weer 2 soldaten

DEN HAAG - In de Afghaanse provincie Uruzgan zijn twee Nederlandse militairen gesneuveld doordat ze met hun militaire voertuig inreden op een bermbom. Een van hen is de zoon van de donderdag aangetreden nieuwe Commandant der Strijdkrachten (CDS) Peter van Uhm.



Generaal van Uhm



Twee andere militairen raakten zwaargewond, een van hen verkeert in kritieke toestand.



Dat heeft plaatsvervangend commandant der strijdkrachten Freek Meulman vrijdag bekendgemaakt. De vier slachtoffers zaten allen in één voertuig toen die om 5 uur Nederlandse tijd op een ongeïdentificeerd explosief (IED) reed, ongeveer 12 kilometer ten noordwesten van Kamp Holland.



Hun eenheid keerde terug naar de basis na een grotere verkennende operatie in de buurt van Deh Reshan, die donderdagavond werd beëindigd.



De familie van de betrokken militairen is inmiddels op de hoogte gebracht. Allen maakten deel uit van het 45 pantserinfanteriebataljon in Ermelo.



Kritiek



Door de explosie kwamen naast eerste luitenant Dennis van Uhm (23) ook soldaat der eerste klasse Schouwink (22) om het leven. De soldaat der eerste klasse Norden (20) en korporaal der eerste klasse Hack (25) liepen ernstige verwondingen op.



Zij worden verpleegd in het hospitaal op Kamp Holland. De situatie van Norden is kritiek. Hack is stabiel.



Specifiek



Volgens Meulman is er vooralsnog geen enkele aanwijzing dat de aanslag met de bermbom specifiek gericht is geweest tegen de zoon van de nieuwe commandant der strijdkrachten. Hij wees erop dat IED’s een veel gebruikt wapen zijn in Afghanistan. “Hoewel veel IED’s onschadelijk worden gemaakt is het gevaar nooit uit te sluiten”, aldus Meulman.



Twee weken geleden raakten elf militairen gewond door twee aanslagen. Een van hen verloor zijn benen en ligt nog steeds in kritieke toestand in het militair ziekenhuis in Utrecht.



Contrast



Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) heeft direct het kabinet ingelicht, waarin met grote verslagenheid is gereageerd. Het contrast tussen de feestelijke commando-overdracht een dag eerder van Dick Berlijn naar Van Uhm en de gebeurtenissen nu, had niet groter kunnen zijn, aldus de minister.



De missie in de Afghaanse provincie Uruzgan heeft nu sinds de start in 2006 zestien levens geëist. Acht van de slachtoffers kwamen om het leven door gevechtshandelingen.















Bizar ook voor die generaal zeg… Naar begin van nieuwe functie…

Het is echt afschuwelijk, ik ben zo blij dat mijn man nog steeds niet hoeft. Echt vreselijk.



En het ergste vind ik dan nog zo’n fijne minister die het maar heeft over “onze” jongens, nou die van hem zit er niet tussen denk ik dan. Dus waar praat je dan over.

Ik hoorde het net op de radio…wat afschuwelijk zeg!

brrr getsie zeg!! Ken er ook 2 die in afghanistan zitten!

Ja las het ook. Heel erg.



Ook al weet je dat dit kan gebeuren zolang onze mooie minister ze ernaar toe stuurd.



Heel erg voor de famillie. :kaars:

:cry:



Vreselijk… Je wéét dat zoiets kán gebeuren, maar… Je hoopt er gewoon niet op…



Voor de nabestaanden is hun nachtmerrie werkelijkheid geworden… Verschrikkelijk…




Enneh… Wat zijn de jongens JONG… :shock: :cry:

Mijn broertje is gelukkig weer veilig terug gekomen na een half jaar urusgan :?



ben zo blij dat ie weer veilig thuis is, hij heeft besloten ook een andere baan aan te nemen omdat hij nu een gezin start en bang is om zijn vrouw en kind dalijk achter te moeten laten

De meeste jongens die er op uit moeten zijn vaak nog niet eens zo lang werkzaam bij defensie en commando’s en landmachters. En dan blijft Defensie beweren dat de terugloop van werknemers niet terugneemt doordat er doden vallen etc. Ja ja, zouden ze dat nou werkelijk geloven?



Onze vriend is er geweest, Cougar piloot (luchtbuschauffeur) maar als ik die verhalen hoor, die zijn gewoon te erg om op te schrijven. :cry:

Vreselijk…

Hoop dat mijn vriend niet hoeft komende zomer.

Hun club staat wel aan gewezen om dan te gaan. :?

Vind het maar helemaal niks,vooral als je ziet wat er nu allemaal gebeurd.

Ze hoeven dan maar voor 2 maanden,maar toch :frowning:

afschuwelijk, een vriend van mij zit er momenteel en komt volgende week weer naar huis.

Ik schrik altijd zo van deze berichten, echt vreselijk voor de nabestaanden om zo’n bericht thuis te moeten krijgen. :kaars:

Ja en natuurlijk weet je dat je dat risico loopt…maar toch, bah je moet er echt niet aan denken.

Het is een van de naarste dingen die je kunt verwachten als achterblijvende echtgenoot of partner of ouders van iemand die is uitgezonden naar Afghanistan of Bosnië. Maar als het goed is weet je samen waar je voor hebt gekozen en zijn dit de risico’s van het vak.



Dat doet natuurlijk niets af van het feit dat ik het onzettend erg vind dat er al zoveel jongens zijn gevallen daar en nog zullen vallen, want dat gebeurt ongetwijfeld.



Mijn medeleven gaat dan ook uit naar de families van beiden.



Tja, en misschien klink ik nu heel hard…maar ik vind het vreemd dat er zoveel aandacht nu aan besteed wordt nu het de zoon van de Generaal is. Voor zijn ouders is het net zo erg als voor de ouders van die andere jongens. Maar goed, dat is de media. De Generaal zal het beslist ook zo voelen…maar voor de ‘buitenwereld’ die toch al tegen dit geheel zijn of er niets mee hebben, is het vreemd.



Meiden waarvan de mannen, broers of bekenden op de nominatie staan of ergens op een vredesmissie of oorlogsmissie zijn, ik wens jullie heel veel sterkte, en hoop met heel mijn hard dat jullie geliefde veilig en heelhuids terugkomt.



Overigens weet ik best wat het is hoor…mijn, inmiddels ex-man, is destijds een half jaar naar Bosnië geweest. Hij is er heel erg beschadigd (geestelijk) vandaan gekomen en dit heeft o.a. geleid tot een breuk in ons huwelijk, maar gelukkig zijn wij nog wel vrienden en wil ik hem helpen waar ik kan. Dus ik kan mij jullie angst en verdriet heel goed voorstellen.



Een dikke :hug: :hug: voor jullie.

:frowning: Ja het is vreselijk. Alweer… :frowning:

Ik ben ook zo blij dat me vriend nog niet hoeft… En het er voorlopig ook niet in zit (al weet je maar nooit!)

Tuurlijk heb je er voor gekozen samen als je partner zulk werk doet maar toch…