weer iets over te snel bellen ;-)

Zit net alleen op de bank naar een opname van oprah te kijken hoor ik ineens een keihard remmende auto eindigend met een enorme klap!

Dus stap ik mijn balkon op en zie verderop (50 meter verder op de doorgaande weg in onze gemeente) iets van knipperlichten…

Ik dacht, als ik dat 50 meter verderop hoor met mijn deur dicht moet dat wel een enorme klap geweest zijn. Na lichte twijfel omdat ik niet zeker weet of het ernstig is toch maar 112 gebeld omdat ik verder geen verkeer in de buurt zag… Later zag ik 2 auto’s stoppen en later weer wegrijden dus ik denk dat het wel meegevallen is :oops: . De politie en brandweer waren er wel binnen 5 minuten. Politie staat er nog bij trouwens



Grappig, start ik een discussie over dat men te snel naar de HAP belt, misschien moet ik maar een discussie starten over mensen die te snel 112 bellen… In dit geval wist ik nl ook niet of het ernstig was, maar belde toch. En voor zover ik kan zien valt het ook wel mee…

Aan de andere kant denk ik, als ik in die auto zou zitten zou ik het ook wel fijn vinden als iemand zich over mij zou bekommeren… denk ik :slight_smile:

:wink: ik denk dat ook hier geldt (net als bij de HAP-discussie) dat je beter 1x te vaak gebeld kan hebben…





zo heb ik ook een keer halsoverkop met knikkende knietjes 112 gebeld (na eerst een keer 122 ingetoetst te hebben --> zo’n nachtmerrie scenario) omdat ik dacht dat de flat bij ons aan de overkant in de fik stond. Rond een uur of 6 's avonds, in januari, miezerregen, vlammen sloegen over het balkon.

Achteraf bleek, dat de bewoners een bbq hadden die iets te heftig werd, maar er was dus absoluut niets aan de hand. Brandweer gaf aan dat ze in eerste instantie dus ook aan een fel uitslaande brand dachten, en toch voelde het dubbel voor me hoor: er was níets aan de hand, en tegelijkertijd: stel nou dat ik dat gedacht zou hebben, en niet gebeld zou hebben. En het huis stond wél in brand, terwijl de bewoners thuis waren en geen kant op zouden kunnen (en dat kon in die flats écht niet, spreek helaas uit ervaring)… nee, dan liever voor niets bellen dan helemaal niet…







Ennn… je kan ook van het politienummer op je donder krijgen dat je dat nummer belt ipv 112… :doh:

Paar jaar geleden lag er een dode zwaan op de snelweg, linkerrijbaan. Kreeg het vriendelijke verzoek om bij zoiets voortaan maar 112 te bellen :wink:

ik heb hier laatst ook een keer 112 gebeld hoor… hoorde ineens een verschrikkelijk kabaal, dus ik op straat gaan kijken, valt er precies op dat moment ineens met een noodvaart een huiskammerraam op straat… jaloezieen hingen door het gat heen… ik denk… bellen dus, voor hetzelfde geld ligt er iemand door die ruit heen…



bleek dat die vent die daar woonde liefdesverdriet had, zich klem gezopen en vervolgens uit kwaaiigheid een stoel door de ruit heen had gegooid… maar kreeg toch wel gelijk van de politie dat ik 112 had gebeld, het had net zo goed iets anderskunnen zijn…

ik vind dat je juist goed gehandeld hebt…



Andere, tijdrovende, gedachten zouden zijn:

  • ach… iemand anders belt wel
  • ik ga eerst maar even kijken… even mijn schoenen aan… ah… waar zijn mijn schoenen?
  • nou ja… als ik het heb gehoord, heeft ook iemand anders het wel gehoord
  • tegenwoordig heeft iedereen een mobieltje, dus ze bellen zelf wel…



    en stel…

    dat er wel iemand (of twee iemanden) bewusteloos was/waren geweest…



    Ik vind dat je goed gehandeld hebt!

Je hebt prima gehandelt!

Niks geen schuldgevoelens hebben of excuses e.d. dat je ‘te snel’ gebeld hebt.

Dit zou iedereen moeten doen die zoiets ziet gebeuren; je kunt levens redden hiermee… :thumbup:



Mijn man heeft twee weken terug ook 112 gebeld voor mij, en terecht.



Maar wat een verhalen lees ik van jullie zeg!

Ik heb ook eens 112 gebeld, toen woonde ik nog in Amsterdam;



Er was brand op de etage boven ons, brandweer is gebeld, heeft geblust.

Helaas wakkerde het vuur weer aan; dus ik gebeld met 112, dat het weer aan het fikken was, oke ze zouden een wagen langs sturen! Een half uur later nog steeds niemand te zien, terwijl het weer aan het fikken was :shock: Dus ik weeeeeeeeeeeeer bellen, dat ik nu voor de 2e keer belde voor de melding brand! Maar nog steeds geen brandweer is geweest.

