weigeren om op potje te poepen..

Suus is inmiddels ruim een maand echt plaszindelijk, ze doet al haar plasjes netjes op het potje, maar we merken wel dat we er veel aandacht aan moeten besteden, er moet wel echt met flinke regelmaat gezegd worden “ga maar even op het potje plassen”



Poepen echter is een drama… ze kan het wel, maar ze vertikt het vierkant. Als je er dan naar vraagt, zegt ze “ik wil het niet”



Dus 2 poepbroeken per dag… het komt me de strot uit… deze mama trekt het even niet meer, steeds die poepbroeken uitwassen en totaal geen vordering what so ever zien…



Soms zegt ze ook gewoon… “neehoor, hoef niet” om 30 seconden later doodleuk in haar broek te poepen.



Ik weet niet meer wat ik zou kunnen doen om bij haar de knop om te krijgen. Ik heb gewoon echt fysiek de tijd niet om haar elk uur op de pot te zetten net zo lang tot ze een paar succesmomenten heeft met poepen… maar ondertussen is dat denk ik zo ongeveer het enige wat overblijft…



Ze is in juli 3 geworden, dus nu 3 jaar en 3 maanden.



Is ze dan toch nog niet helemaal toe aan zindelijk zijn… zouden we terug kunnen grijpen naar luierbroekjes en dan de focus blijven houden op plassen, dat ze deze dan gebruikt als onderbroek? Ik weet het echt niet meer hoor… :?

Hier hadden we pas nog exact hetzelfde probleem. Zoonlief nèt zindelijk qua plassen, maar het echt vertikken om op het potje of de wc te poepen. Ondanks hetzelfde beloningssysteem dat bij het plassen wel goed werkte. Idd roepen “ik hoef niet” om vlak daarna weer in de broek te poepen. We hebben hem gezegd dat hij wel in een luier mocht poepen (en dan zou hij ook een sticker krijgen), maar dat werkte ook niet. Hij hield de luier gerust twee uurtjes aan, zei telkens dat hij moest poepen maar poepte niet (maar plaste soms wel weer in de luier). Luier weer uit, hup naar de winkel en jawelllll… poepbroek… in die winkel idd… En daarbij was ik bang dat hij weer lekker makkelijk in de luier zou gaan plassen waardoor de net verworven plaszindelijkheid weer teniet gedaan zou zijn.



Nou heb ik een autistische en verstandelijk beperkte dochter die nog lang niet zindelijk is en waarvoor ik regelmatig inlegvellen in haar luier leg, omdat ze meestal in etappes poept. Zo hoef ik niet telkens een nieuwe luier te gebruiken. En zo ontstond het idee om die vellen bij zoonlief te gaan gebruiken. En het werkt! Hij vraagt om een vel wanneer hij moet poepen. Soms lukt het niet direct en laat hij het vel even “om”, maar hij ziet het niet als een luier en plast gewoon keurig op pot of wc. Heeft dan alleen even hulp nodig om het vel weer op zijn plek te krijgen (als hij aangeeft nog steeds te moeten poepen). Maar goed, da’s een klusje dat ik een heel stuk liever klaar dan poepbroeken wassen… En ik hoef niet bang te zijn dat zijn plaszindelijkheid eraan gaat.



Kans is natuurlijk groot dat je niet van die inlegvellen voorhanden hebt, maar mss brengt het je op een idee. Succes ermee!

Hier een jongetje dat in Januari 4 word en weigert op de wc te poepen. Hij is compleet (plas)zindelijk maar poepen durft hij niet, hij schreeuwt het uit en gaat druk lopen doen en weigert!



We hebben tot 1,5 maand geleden gehad dat meneer inderdaad bij poepen liet zien dat hij moest poepen maar vervolgens dan weigerde en in zn onderbroek poepte. Toen hebben we even geprobeerd hem aan te leren dat hij om een luier moest vragen ( we hadden hem ook 's nachts zindelijk dus had compleet geen luier meer aan) maar dat werkte niet en hij bleef het in zn onderbroek doen en dan vooral als we niet in de buurt waren. Toen zijn we hem 's nachts weer een luier gaan aandoen en bewust overdag verteld dat hij geen luier meer mocht en nu poept hij als hij 's avonds zn luier aanheeft, dus als hij net in bed ligt. We hebben geen ongelukjes meer gehad.



Poep ophouden is niet goed ik weet het maar aangezien ik zn plaszindelijkheid niet willen riskeren ook omdat hij in januari naar school moet laten we het maar zo.



Ik wens je er veel succes mee want die poeponderbroeken zijn zo :silenced:

We hebben besloten om haar toch maar weer luierbroekjes aan te doen in de middag… ze poept eigenlijk altijd in de middag, vind het echt eng, het komt ook met steeds kleine beetjes… ze poept dus niet in 1 x… (voorheen in de luier wel) ze houdt het dus vast tot ze het niet meer houdt en heeft dan dus zo 2 a 4 poepbroeken per dag… het huilen stond zowel haar als mij nader dan het lachen.



