Hoi Ik ben 6 maart ongi geweest tot 9 maart. Ben nu al een dag of drie misselijk. Ik wil zo graag eens weten hoe alles nu werkt. Zoals wanneer ben ik vruchtbaar? Wanneer kan je zwanger worden? Wanneer is je eisprong? Wanneer is de eventueele innnesteling? Wat voel je dan?
Sorry voor de vele vragen maar wil het echt graag weten.
Dank je wel
Hoi Roos,
Verwarrend kan het zijn, he? En irritant genoeg zijn er ook geen heel erg eenduidige antwoorden… Had dit ooit voor een nichtje geschreven:
Normaal gesproken ben je ongeveer 14 dagen VOOR je ongesteldheid vruchtbaar (= eisprong). Dit kun je merken aan ‘vruchtbare afscheiding’ (google maar), een paar uur ‘ongesteldheidsbuikpijn’, zin om te vrijen. Niet elke vrouw merkt dat ze een eisprong heeft, trouwens. Je kunt het ook ‘meten’ door ovulatietesten te doen, of door elke dag je temperatuur bij te houden en te kijken naar verschillen. Als je zwanger wilt worden kun je het beste rondom je ei-sprong (liever er voor dan er na) om de dag seks hebben.
De innesteling is tussen 5 - 10 dagen na de bevruchting. Gemiddeld 7/8, dacht ik. Je kunt dan steekjes voelen of een klein beetje bloed verliezen, maar dat hoeft niet. Vanaf dan maakt je lichaam het hormoon HcG aan, en zou je kwaaltjes kunnen gaan voelen, maar dat hoeft zeker niet.
+/- 14 dagen na je eisprong ga je of menstrueren of ben je zwanger; je kunt dan pas gaan testen. Met sommige testen (van het Kruidvat, 2 voor 5 euro bijvoorbeeld) kun je al een paar dagen eerder testen, dat hang af van hoe gevoelig de testen zijn MlU/ml - die meten de hoeveelheid HCG in je bloed). Sommige vrouwen testen al heel vroeg positief, anderen testen pas positief als ze een week of meer overtijd zijn (overtijd = te laat ongesteld).
Twee streepjes op de test -> positief --> zwanger!
Hoop dat dit helpt!
OJA, je begint te tellen vanaf de eerste dag van je ongesteldheid, hoe lang je ongesteld bent doet er niet toe. De standaard cyclus is 28 dagen, dat betekent, als we jouw data aanhouden, dat je net dit weekend je eisprong had, dat je midden volgende week evt. een innesteling zou hebben, en dat je 3 april zou kunnen testen. Al met al een beetje vroeg voor misselijkheid, maar goed, je weet maar nooit…
Groetjes,
LaBruja