Weigeren met 11 maanden

Chris is nu 11 maanden en 2 dagen… En sinds anderhalve week weigert hij te drinken… 's Morgens vroeg gaat het de ene keer redelijk (drinkt hij de ene borst 3/4 en de andere 1/2) maar net als vanmorgen dronk hij nog niet eens een borst… Overdag om half een ga ik op het kdv voeden… Dan schreeuwt hij moord en brand, echt heel erg genant… 's Avonds idem dito, met hier en daar een uitzondering…



Toen hij 9 maanden was, heeft hij ook zo’n periode gehad, maar dan veel minder… Ik hoorde toen van collega-voedsters dat veel kindjes rond die leeftijd een beetje moeilijk kunnen doen… We zijn die periode doorgekomen, maar leuk was het absoluut niet…



En nu zitten we dus weer in zo’n periode… Het doet me echt pijn aan m’n hart dat hij zo hartstochtelijk tekeer kan gaan en weigert… Om me heen zegt iedereen dat hij nu aangeeft dat hij er te groot voor is… Ik weet echter dat kinderen zichzelf niet spenen voor de leeftijd van anderhalf… En dan nog, hij kan het wel niet willen, maar hij heeft het gewoon nog nodig… Ook al omdat hij gevoelige luchtwegen heeft (erfenisje van mij), en ik hem mede daarom zo lang mogelijk wil laten drinken bij me…



Ik weet op dit moment even niet wat ik ermee aan moet… Sommige momenten vind ik hem ondankbaar… Ik doe dit namelijk niet voor mijn lol, maar voor zijn gezondheid… Ik voel me persoonlijk afgewezen als hij zo tekeer gaat als hij mijn borst ziet… :cry: Ik weet ook niet of ik mezelf een grens moet stellen… “Als hij over een week nog zo achterlijk doet, dan stop ik…” bijvoorbeeld… Maar over iets minder dan een maand is hij 1… Het zou voor mij als falen voelen als ik dat niet zou “halen”…



Nou ja, beetje warrig verhaal… Moest het even van me afschrijven…

hoi yolanda



wat vervelend meid, ik weet ook niet wat je kunt doen. maar wil even zeggen dat je dan geen slechte moeder bent hoor. en het is zeker niet falen. je doet je best zeg maar. maar begrijp wel hoe je je moet voelen. ik hoop dat ze nog goede tips voor je hebben hier, succes :-* :wink:

Lieve Yolanda,



Ik heb met Kars nog lang niet de 11 maanden gehaald, maar ik wil je toch even een hart onder de riem steken. Dat je Chris ondankbaar vindt, is heel herkenbaar. Dat heb ik al als Kars één dag vecht tijdens de voedingen. Ik kan me niet voorstellen dat hij nu al genoeg heeft van de borstvoeding, maar voor jou is het natuurlijk frustrerend om deze fase door te komen.

Ik heb zelf anderhalf jaar borstvoeding gekregen en mijn moeder vertelde dat ik een maand voor mijn eerste verjaardag ook heel moeilijk deed. Ook zij kreeg van veel vrouwen uit haar omgeving te horen dat het tijd was om te stoppen, dat ik er dus duidelijk genoeg van had. Ze is blijven aanbieden, heeft zelfs ander vocht wat verminderd, maar zij hoefde niet op haar werk te voeden, dus als ik begon te schreeuwen en vechten, was dat gewoon tussen vier muren. En ik kan me voorstellen dat dit voor jou heel anders is!



Als dit het einde betekent, is dat absoluut geen falen!!! Je bent dan gestopt op zijn aangeven en meer kun je als moeder niet doen. Ik hoop dat de andere BV’ers meer tips en ervaringen voor je hebben.