In de ochtend krijgt ze een onderbroekje aan, met een inlegkruisje (inlegvellen zijn erg breed, inlegkruisje past precies) en na de middag krijgt ze gewoon een luierbroekje aan… vandaag uitgeprobeert… toen het inlegkruisje tegen 13.00 een beetje poep liet zien, meteen een luier aangedaan en verder geen stress om gemaakt… 2 flinke poepluiers tussen 13.30 en 16.00 uur… en nu vanavond nog 1… ze leek zelf toch wel opgelucht dat het gewoon nog in de luier mocht…



Dus we halen even de stress ervan af, het draaide alleen nog maar om het woordje drolletje… wij en zij liepen op de tenen… overigens gaat ze met luierbroekje wel gewoon naar het potje om te plassen… daar complimenteren we haar dan ook volop voor… ze is dan half om half zindelijk… :shifty:

Dat is wel goed dat ze wel plast op de wc. Als Jesse een luier aanheeft en hij weet het laat hij ook zn plas gewoon lopen, dus dat zou bij hem niet werken.



Nu hadden we gister dus in de middag een hysterische Jesse en ja hoor… toen hij na 2x wc aangaf dat hij echt een luier moest poepte hij toch weer in zn luier in de middag :? Maar goed, bij Jesse is het dus wel zo dat hij 1x flink poept en dan is het weer voor even klaar, zeker voor een dag. en ik vraag me af of hij het niet gewoon opgehouden had tot in de avond als we er geen aandacht aan hadden gegeven.



Tja… Hij moet over 2 maanden toch echt op de wc poepen of niet? :shifty: Hij gaat 12 en 18 december wennen. ( de kans dat hij dan gaat poepen is trouwens klein want dan is hij er alleen in de ochtend, het echte lastige begint 6 januari)

Ik kan me trouwens voorstellen met 2-4 poepbroeken op een dag dat je niet het risico wilt lopen… de kans is wel erg groot dan :shifty:

Tot op heden werkt een inlegkruisje prima… ze noemt het inleggertjes en plast wel gewoon keurig op het potje. Ze wil er alleen wel ontzettend voor gecomplimenteerd worden, komt echt nog steeds elk plasje vragen om erkenning of ze het goed heeft gedaan…



Dat poepen is gewoon een heel ding, pfff… maar nu is wel de druk wat van de ketel… hopelijk komt het goed voor ze naar school gaat… we hebben nog 9 maanden… :thumbup:



Lastig zeg dat Jesse nog niet op de wc poept… maar het kan zo ineens omslaan he… misschien toch de komende tijd even met de kookwekker erbij stipt om het uur even op de wc zetten?



Hier doen we om de 90 minuten en dan zijn we ook toch regelmatig een drolletje voor… als die dan in de pot valt is dat een succesmomentje en we hopen dat als ze meer en meer succesmomentjes heeft, het kwartje wel zal vallen… :pray:

Het is een poging waard maar ik denk niet dat dat gaat werken. Jesse stopt het gewoon echt tot hij een luier aanheeft. Hij heeft wel eens op de wc gepoept, maar dat is dan een kwestie van het beginnende (het persen) in de luier doen,hem snel optillen en luier afdoen en dan moet hij wel want dan is het niet meer te stoppen. Maar dat persen dat doet hij dus niet op de wc. En tja… Jesse heeft nogal een willetje en als hij ECHT iets niet wil… Dan gebeurd het ook niet :shifty:

Het is een poging waard maar ik denk niet dat dat gaat werken. Jesse stopt het gewoon echt tot hij een luier aanheeft. Hij heeft wel eens op de wc gepoept, maar dat is dan een kwestie van het beginnende (het persen) in de luier doen,hem snel optillen en luier afdoen en dan moet hij wel want dan is het niet meer te stoppen. Maar dat persen dat doet hij dus niet op de wc. En tja… Jesse heeft nogal een willetje en als hij ECHT iets niet wil… Dan gebeurd het ook niet :shifty:

Dat heb ik nou bij de oudste nou ook… Plassen op de weg en overdag zindelijk zijn doet ze prima maar zodra ze merkt dat ze moeten poepen, vraagt ze of ze luier om mag zodat ik al gelijk weet dat ze moet poepen. Pop de wc poepen heeft ze gedaan maar sindsdien wilt/durft ze niet meer. Als ik haar geen luier omdoet, dan houdt ze het net zo lang op tot ze s’avonds voor het slapengaan luier om krijgt want snachts is ze nog niet zindelijk…



Ik laat maar zo voor wat het is. Ik zat ook te denken aan stickeren en belonen maar of dat effect heeft? :think:



Dwingen om op de potje te poepen werkt juist alleen maar averechts.