Ik heb hier aardig wat berichten door gespit en tips uitgeprobeerd, maar ons ventje blijft 's avonds 2 tot 3x komen 's nachts.
De 5 minuten methode hebben we vorig jaar uitgeprobeerd en dat ging goed, maar nu hij een broertje heeft gekregen is het waardeloos. Hij wordt nu standaard voor 22uur wakker. Blijft gerust 2 uur krijsen/huilen jengelen net zolang je het zelf niet meer aan kunt en hem toch maar uit bed haalt. Hij wil dan wat drinken en gaat weer slapen. Daarna komt hij vaak nog tussen 12 en 2uur, dan is een knuffel vaak genoeg of de speen terug geven als hij die verloren is, soms werkt dat niet en wil hij weer wat drinken. en dan is hij bijna elke dag voor 6uur wakker, met nog een kleintje erbij trek ik dit niet lang meer.
Soms echter wordt hij wakker door de jeuk door zijn eczeem, dan smeer ik hem natuurlijk even in, want jeuk is gewoon erg vervelend.
Maar wat moet ik 's avonds doen. Negeren heeft dus geen nut. Steeds even kijken maakt het alleen maar erger gaat dan van huilen naar krijsen. Hem er steeds maar uit halen, geeft momenteel nog de meeste rust, maar het is gewenning aan het worden voor hem merk ik nu.
Of zal het een fase zijn die vanzelf weer overgaat, door de komst van het nieuwe broertje. Als het een fase is dan hoop ik dat de fase niet al te lang meer duurd. Ik trek het nog redelijk maar mijn man totaal niet.
Ik zou er aan toegeven, hij is nog zo klein, eigenlijk zelf nog een baby he. En dan net een babytje erbij, dat is echt heel wat voor zo’n kleintje.
Door hem maar te negeren geef je hem het gevoel dat hij aan zn lot overgelaten wordt, dat papa en mama er niet voor hem zijn (maar wel voor die nieuwe kleine baby… die zijn plekje inpikt?). Dat werkt onzekerheid en jaloezie naar de baby in de hand en zou ik dus zeker niet doen.
Ik denk niet dat het zo snel een gewoonte word hoor, ik zou hem er gewoon even uit halen als hij wakker wordt. Even wat drinken, misschien nog een boekje lezen of iets (maar het ook weer niet te gezellig maken) en dan een halfuurtje later weer naar bed. Even exclusieve aandacht is misschien gewoon al voldoende.
En wat betreft het tussen 12 en 2 wakker worden voor een speentje, knuffel of slok water, dat is echt heel normaal hoor. Lastig voor jullie, maar op den duur kan hij zelf weer gaan slapen. Wij horen nog zeer regelmatig een van de kinderen (6, 7 en 8) een trap afstommelen voor wat drinken of een plas, of ze pakken een extra deken of weet ik het. Verschil is dat ik er niet uit hoef meestal, omdat ze het nu zelf op kunnen lossen. Je slaapt toch zelf ook niet iedere nacht aan een ruk (hoewel… als je zo moe bent nu ws wel ).
Slaapt hij nog door als hij voor zessen wakker wordt of is het dan echt dag voor hem?
Dat laatste geval is wel lastig he… moeilijk te rekken.
Sterkte!