Kreeg ik te horen: of ik ruzie had met de buren? Ik zeg wat heeft dat er nou mee te maken? Er is gewoon nog steeds een etage in brand :twisted: Dat ik helemaal geen ruzie heb (begrijp dit na jaaaaaaren nog steeds niets van!

Brandweer kwam later toch nog maar eeen poolshoogte nemen en ze gaven mij gelijk! Maarreh…geen excuses he, doe dat vooral niet!



Wat ik hiervan geleerd heb: niet meer zo snel 112 bellen, tenzij er levens op het spel staan!



Liefs,

Moon

ik bel heel snel 112… vooral omdat het hier nogal snel ut de hand loopt met buurmannen die het probleem dan wel ff helpen oplossen!



de politie weet dat inmiddels ook… en ik zeg altijd… sorry dat ik jullie 112 bel… tis niet levensbedreigend maar loopt wel snel uit de hand :oops:



maar vervolgens duur thet nog zeker een half uur voordat er politie is :shock:

Je hebt het goed gedaan hoor, daar is het nummer toch voor! :thumbup:





Na een fiks ongeluk recht voor mijn deur, (twee auto’s op elkaar).

Heb ik als eerste de telefoon gepakt, 112 bellend ben ik naar buiten gegaan.



Ik kreeg 112, die me door gingen verbinden met politie/ambulance terschelling,… maar daar nam niemand op! :shock: Gelukkig kwam op dat moment mijn buurvrouw naar buiten dat ze ook al gebeld had, en een andere buurman was bij de auto (3 keer over de kop, honden door het achterraam naar buiten) gaan kijken.

Viel achteraf allemaal mee, maar mevrouw moest eruit geknipt worden en plat eruit (ze was heel erg bij, had niets en zat gewoon te bellen), maar dat is protocol dan.



Maar wel bizarre gewaarwording hoor, sta je daar met je goede gedrag te bellen, is er niemand die opneemt! :shock:

@konijn wrote:

ik bel heel snel 112… vooral omdat het hier nogal snel ut de hand loopt met buurmannen die het probleem dan wel ff helpen oplossen!



de politie weet dat inmiddels ook… en ik zeg altijd… sorry dat ik jullie 112 bel… tis niet levensbedreigend maar loopt wel snel uit de hand :oops:



maar vervolgens duur thet nog zeker een half uur voordat er politie is :shock:




In dit soort gevallen kun je ook vaak beter de politie in je wijk bellen.

(dat doet 112 dan nl ook)

Mijn nichtje werkt in een restaurant waar ze op de bovenverdieping zaaltjes verhuren. Het restaurant ging sluiten (de bovenverdieping valt niet onder haar verantwoording enz) en net voor de de boel wil aflsuiten hoort ze boven allemaal gestommel en “DIT IS EEN OVERVAL!” :shock: Zij als een razende 112 gebeld met de melding dat er een overval was, politie was bijna onmiddellijk ter plaatse en wat bleek…



… een van de zaaltjes was verhuurd aan werknemers van een bank om er een bhv cursus te houden



:lol: :lol: :lol:

@Affie wrote:

Mijn nichtje werkt in een restaurant waar ze op de bovenverdieping zaaltjes verhuren. Het restaurant ging sluiten (de bovenverdieping valt niet onder haar verantwoording enz) en net voor de de boel wil aflsuiten hoort ze boven allemaal gestommel en “DIT IS EEN OVERVAL!” :shock: Zij als een razende 112 gebeld met de melding dat er een overval was, politie was bijna onmiddellijk ter plaatse en wat bleek…



… een van de zaaltjes was verhuurd aan werknemers van een bank om er een bhv cursus te houden



:lol: :lol: :lol:






:lol: :lol: :lol: :lol: whahahah… dan hebben ze het in elk geval levensecht gespeeld, whahahahah… nee dan sta je dom te kijken :stuck_out_tongue:

:lol: :lol:



ik bel opzich ook vrij snel 112 gewoonweg omdat als je hier de politie probeert te bellen je een half uur aan de telefoon hangt voor je überhaupt iemand aan de lijn krijgt :hand:



en 1x heb ik gebeld dat het ook echt dringend was dat was toen mijn man een tia had

@#puk# wrote:

@konijn wrote:
ik bel heel snel 112… vooral omdat het hier nogal snel ut de hand loopt met buurmannen die het probleem dan wel ff helpen oplossen!



de politie weet dat inmiddels ook… en ik zeg altijd… sorry dat ik jullie 112 bel… tis niet levensbedreigend maar loopt wel snel uit de hand :oops:



maar vervolgens duur thet nog zeker een half uur voordat er politie is :shock:




In dit soort gevallen kun je ook vaak beter de politie in je wijk bellen.

