weer zwanger na HELLP syndroom of pre-eclampsie?

mijn 1e zwangerschap, die geweldig was en super verliep moest in de 33e week worden beeindigd omdat ik het HELLP syndroom had. Mijn zoontje is nu 2,3 jaar. Het gaat heel goed met hem en met mij ook. Mijn man en ik hebben nu besloten voor een 2e kindje te gaan. In mijn achterhoofd zit natuurlijk nog steeds die angst weer HELLP te krijgen.



Zijn er meiden die dit ook hebben meegemaakt? En hebben jullie besloten wel / niet meer zwanger te worden? Wat zei je gyn over wel of niet zwanger worden na HELLP?



ben heel benieuwd naar jullie ervaringen

Bij de eerste noemde men het pre-eclampsie. Bij de tweede heb ik HELLP gehad. En nu zwanger van de 3e!



Mijn gyn zei: het kà n opnieuw, maar hoeft absoluut niet, want elke zwangerschap is anders… Daarnaast weten ze nu mijn voorgeschiedenis, waardoor ze al op een vroeger tijdstip in kunnen gaan grijpen. Ik zal bijvoorbeeld ook meer urinecontroles krijgen dan gemiddeld, en tegen het einde waarschijnlijk ook meer afspraken om de bloeddruk goed in de gaten te kunnen houden… :slight_smile:

bedankt voor je antwoord!



mijn gyn zei precies hetzelfde wat betreft een volgende zwangerschap. Het kan ook goed gaan, maar je denkt er toch aan. Of heb jij dat niet?



Mijn zoontje heet trouwens ook Robin, of is jouw Robyn een meisje?



groetjes :smiley:

Ik heb ook hellp gehad bij mijn 2de kindje, bij de eerste alleen een hoge bloeddruk.

Zou het bij je gyn aangeven, een goed gesprek kan je vaak duidelijkheid geven. Mocht ik weer zwanger willen worden dan kan ik weer contact hebben met de gyneacoloog hierover. Bij mij is er gezegd dat ik vanaf het begin kinderaspirine moet gaan slikken, dat schijnt te helpen, zou ik ook eens informeren als ik jou was.

Mijn Robyn is een meid, ja, vandaar ook het roze. :wink:



Ik ben er zeker ook bang voor. Daarom heb ik ook gevraagd om extra urinechecks, al vanaf redelijk vroeg in de zwangerschap. Gelukkig nam mijn gyn me serieus, en gaf hij aan dat dat geen probleem zal zijn. :slight_smile:

'Mijn zusje heeft in de eerste zwangerschap Hellp gekregen. De tweede zwangerschap is helaas ook niet volgens het boekje verlopen. Rond de 20 weken al weeën en eiwit in de urine. Ook haar bloeddruk was vrij snel weer te hoog. Heeft heel veel bedrust moeten houden en is uiteindelijk ingeleid met 38 weken.

Zal haar even inseinen dan kan ze zelf even haar verhaal doen :wink: Dat is beter dan uit tweede hand haha.

Bedankt allemaal!



het moeilijke bij zo’n kwestie is altijd dat je nooit weet wat je krijgt. Dan hoor je verhalen dat bij de volgende zwangerschap alles prima was, dan dat er toch weer problemen kwamen…



@ jet1981 en hanb, ik zal er zeker met mijn gyn over praten. Wat zijn dat precies voor asperines???



Hoe is het met jullie kindjes gegaan na de bevalling? Hoe kijk je zelf terug op die periode?

IK heb ook hellp-pre eclampsie gehad en dat ondanks het dagelijks moeten spuiten van bloedverdunners (dat doen die kinderaspirines dus ook bloed dun houden)



De aspirine’s geven dus zeker geen garantie op een hellp vrije zwangerschap.

Ik heb het nooit meer aangedurfd weer zwanger te worden.

Nout is met 31 weken gehaald omdat ik te ziek was. De zwangerschap was ook al ziekenhuis in en uit voor mij. Alles was goed gegaan na de bevalling, en nu nog steeds. Ik vond het wel heel heftig allemaal, heeft ook wel even geduurd dat ik alles verwerkt had. Vooral toen Nout bijna 1 jaar werd en ik dus een jaar geleden ziek in het radboud lag heeft me heel veel moeite gekost. Hellp is zo’n rotziekte, het enige medicijn is bevallen en daar ben je dan op dat moment helemaal niet klaar voor en je kindje natuurlijk ook niet.



Heb je al een gesprek gepland?

ik heb bij de eerste pre-eclampsie gehad.

Bij de tweede kreeg ik eerder urinechecks toen mijn bloeddruk steeg. Uiteindelijk bleek het meer te komen door mijn eigen stress en zorgen en is hij gezond en wel thuis geboren met 40+3.



Nu ben ik zwanger van de derde en heb ik helemaal geen last van een verhoogde bloeddruk.

bij de eerste had ikk pre eclampsie, voelde juul met 36 weken neit mer, had geen klachten. Toch maad de vk gebeld en metspoed.naar.het ziekenhuis gegaan. Omdat mijn bloeddduk niet wilde.zakken, zware medicatie gwhad. Was erg suf en ik kan me helaas weinig van die tijd herrinneren. Heb tot.zes.dagen moeten ijven en werd toen streng gecontroleerd door.de huisarts. Na verloop van tijd was het minder en kon ik afbouwen. Mijn lijf heeft een flinke optater gehad. Hoogste onderdruk was125. Zonder bijzondere symthonen. Had aleen wat zeurende hoofdpijn, maar dat heb ik vaker. Ook nu, nu er niks aan de hand is.



Omdat ik ook vier.miskramen had gehad.ben ik door de mm geweest, gyn verwachtte dat.daar een diagnose uitkwam, maar gelukig niet.



Bij de tw eeds intensief gecontroleerd, om de twee weken ene keer gyn, andere keer bk. Omdat juul net niet onder de grens zat van dysmasuur mocht ik niet onder medissche redenen bevallen in het ziekenhuis en aangezien bet ziekenhuis hier een half uur rijden vandaan is en ik bij juul in een kwartie van vier naar.volledig ontsliiting ging tbuis bevallen.

Wel moest ik met 30 weken stoppen met werken, vanwege de achterstand in de groei. Maar hij bleef klein.



Achteraf heb.ik de periode als heftig gezien,dat kwam mede door dat juul te observatie naar de kinder ic moest en ik niet bij haar kon.



Sterkte dus

@jet1981: dat je het voor de 1e verjaardag van je kindje moeilijk had, dat herken ik heel goed. Ik heb alle dagen die ik in het ziekenhuis heb gelegen zo ongeveer opnieuw beleefd. Heftig. Nee, ik heb nog geen gesprek gepland, of was die vraag niet aan mij gericht?



@Romanye: fijn dat je 2e zwangerschap zo goed ging en ook nog thuis bevallen! Ik wens je een fijne 3e zwangerschap en alvast een goede bevalling :smiley:

ik heb ook bij mijn eerste Hellp gehad met spoedkeizersnede en we hebben het beide maar net gehaald…wij willen volgend jaar voor een 2de kindje gaan en ik ben ook zo bang dat ik het weer terug krijg…dus ik lees hier even met je mee voor de ervaringen…