Weet het ff niet meer

Onze zoon (3,5) is zo’n lief ventje,praatte heel vlug en is verder ook goed bij (weet alles enzo)Sinds ons andere zoontje van 1,5 een beetje gaat brabbelen doet hij hem helemazal na.Als mijn oudste zoontje iets moet hebben vroeg ie het eerst altijd en nu wijst ie het aan en zegt ie uhh,Zoals onze finn dat ook doet.Ook andere dingen die een kind van 1,5 doet doet ie na.(Denk om de aandacht).

Verder plast ie de laatste tijd ook weer vaak in zijn broek terwijl ie al meer dan een half jaar goed zindelijk is.Weet dat je niet boos mag worden maar dat is moeilijk.

De laatste tijd loopt ie ook niet veel meer,terwijl ie eerst altijd liep en n iet moe te krijgen was.nu moet ik hem dragen als we ergens heen gaan.(moet zeggen dat mijn zoontje ook wel heel erg verlegen is geweest en nog zo af en toe)maar schaam me als hij een baby na gaat doen om de aandacht.



Verder kan ie ook niet uitslapen, Gaat ie laat of vroeg naar bed,maakt niks uit, als de wekker van mijn man afloopt dan slaapt mitchell ook niet meer en wil ie naar beneden.



Ik weet even niet meer hoe ikhet allemaal aan moet pakken hoor.



oja en piepen heel de dg als iets niet lukt of mag.



please wie helpt mij

Hoi hoi



Lastig probleem, hij vervalt terug in een oud patroon, een patroon wat hem tijdlang veiligheid gaf.,



Ik denk dat je er neit aan toe moet geven , als hij zegt bij drinken uh uh en wijst dan zeg je wat bedoel je? Zeg maar wat je wilt dat kan je wel, als jij het neit zegt krijg je niet wat je wilt…



Als hij dreint kun je afspreken dat hij een tine out krijgt, dat hij al 3 jaar is een grote jongen en dat als hij steeds doet hij even op de gang gaat of in een hoekje moet staan… verder zonder weinig woorden zonder te veel poespas en zonder te veel aandacht… ms neemt het dan af,



Ook kunnen aanmoedigen door te zeggen ga je broerje maar leren praten jij kunt het al zo goed, knap hoor van je… belonen en positiviteit zoeken



Dat weer terug vallen naar onzindelijkheid , tja komt heel vaak voor, als het wel een poosje goed gaat weer extra belonen ms met een stikkervel?> op de deur of elders ? Zo van jongen hgaat het even weer mis ? Tis ook wel heel druk nu met je broertje he, komt vanzelf weer goed… we gaan gewoon terug oefenen, zo krijgt hij herke nning en even weer de aandacht…



Ws als kleine broertje wat zeurt en drijnt of uh uh roept krijgt hij een hogere toon terug van jou ( meer babyachtig ) en dat klijnkt veel leuker, ms spreek je hem zelf nl al aan met een normalere toon…



ik denk dat het iig niet helpt er aan toe te geven niet boos worden en voor al wel rustig blijven het patroon dfoor breken met positiviteit …



moeilijk is het wel degelijk, maar ik denk dat het een fase is …

Heel herkenbaar hoor!

Ik sluit me qua aanpak helemaal aan bij Bianca.



Als Isa dit doet dan zeggen wij ook tegen haar dat ze het gewoon kan vragen,dat ze een grote meid is.



Wat ik wel doe is soms even baby spelen, dan neem ik haar in mijn armen en mag ze even baby zijn, heel soms geniet ze heel even en vaak moeten we alleen heel hard lachen omdat ze al zo’n grote meid is.



Positieve aandacht (opdrachtjes die zij WEL mag omdat ze groot is bijv.) humor en belonen gaat hier heel goed.



Isa is ook heel gevoelig voor belonen d.m.v het plakken van een stikker als ze een dag goed geluisterd heeft en lief is geweest.



Maar ik snap dat je het soms helemaal gehad hebt hoor, dat komt hier ook wel voor :mrgreen: .



En vroeg wakker zijn…dat is Isa ook helaas, en ze maakt de jongste ook vaak wakker (stil zijn en doen is natuurlijk heel moeilijk). BALEN!!!