(dat doet 112 dan nl ook)




ehm… dan kan je helemaal wachten tot je een ons weegt! dan duurt het zeker op zaterdag of vrijdagavond meer dan een kwartier… :shock: :shock: vorodat je de regionale politie aan de lijn hebt… die bel ik dan door 0800-politie te bellen…

Groot gelijk dat je hebt gebeld!!!



heb 2 keer gebeld 1 keer voor mijn pa die had een hartinfarct en ik kwam toevallig even hoogzwanger om de hoek kijken hoe het daar ging lag hij voor de kachel helemaal grauw!

ik 112 gebeld 10 min later ambu er wouden de ambu medewerkers hem niet mee nemen want er was niets loos (zonder ook maar een vinger aan mijn pa te hebben gezeten) nee duhh had de puffer (weet niet hoe die troep heet, spuit je onder de tong) gehad en was dus iets opgeknapt maar je kon goed zien dat het niet goed was dus hun stapte zo weer in de ambu en wouden wegrijden,

heb 112 toen weer gebeld en gezegd dat ze per direct een andere ambu moesten sturen en het verhaal uitgelegd (in het kort) dus andere ambu kwam aanrijden stonden hun collegas nog op pad omdat ik had gezegd dak wel een andere ambu ging vragen!

dus die vent van de 1e ambu ach er is niets en die beste man heeft gewoon griep :evil:

ma de broeder van ambu 2 die wou toch even zeker weten en deed onderzoek toen kreeg mijn pa weer hartklachten :frowning:

dus toen werden alle alarmbellen aangezet en als een gek richten zh.



en 2e keer voor mijn nichtje meissie was 12 en had mega buikpijnen en kon gewoon echt niet meer uithouden, (zo acuut)

kwam binnne na telefoontje van mijn tante en toen bleek mijn oom in de wacht te staan bij de hap. al een half uur tot uur!

heb mij niets bedacht heb tel gepakt en 112 gebeld situatie uitgelegd en mevrouw zegt in 1 keer ambu is onderweg :shock:

bleek dat ze een bloedopstopping in de baarmoeder te hebben :shock:

waren we een dag later geweest kon het grote gevolgen hebben…



dus tja neem ik het zekere voor het onzekere!

die mensen zitten er niet voor niets!

@konijn wrote:

@#puk# wrote:
@konijn wrote:
ik bel heel snel 112… vooral omdat het hier nogal snel ut de hand loopt met buurmannen die het probleem dan wel ff helpen oplossen!



de politie weet dat inmiddels ook… en ik zeg altijd… sorry dat ik jullie 112 bel… tis niet levensbedreigend maar loopt wel snel uit de hand :oops:



maar vervolgens duur thet nog zeker een half uur voordat er politie is :shock:




In dit soort gevallen kun je ook vaak beter de politie in je wijk bellen.

(dat doet 112 dan nl ook)




ehm… dan kan je helemaal wachten tot je een ons weegt! dan duurt het zeker op zaterdag of vrijdagavond meer dan een kwartier… :shock: :shock: vorodat je de regionale politie aan de lijn hebt… die bel ik dan door 0800-politie te bellen…






Tis trouwens 0900-TUIG (0900-8844) :mrgreen:



en ik weet uit zeer betrouwbare bron dat die lijnen over het algemeen erg snel beantwoord worden… :stuck_out_tongue:



voor wat betreft de 112, als jij het gevoel hebt dat er haast bij is (zgn levensbedreigende situatie) bel je 112. Daar wordt gekeken wie je nodig hebt en in welke plaats. Vervolgens krijg je de betreffende hulpdienst aan de telefoon die jou gaat uitvragen over wat er aan de hand is. Aan de hand daarvan wordt de prioriteit voor de Inzet bepaald. Mocht het om een uitstelbare melding gaan, kan het langer duren voordat er wat komt. Mocht het om een levensbedreigende situatie gaan, dan wordt als zodanig gereageerd.



In de regio Gelderland midden is het zo dat het Landelijke politie nummer (0900-8844) over het algemeen genomen binnen 15 seconden beantwoordt wordt, de 112 binnen 3 seconden, uitzonderingen kunnen wel eens voorkomen, zeker als er veel telefoontjes tegelijk binnenkomen voor eenzelfde melding.



Bel je mobiel, kom je eerst in Driebergen uit waarna je naar de plaats wordt doorverbonden waar je naar vraagt.



dussem,



0900-8844, geen spoed, wel politie

1-1-2 bij levensbedreigende situaties.



Denk dus niet (heb het al eerder gelezen hier ergens) een ander belt wel, of ik bel na een half uurtje wel even om te vragen of ze wel weten dat hier een auto in de sloot ligt en dat ik er nog niemand uit heb zien komen.



Liever 10 telefoontjes teveel als 1 te weinig… Stel dat je zelf in die auto zit, stel dat het jouw auto is die in de brand staat… stel dat het jouw keel is die dichtgeknepen wordt…



dan heb je waarschijnlijk ook liever dat er 10 mensen meteen bellen als dat er 1tje na een half uur eens bedenkt om er een telefoontje aan te wagen, toch?



Ron













:mrgreen: :mrgreen: