie is gekelderd. Ik heb al zó vaak dipjes gehad dat ik het wel weet. Mijn borsten hebben trouwens nooit echt gespannen aangevoelt alleen in de kraamweek 1 dag last van stuwing gehad en de drie keer dat lars een nacht heeft doorgeslapen last van spanning sochtends maar verder nooit gehad. Dus ik weet dat mijn productie weer is gekelderd :wink: Gisteren weer begonnen met fenegriek capsules en vanmorgen ging het alweer wat beter.



Bij mij is ook wel de regel wil je geeneten dan maar geen eten. Dat werkte bij mijn dochter en zo doe ik het nu weer. Ik wil geen drama aan tafel want ik denk dat het dan alleen maar erger wordt. Het moet gezellig zijn aan tafel. De kinderen krijgen dus ook gewoon wat wij eten en ik maak niks anders (lars isnu nog wel een uitzondering maar straks niet meer). Zelf stukjes eten voor hem neerleggennodigt hem niet uit om te proeven ofzo. Dat belandt gelijk op de grond en dan maakt het niks uit dat wij er naast zitten te eten.



Ik hoop dat het een sprongetje is want hij ging vandaag wel voor het eerst zonder hulp zich optrekken aan de tafel en heeft het daarna nog een aantal keer gedaan. Hij was daar de laatste dagen ook wel mee bezig dus ik hoop dat dit het was en dat hij nu dus snel weer begint met eten.

Het eten ging eigenlijk precies zoals ik had gedacht :mrgreen: NOT :wink: Ik had een bordje met een aardappeltje in vuistgrote stukjes en wat broccoli voor hem neergezet. Hij pakt het bord op en draait hem om zodat alles op tafel ligt. Toen was het et de hand door de aardappel en broccoli heen vegen zodat het van de tafel zou vallen. Ik de stukjes weer op bord gelegd en hij deed weer precies hetzelfde. Dat ging zo een paar keer door tot ik er genoeg van had. Hij wou ook niet een hapje van mijn geprakte eten dus heeft hij anavond alleen wat hapjes an zijn toetje gehad en dat heeft hij ook niet eens op gegeten. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen :wink: