weer in het gareel

Ik vroeg me af of al jullie kindjes heel braaf zijn en keurig alles netjes doen wat de juf van ze verlangt.

Ik heb hier een jongetje die niet zo gevoelig is voor autoriteiten en het liefst doet waar hij vooral zelf zin in heeft. Tel daar een niet al te grote concentratieboog bij op en tja je hebt er af en toe je handen aan vol :shifty: Zo ook de juf in toenemende mate.

De afgelopen dagen (dit is week drie voor hem van het nieuwe schooljaar en wederom groep 1 na een jaar van soort van groep 0) zegt hij ook dat hij geen zin heeft in school en het liefst alleen met zijn vriendje T wil spelen. Dat hij in een bepaalde speel-, bouw-, lees- of welke activiteiten hoek dan ook moet blijven als hij die eenmaal gekozen heeft en dat niet leuk vind.

De juf is nu een paar keer per dag soort van boos op hem en soms moet hij apart zitten en ze heeft al een speciaal kringboekje voor hem gemaakt dat als hij zich gedraagt in de kring dan krijgt hij een stikkertje.

Vanochtend zei hij dat hij dan maar geen stikkertje wilde en er gewoon geen zin in had :shifty:

Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet. Hij ging altijd heel graag naar school en ook na de vakantie had hij er weer zin in maar het lijkt hem nu tegen te vallen ofzo. HEt is toch even wat anders dan de vakantie bso en lekker veel spelen.

Wij hebben af en toe onze handen vol om lasse een beetje in het gareel te houden en het valt de juf soms ook niet mee. Soms maak ik me wat zorgen of het allemaal wel goed gaat komen met dit aan de andere kant pientere, leuke, gevoelige en met vlagen erg lieve jongen.

Lopen jullie kids allemaal keurig in het gareel of zijn er meer die zich niet graag aanpassen :shifty:

zag trouwens laatst het rapport van zijn vader en dacht hij heeft het niet van een vreemde.

Kan het heel goed als hij er zin in heeft stond ongeveer bij elk jaar vanaf 1e klas (nu groep 3) bij menig onderdeel :shifty: Of spant zich liever niet te hard in :shifty:

ehhh allemaal braaf??

Nee hoor, hier niet iig :lol:

Ik herken wat je schrijft van een van mijn mannetjes. Inmiddels is hij de kleutertijd voorbij en gaat met heel veel plezier naar school, dus dat geeft wellicht goede hoop.

Hij heeft nu een meester en dat werkt voor hem zoveel beter. Hiervoor had hij een juf die erg star was, op zich niet heel streng, maar zonder humor en ja, gewoon star en stug. Terwijl hij nu bij die meester het super doet, als hij even dreigt af te dwalen en niet mee te doen, of geen zin te hebben, dan maakt de meester er een grapje over en op die manier krijgt hij hem gewoon weer mee.

Ik denk dat straffen echt totaal geen zin heeft en het beloningssysteem duidelijk ook niet. Misschien valt er met de juf te praten over de eisen die er aan hem gesteld worden…? Of in elk geval de consequenties die het heeft.

In de kring stil zijn vind ik een logische, maar wat mij betreft blijft het daar echt bij in de kleuterklas… maar ja ze gaan hier naar de vrije school dus dat is wel heel ander kleuteronderwijs, waar ze veel meer vrij mogen spelen nog.

Hier ook een kereltje wat liever neit naar school toe gaat…

Hoewel hij het daar best naar zijn zin heeft heeft hij idd. moeite met stil zitten of in een kring e.d.

Hij wil het liefst spelen en bij mama zijn. Leren vindt hij ook erg luek maar eignelijk kan mama hem dat ook wel leren (ik ben juf) vriendjes moeten maar thusi spelen of hij bij hun…

Nee geen fan van school maar het gaat wel redelijk nu volgens mij.

We hebben het er verder neit over dat hij wel moet. Dat weet hij en heeft geen zin er over te babbelen. Nu in groep 3 is het wat meer geordend en makkelijker voor hem dan in de kleuterklas denk ik. Daar verloor hij meer het overzicht, ook vindt hij een intellectuele uitdaging wel leuk al beweert hij liever te spelen :lol:

Ik zou overleggen met de juf wat een goede methode is zodat je kindje fijn naar school kan gaan. Een beetje streng kan natuurlijk geen kwaad maar met humor los je al zoveel op!

Hoe doen jullie het thuis? Waar is hij gevoelig voor (blijkbaar niet voor stickertjes :wink: ) en daar een beloningssystem voor bedenken. Of hem bijv. de hulp laten zijn in de kring van de juf, dan heeft hij toch wat te doen en kan zijn hem af en toe ook aan het werk zetten terwijl hij dus wel mee doet met de kring.

succes!

Bedankt voor jullie reakties.

Was al bang dat niemand het herkende :shifty: Soms denk ik wel eens ik moet een forum of site opzoeken in de trend van jongetjes zoals Lasse ofzo :shifty:

Ik heb nog eens aan lasse gevraagd waarom hij niet naar school wil - hij zegt nu ongeveer elke ochtend dat hij niet wil omdat hij zo moe is. Maar hij is niet moe (tenminste, niets wijst daarop) maar dat is zijn zinnetje momenteel om iets niet te hoeven/willen/moeten doen.

Hij zegt dat hij alleen maar wil spelen met zijn vriendje T. En dat hij niet de hele dag van alles wil moeten. Daar heeft hij geen zin in :snooty:

Ik heb gevraagd of er iets was wat hij wel leuk vond - ja buiten spelen. Ok en daarnaast - ehh binnenspelen. Maar als hij boven in de school zou zitten (hogere groep) dan zou hij het wel leuk vinden. Oh waarom dan - dan mag ik op het deel van de binnenplaats spelen met de grote heuvel 8)

Dus het draait allemaal om spelen en hij is allergisch voor moeten (maar dat zit in zijn genen :wink: )

Hij zit op een Jenaplan school en er wroden op zich wel heel veel dingen aangeboden die gewoon leuk zijjn voor kleuters maar ja het kan natuurlijk niet altijd op zijn manier en wanneer hij wel wil of niet wil.

Van baby af aan wil hij al graag alles bepalen en laat hij zich moeilijk door andere leiden. En met een beetje humor kom je er met hem niet, voor je het weet zit je samen in een loopgravenstelsel (mijn dochtertje is wat dat betreft heel anders en veel makkelijker op een ander been te zetten met een grapje of af te leiden)

Hoe doen wij het thuis - soms heel duidelijk worden en heel duidelijke grenzen stellen maar dat moet soms letterlijk en figuurlijk heeeel duidelijk want een gewone nee hoort niet eens. Hij zet soms flink in en wij moeten soms ons volle gewicht terug inzetten om hem te laten merken dat hij gewoon niet de baas is.

Je moet bij hem bereid zijn tot het uiterste te gaan zijn wij in de loop der tijd achtergekomen. Zachte heelmeesters maken bij hem stinkende wonden.

Laatst een weekendje bij een van de oma’s die te toegeeflijk is en het is elke keer geen succes. Oma vind Lasse lastig en vervelend :cry: maar ze geeft hem ergens gewoon te veel ruimte. Zo waren ze geen melk gaan halen voor Nena omdat lasse geen zin had en wilde blijven spelen in het huis van oma :shock:

En dat is ook mijn angst naar school toe - dat er op een dag een leerkracht zal zijn die niet bij zichzelf denkt ok hoe zal ik dit eens aan gaan pakken en wat kan ik anders doen maar het opgeeft en dat hij dan de lastige en vervelende is.

Zijn huidige juf is wel een beetje streng maar als ik heel eerlijk ben, misschien nog geeneens streng genoeg. Tenminste als het gaat om zich aan passen. Hij heeft af en toe bijna een militarische aanpak nodig wil je bij hem binnenkomen.

Tenzij je er voor kiest om hem meer zijn eigen ding te laten doen maar dat kan toch niet de bedoeling zijn :think:

Misschien is het ook wel weer even wennen - na zes weken vakantie, waarvan vier weken op de bso eigenlijk alleen maar spelen. En nu weer in het gareel. En wat ook nog kan is dat er iets meer van hem gevraagd wordt dan in groep 0 en dat dit ook even wennen is.