Heel veel sterkte!! Je bent een kanjer! :-*

Hey Yolan,



Ik heb dat met Joor ook gehad, ook met elf maanden, van de éénop de andere dag wilde hij niet meer aan de tiet. Ik ben yoen gestopt omdat ik toch met 1 jaar wilde stoppen. Ik begrijp heel goed dat je door wilt gaan. Helaas heb ik geen tips voor je. Drinkt hij ook jouw melk niet als je het afkolft? Anders zou je hem op die manier nog BV kunnen geven. Ik vind ook dat je niet moet zeggen dat je gefaald hebt, als je zou stoppen.

Sterkte meid! ik weet hoe moeilijk zo’n periode is (want dat is het wrs) en ook hoe afgewezen je je kunt voelen.



Kus, Marije

Hey lievie,



Ik heb van de week al met je mee zitten denken en ik vind het heel erg voor je! Maar goed, dat weet je al…

Of je het jaar nou wel of niet haalt, je bent sowieso een toppertje! :clap:



Is het misschien een idee, om zowel bij jou als bij Chris de druk van de ketel te halen, door hem voorzichtig wat gewone melk aan te bieden (kan toch rond een jaar???) of gekolfde melk in een tuitbeker .o.i.d aan te bieden en even de borst te laten voor wat die is. Wel kolven natuurlijk.

Bijvoorbeeld door 's ochtends geen borst meer aan te bieden, begin je met meer rust bij Chris en voor jezelf niet dat afwijzende gevoel.

Misschien leidt dat voor Chris tot verlangen naar jouw borst.



Ik weet het ook niet hoor, misschien heb je dit allang geprobeerd…



Het is i.i.g een lastige kwestie doordat het je persoonlijk zo raakt en je je jaar niet volmaakt.

Maar laat je er niet onderdoor gaan zoals dat bij mij op een gegeven moment het geval was. (Weet je nog…)



Heb je al op het BV forum al deze vraag gesteld? Daar zijn toch veel meer BV vrouwen ( logisch natuurlijk) dan hier op KOK.



Liefs en een heel dikke knuffel :-* ,

:-* voor jou Yolanda.

Ik kan natuurlijk wel gaan zeggen dat het niet persoonlijk is maar dat weet je zelf ook wel. Maar ja, als je dat gevoel hebt, kun je daar niets mee he?

Ik heb het je al eens eerder gezegd en ik doe het gewoon nog een keer:

Een moeder die zo haar uiterste best doet, kan niet stuk!

He lief,



Ik wilde eerst niet reageren, maar ik doe het toch… :twisted:

Maar goed, je weet al wat ik vind.



Het voelt voor jou als falen als je het jaar niet haalt, maar misschien heeft Chris gewoon voldoende van je genoten en is hij er nu aan toe om borst-af te zijn…



Ik heb altijd gedacht dat een kindje zelf aangeeft wanneer hij/zij genoeg heeft.



Als jij voor jezelf het jaar wilt volmaken moet je hem gewoon blijven aanleggen…Dan heb je het toch geprobeert het uit te rekken tot 12 maanden…



Het is meer psychisch natuurlijk. Je neemt afscheid van een lange tijd waar jij en Chris wat dat betreft op een hele mooie manier verbonden zijn geweest.

Ik begrijp de frustratie en het verdriet daarom maar al te goed.



Maar als je je altijd hebt voorgehouden dat je het doet voor Chris zijn gezondheid, zijn behoefte, zijn smaak, dan kan je je misschien meer neerleggen bij het feit dat hij groter wordt, met liefde bij je hebt gedronken en nu een grote vent aan het worden is…







ciao bella…kus

Das mooi gezegd Marlous! :thumbup:

Mijn dochtertje heeft zo rond die leeftijd 1 dag mijn borst geweigert. Bij mij sloeg toen al gelijk de paniek toe omdat ze ook niet uit een fles wilde drinken en ook nog nauwelijks bijvoeding at. Ik kreeg toen van iemand het advies haar rechtop zittend te voeden omdat ze wel eens last van haar oortjes kon hebben. Door de liggende houding in mijn armen zou die druk van verhoogt worden in de oren. Of het dat was weet ik niet maar het werkte in ieder geval wel.

Ik zou zeker niet gelijk de conclussie trekken dat dit al aangeven is dat het genoeg is geweest met de borstvoeding. Ik heb al vaker gehoord dat kinderen na een tijdje moeilijk te hebben gedaan rondom de voedingen vervolgens nog maanden aan de borst waren.

Ik wil die conclusie dus ook helemaal niet trekken… Ik hoopte dat er (net als toen hij met 9 maanden begon te vervelen) moeders waren die het herkenden…



Toevallig heeft hij vandaag de hele dag normaal gedronken bij me… Geen geschreeuw, geen gebrul, niks, alleen maar lekker drinken… Dus hij KAN het wel normaal… Vandaar dat ik ook geen idee heb waarom hij de andere dagen als een speenvarken ligt te krijsen… Vorige week zaterdag heeft hij ook de hele dag normaal gedronken, en vanaf zondag was het weer prut…



Eigenlijk is het al vanaf dat hij 4,5 maand is, vechten…



Nou ja, ik heb van vandaag iig genoten…

He meisie, ik lees t nu pas…

Rond 11 maanden begon Thomas met weigeren van zijn fles!

Voor mij dus een geluk want sinds dien drinkt hij alleen nog borst (en afentoe water, thee of een sapje)!

Dus ik weet niet maar misschien is het toch wel iets normaals zo rond die tijd? En… dat gaat dus ook weer over lijkt mij (maar Thomas krijgt nu geen flesjes meer, meneer moet t maar doen met de tiet :stuck_out_tongue: ).



En als hij soms dagen heeft dat hij de tiet weigerd, pech voor hem… als hij echt dorst/honger of liefde nodig heeft zal hij echt wel weer komen drinken… is mijn mening!



Succes!



En ff voor Chris… lieve jongen, blijf nou nog maar lekker lang bij mama drinken, want er is gewoon echt niets lekkerders dan de borst! :-*

Ik heb ook al vaker gehoord dat het normaal is dat kinderen rond de 11 maanden de borst weigeren. Mijn zoontje deed dat ook, en na een paar weken emmeren ben ik overgegaan op kolven, maar zelfs dat weigerde hij, die flesjes. Ik ben uiteindelijk met pijn in mijn hart gestopt, om er een paar jaar later achter te komen dat het normaal is dat kinderen rond die tijd borstweigeren. Na een tijdje gaan ze weer drinken bij je. Het is inderdaad zo dat in principe kinderen uit zichzelf aan de borst blijven tot anderhalf.

Maar ja, tips om die periode rond 9 en 11 maanden te overbruggen? Die heb ik niet, behalve dan volhouden! Misschien dat inderdaad zittend laten drinken helpt?



Heel veel succes ermee in ieder geval!!



Buikie

Heb afgelopen weekend een laaaaaang gesprek met Frank gehad hierover… Ik moet het loslaten van hem… De druk moet van de ketel… Wil hij wel drinken, dan is dat fijn, wil hij niet drinken, dan is dat ook prima en moet ik het hem niet kwalijk nemen… En dat laatste kostte nogal wat moeite omdat ik me persoonlijk afgewezen voelde… 's Avonds in bed wilde ik ook niet meer spelen met hem… Het was drinken of niks… En Frank vond dat ik Chris niet dat speel/klets/stoei partijtje mocht afnemen… Chris genoot er zo van, dat zag hij…



Dus heb ik bij mezelf een knop om moeten draaien… Het drinken varieert nog van dag tot dag… Van elke rustige voeding geniet ik… En wil hij niet drinken, dan spelen we gewoon wat… Minstens net zo leuk…



Zittend voeden vindt hij trouwens maar raar… Dan kijkt hij me ook echt zo aan met een blik van “wat doe jij nou raar mama, zo drink ik toch helemaal niet…”

Hee, jouw frank lijkt erg op mijn werner Yolanda.



Want die vind ook dat ik mijn plicht gedaan heb, en dat het heilige moeten er een beetje vanaf zou moeten zijn.

Sinds ik dat ook heb ingezien, gaat het hier eigenlijk weer prima. Hij slaapt redelijk goed snacht, wel vroeg wakker, drinkt alle keren gewoon goed, ik zorg dat het redelijk makkelijk toeschiet, misschien is dat ook een tip, dat Chris een beetj gemakkelijk ermee is geworden, net als yannick.



Succes ermee meis

:-*

Essie

En Chris en Yannick lijken ook al zo op elkaar… Zouden Frank en Werner een en dezelfde persoon zijn…?? Zou hij een dubbelleven leiden…?? :? Hahahha…



Mijn trage tsr doet de zaak inderdaad geen goed hoor… Is heel gek, de ene keer komt ie zo, de andere keer na twee minuten nog niet… :evil: Vanmorgen en tussen de middag op het kdv is het gewoon weer goed gegaan gelukkig…



Nog een hele fijne vakantie trouwens Es… Heel veel plezier… Zal je missen… :cry:

@Yolanda wrote:

En Chris en Yannick lijken ook al zo op elkaar… Zouden Frank en Werner een en dezelfde persoon zijn…?? Zou hij een dubbelleven leiden…?? :? Hahahha…



Mijn trage tsr doet de zaak inderdaad geen goed hoor… Is heel gek, de ene keer komt ie zo, de andere keer na twee minuten nog niet… :evil: Vanmorgen en tussen de middag op het kdv is het gewoon weer goed gegaan gelukkig…



Nog een hele fijne vakantie trouwens Es… Heel veel plezier… Zal je missen… :cry:




Ja, haha, dat zou wat zijn zeg, kunnen we zo samen naar Oprah, hihi



Ik zal je ook missen hoor meis



Dikke

:-*

Hé Yolanda,



Goed om te lezen dat het alweer wat beter gaat. Frank heeft gelijk hoor, even de druk van de ketel, je hebt jezelfd al volledig opgeofferd!!!

Ik hoop dat het zo met de ups en downs een beetje te doen is. Had je mijn PB nog gehad?



Esther: Fijne Vakantie!!



Groetjes, Xanna

@Esther75 wrote:

het heilige moeten




Vinden niet alle mannen dat?!

David gunt me de BV hoor en wil niet tussen dit contact tussen Thomas en mij komen, maar wat hem betreft is 't lang genoeg geweest…

Maar ik ga lekker door hoor, zolang Thomas nog wil tenminste!

Maar het heilige moeten probeer ik niet meer te voelen al moet ik er niet aan denken om bijv. nu al te stoppen!!! :oops:





Yo… hoe gaat het nu?!

Nou Ruben heeft zich er nog nooit zo over uitgelaten, iig bij Maro net, toen ik nu zo moe was de laatste weken opperde hij wel de kv optie :roll: Maar dat was uit bezorgdheid voor mij, en niet omdat hij het zo wel genoeg vond!



Nu de vraag! Yo… er is helemaaal niets aan de hand! Wat onoverkomelijk is! 6 mnd 9 mnd 11 mnd en daarna kan het ook weer een x voorkomen, maar dat zijn nu eenmaal weigerleeftijden. Kun je trouwens nog even vertellen wanneer hij het meestal doet? Je noemde al het kdv. Want ik denk dat als je dat aan het typen bent je ineens in gaan zien wat het nou veroorzaakt, en zo niet dan krijg ik er wel een beeld van.



En nee je wordt niet persoonlijk afgewezen, en dat denkbeeld moet je meteen het raam uitgooien!!! Je moet zo zien dat Chris precies invoelt wat er met jou aan de hand is, en dat hij er (onbewust!) een spelletje van kan gaan maken, want mama reageert er zo heftig op!



Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen hiermee, ik weer hoe graag je mijn record wilt breken… :wink: