wederom spiraal vraag

ik stel deze vraag voor een vriendin van mij.

zij vertelde dat haar huisarts heeft gezegt dat het niet slim is om een spiraal te laten plaatsen voor je een kind hebt gekregen.

weet iemand daar meer van?



zij is altijd hevig ongesteld, maar kan niet tegen de hormonen van de pil.

toen ik een spiraal opperde (al weet ik eigenlijk helemaal niet of dat ook iets doet tegen de heftigheid van je menstruatie) vertelde ze dat dus.

Doet heel erg pijn schijnt. Collega van me heeft er een laten plaatsen zonder ooit zwanger te zijn geweest, maar het plaatsen was hel zei ze. Baarmoedermond is natuurlijk nooit helemaal open geweest. Ze heeft er veel last van gehad, ook toen hij er al maanden in zat. Uiteindelijk heeft ze hem laten verwijderen en is toch maar weer op de pil overgestapt.

ik heb 2 kinderen via een ks.

tussen de 2e en nu heb ik een spiraal gehad.was bij mij niet pijnlijk.

mijn zusje heeft hem ook en nog geen kids… was prima verlopen en klein beetje raar gevoel maar niet echt heel erg pijnlijk of zo

Ik ook 2 x ks dus geen open baarmoedermond :wink:



beetje pijnlijk, maar dag erna niks meer…



denk dat dat eerder te maken heeft met (eventuele) beschadiging van iets… :think: dat (zou kunnen) zorgen onvruchtbaarheid?

Voordat ik zwanger was van Katie, had ik ook spiraal laten zetten. Deed idd veel pijn tijdens het plaatsen.

Voor mijn zwangerschappen heb ik jaren een spiraaltje gehad. De gyn zei toen dat het inbrengen erg pijnlijk kon zijn omdat ik nog nooit bevallen was. Zij vond het eigenlijk maar raar dat ik toen al een spiraaltje wilde laten zetten. Toch mijn zin doorgedreven en vond het erg mee vallen. Had die dag wel buikpijn, beetje heftig menstruatiegevoel zeg maar. Maar ik heb lekker een dagje met een kruik op de bank doorgebracht en heb er vervolgens 5 jaar plezier van gehad.

Het plaatsen van een spiraaltje kan pijnlijk zijn als je nog niet eerder bevallen bent.



Daarnaast is er meer infectiekans in het kleine bekken met het risico op onvruchtbaarheid.



Je hebt trouwens een koperspiraaltje, Flexi-T 300, die is korter en iets smaller (hoeveelheid koperafgifte is wel hetzelfde) en hierdoor is geschikt voor als je nog niet bevallen bent.

Ik heb een mirena laten plaatsen, 2 jaar geleden nu.

Anne is gehaald dmv een keizersnede en de huisarts waarschuwde me wel dat het meer pijn kon doen dan als je al een keer vaginaal bevallen bent.

Gelukkig voelde ik alleen wat druk in mijn buik en verder niks.

Er schijnen daar ook mensen buiten te lopen na het plaatsen die wel een vaginale bevalling hebben gehad en niet goed worden van de pijn. Ik denk dus dat het echt per persoon vercshilt, net zo goed hoe zo n spiraaltje zou bevallen, de een vind het super en de ander zegt ‘nooit meer’.

Voor de bevalling meerdere malen een koperspiraal laten plaatsen.

Nooit heel erg pijnlijk geweest, had meer soort menstruatieachtige krampen voor een dag, met een ibuprofen ook zo weer weg.



Het plaatsen na de bevalling was wel een stuk minder gevoelig, heb 't gevoeld, maar daar is ook eigenlijk alles mee gezegd.

fijn is het niet, maar ik heb ook geen kind gehad en 2x een spiraal laten zetten. Kan prima



suzanne

bedankt voor jullie reacties!!

en een spiraal helpt ook voor je menstruatie of is het puur anticonceptie?

hier de eerste drie mnd rommelig, nu al 2 mnd niks meer :wink:

ik heb hem ook laten plaatsen voor de zs… ik vond het erg pijnlijk en ben er echt paar weken ziek van geweest.



mijn menstruatie bleef wel uit maar ik had iedere maand pijn… na 2 jaar besloten te verwijderen en de pijn was weg… denk dat het voor iedere vrouw toch anders is

Een spiraal kán inderdaad helpen zodat je minder ongesteld wordt, maar dat hoeft niet. Is voor iedereen anders.

Nahet plaatsen van de mirena heb ik een paar dagen wat gevloeid, sindsdiend niks meer…maar zoals al gezegd, dat verschilt per persoon. Hoe het met een koperspiraal is weet ik niet.

ik ben juist erger ongesteld, maar ik heb dan ook een koperspiraal



suzanne

Een koperspiraaltje is alleen qua anticonceptie, dan blijf je gewoon je natuurlijke cyclus behouden. Soms iets heviger/langer als je gewend was, maar meestal bij de nieuwere generatie koperspiraaltjes heb je dat vaak niet.



Een Mirena is erg verschillend. De een menstrueert helemaal niet meer, en de andere af en toe wat bloedverlies/spotting en sommigen blijven bloedverlies houden en laten hem weer verwijderen.

hier ook een spriraal gehad voor de kinderen kwamen, plaatsen was erg pijnlijk ben zelfs flauwgevallen. nouja ik lag al natuurlijk. daarna twee dagen krampen gehad. daarna geen last meer van gehad tot die eruit moest wat ook weer erg pijnlijk was.

ik heb alles doorgespeelt naar mijn vriendin en namens haar: bedankt voor de reacties!