We zijn thuis ook wel wat eisen aan het opschroeven:

• meer en langer blijven zitten na het eten en niet zomaar wegrennen
  • niet meer door papa en mama heen praten als wij praten of als we even met nena praten.
  • kiezen om iets te doen en dat ook even blijven doen.

Hij is bijna vijf en van sommige dingen kan het geen kwaad als er daar wat meer in van hem gevraagd wordt.

Een heel verhaal, maar wel even fijn om het wat lucht te geven.

Ik kijk het denk ik nog even aan op school en als het gedoe blijft misschien maar een extra gesprek met de juf aanvragen en er samen eens rustig voor gaan zitten ipv nu hap snap voor of na de schooldag.

Ik zou niet op dit moment meer van hem gaan vragen thuis eigenlijk.

Ik herken wel wat je schrijft, het wordt vastwel makkelijker als hij wat groter is. Hier werkte niet teveel eisen stellen dus wel, maar ja, in een vrije kleuterklas hoeft er ook nog niet veel.

Zo heb ik bijv heel lang geholpen met schoenen aantrekken, gewoon om frustratie te voorkomen. En aan de andere kant idd keiharde grenzen die je heel duidelijk over moet brengen.

Het is ook niet zozeer mijn bedoeling het eisenpakket op te schroeven maar meer een soort eenduidigheid wat van hem verlangt wordt. Dat sommige dingen overal hetzelfde zijn. Zoals met eten (waar wij soms zelf niet zo gestructureerd in zijn) en even wachten met praten.

En dat van de hak op de tak springen met spelen is al van alle tijden en proberen we hem af en toe wat bewuster te laten kiezen en dat ook even gewoon te doen.

Ik had vandaag een gesprekje met Lasse toen hij al op bed lag - en hij zei mama kom je ook met mij naar de bso? En dat we dan samen niets moeten :inlove:

En hij vond dat hij ook teveel van mij moest omdat hij aaaaalllltijd de teevee uit moest doen :lol: Ik vraag af en toe aan hem de teevee uit te doen als we weggaan, of als we samen op het grote bed teevee hebben liggen kijken in de ochtend. Nou dat vind hij toch ook maar teveel van het goede 8) En keek er bloedserieus bij.

HEt lastige is dat je niet van een afstandje eens een ochtend kan kijken wat er in de klas gebeurt en hoe de juf het aanpakt of niet.

Lasse kan namelijk ook haarfijn reageren op iets en dan enorm gelijk hebben wat je niet altijd gelijk doorhebt maar waarvan je even later denkt shoot daar heeft hij gewoon gelijk in.

Zijn gedrag in het hier en nu is soms bij nader inzien een stuk verklaarbaarder maar soms moet je zelf even goed nadenken om de logica er van in te zien maar die is er dan op een geraffineerde manier wel.

Maar los daarvan is hij ook gewoon ongeremd en gaat dwars door alles heen.

Het is af en toe flink schipperen tussen die twee kanten.

ik herken het nog met jasper…

maak eens een beloningbord…

anders pb mij even,

heb een andere logica voor een belongsbord…

en het werkt perfect!

en een boekje maken voor de juf, zodat jij thuis ook helemaal op de hoogte bent… en er over kan praten met lasse !!

He Gab :-*

Dat schriftje voor tussen juf en ons vind ik wel een goed idee. Want weet je wat lass laatst zei toen ik vroeg of hij een stikkertje had gehad of niet.

Dat hij het gewoon thuis niet ging vertellen of hij wel of niet geen stikkertje had gehad. Hoor mama :hand: :snooty:

:eh: :shifty: :mrgreen:

Ik denk dat bij Lasse een beloningsbord op zich wel kan werken, hoewel als puntje bij paaltje kokmt hij ook kan zeggen nou dan maar niet. Maar ik zat te denken om als hij bijv deze week twee stikkertjes van de juf heeft gehad dat hij dan vrijdag een kleinigheidje mag uitzoeken. En de week erna met drie stikkertjes ofzo :think: Ook om de juf in haar plan te ondersteunen.

Op zich vind hij het wel leuk om voor dingen te sparen of om iets te krijgen.

En dat er dan iets positiefs staat voor zijn inspanning ofzo.

Ik zou met lasse niet weten hoe ik het zou moeten doen zonder straffen (bijv op gang zitten of zelfs op zijn kamer) en belonen. Hij moet het ergens voelen (soms letterlijk als ik na verloop van tijd hard in zijn arm knijp ofzo) want met praten alleen komen we er niet.

Ik zou nu ook niet thuis ook nog eens van alles gaan vragen wat eerst niet hoefden…

Maar dat ook door ervaring geleerd hoor :mrgreen:

Onze oudste werd verleden jaar oudste kleuter en "moest"van alles op school. (valt best mee hoor hij zit op een vrije school) maar gericht een taakje moest toch wel lukken. Thuis wilde ik hem ook wat taakjes geven maar dat ging helemaal mis. Nu een jaar verder doet hij eht graag en met liefde uit zichzelf :inlove: Dan dekt hij de tafel alvast ofzo, echt super!

Het gaat ook beter nu hij in de eerste klas zit (groep 3) meer regelmaat structuur e.d. Vraag dus nog neit teveel, het komt vast :wink:

Wat fijn Maantje - dat geeft de burger moed.

Krijg inderdaad de neiging om thuis ook een beetje te oefenen wat op school gevraagd wordt - hoewel nogmaals sommige dingen eigenlijk ook thuis wel normaal zouden moeten zijn toch - zoals andere uit laten praten, en wat meer tafelmanieren.

Ik wil ook niet het gevoel hebben omdat we thuis niet genoeg van hem vragen hij het ergens anders ook niet kan.

Maar kan me ook wel voorstellen dat het averechts werkt - dat is namelijk ook met het grotere exemplaar wat ik hier heb rondlopen. Hoe meer ik vraag of probeer af te dwingen hoe meer hij in zijn achteruit gaat. En aangezien hier de appels ook niet ver van de boom lijken te vallen…

Om te beginnen mag hij iig komende vrijdag een kleinigheidje uit zoeken als hij twee stikkertjes bij de juf heeft behaald. Nou daar heeft hij wel oren naar :slight_smile:

na een week van oefenen om zich aan bepaalde dingen te houden zei de juf dat lasse wel zijn best heeft gedaan maar dat het hem erg veel moeite kost. Hij heeft her en der wel wat stikkertjes verdiend en ik heb hem beloond met een nieuw autootje vandaag wat hij mocht uitzoeken. De juf zei vandaag dat ze trots op hem was hoe hij het geprobeert had op diverse fronten (lukken is een ander verhaal)

Hij heeft een schriftje bij de juf speciaal voor hoe hij in de kring zich gedraagt en daar deze week maar 1 stikkertje verdiend. Eens kijken of we dat volgende week kunnen opkrikken :?

Mijn homeopate heeft jaren geleden al geroepen dat ze best kan helpen met drukke kinderen - helaas is ze nu op vakantie maar ik denk toch dat ik eens met haar wil praten en misschien eens met lasse naar haar toe. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er manieren zijn waarop kindjes beter bij zichzelf kunnen blijven en wat geaarder raken ipv all over te place.

Eens kijken wat komende week ons gaat brengen

Charity heeft ook een tijd gehad dat ze op school haar zin probeerde door te drammen en geregeld boos werd en de meester ook op haar.

maar bij het oudergesprek toen kreeg ik te horen dat het heel normaal is voor de leeftijd en dat het bij de ontwikkeling hoorde.

Nu een half jaar later bij het laatste oudergesprek kreeg ik te horen dat het een stuk beter ging.

En dat ze kwa ontwikkeling mooi op haar leeftijd zit en soms wat verder.

Charity heeft eerst een half jaar op een andere school in groep 1 gezeten daarna een halfjaar op deze school in de instroomgroep en daarna een jaar groep 1 en nu dus groep 2.

Bij lasse gaat het niet zozeer om drammen en boos worden, hij is gewoon nogal impulsief en doet vooral graag waar hij zelf zin in heeft en dat maakt hem een nogal ongeleid projectiel en dat is hij altijd al geweest. Ik hoop echter dat met het ouder worden en beter snappen wat er van hem verwacht wordt dat het beter gaat.