wauw! wat een openbaring!

Mijn lief en ik zijn bezig om een 2e kindje te maken :inlove:

en voor mijn gevoel hoort bij een 2e kindje ook een 2e kans op borstvoeding.

zwanger ben ik helaas nog niet, maar ik ben me al wel weer aan het voorbereiden op de borstvoeding.

ging het bij de eerste nog vreselijk mis, dat wil ik bij de 2e voorkomen.

na eerst dit forum te hebben nageplozen, zag ik een paar keer de link van borstvoeding.com voorbij komen.

en MAN dat ik daar nooit eerder geweest ben! wat een duidelijke site!

er staat een hele goede uitleg hoe een kindje aangelegd moet worden, en daar ging er even een wereld voor me open zeg! wat ze in het ziekenhuis hebben gedaan (en de kraamzorg later ook) is dus echt helemaal verkeerd.

zij pakten heel bruut het hoofdje van mijn kleintje en duwden hem op mn borst. nu ik die andere foto’s heb gezien, begrijp ik dat hij driftig werd en niet meer wilde drinken.

als ik eenmaal zwanger ben ben ik ook van plan om naar een cursus te gaan om de aanlegtechnieken goed te leren.

bij de eerste dacht ik nog heel romantisch dat de natuur het wel zo goed geregeld zou hebben dat het allemaal vanzelf zou gaan :wall:

van die wolk ben ik dus wel even afgekukeld :mrgreen:

ik heb er zin in! (nu dat kindje nog in mn buik, dat is het belangrijkste :inlove: )

Fijn he!! lekker in gaan lezen je leert er een hoop van.

Al moesten we bij Mick wel zn hoofd naar mn borst brengen en zorgen dat hij zn mondje open deed en dan snel aanleggen. Maar komt door zn vroeggeboorte hij had geen zuigreflex en wist totaal niet hoe hij opzoek moest en moest aanhappen (zelfs met een cupje, spuitje en speen lukte het de 1e week niet). Maar met deze techniek is het ons (samen met de verpleegkundige op de couveuse afdeling) wel geluk en na 1,5 maand hoefde ik hem niet meer te helpen en hapte hij wel zelf aan :dance: en we genieten nog elke voeding!!

Moet zeggen dat de verpleegkundige wel zei dat dit niet meer de techniek was en ze het afraden, maar ze zei ook Mick kan het gewoon niet en we moeten hem helpen en stimuleren (anders werd het een sonde ivm afvallen) dus heb ook gezegt doe maar als hij maar borstvoeding krijgt en het wel leert haha. Hier heeft het goed uitgepakt!.

Heel veel succes en hopelijk heb je gauw een 2e wondertje in je buik en kan je straks heel lang genieten van de bv :thumbup:

Ja, hier dezelfde grote ogen met het lezen van die site.

Ze hebben me echt zulke foute dingen geleerd!!! :wall:

Met ons kleintje ga ik het gewoon weer proberen, en als dat betekent dat ik dan 3x per uur met een kind aan de borst hangend vertoef, dan is dat maar zo! :inlove: :wink:

ik kreeg zelfs na mijn eerste op mijn kop van de verpleging in het ziekenhuis :wall:

de tweede nacht was hij heel onrustig en lag maar smak bewegingkjes te maken. ik heb hem toen (bij elkaar denk ik wel 2,5 uur) aan de borst gehad (wel telkens gewisseld). hij hapte zelf en hij hapte goed, ook maakte hij ‘drinkbewegingen’.

ik voelde me goed, en mijn kleintje was rustig :thumbup:

later werd de verpleging boos, dat het heel slecht voor mijn tepels was en dat ik maar maximaal 20 minuten mocht voeden!

ik kan er gewoon nog steeds een beetje boos van worden :oops:

oh zo erg is dat he… hier ook in het zhuis gelegen met de oudste en ‘dwang’ bij het aan de borst leggen…

Maar bij de 2e idd goed ingelezen, bijeenkomsten bij contactpersoon van de VBN bijgewoond EN ik had een telnr van een lactatiekundige opgezocht voor na de bevalling (niet nodig gehad).

Wiegkaartje voor eventueel weer een zhuis gebeuren net als met de oudste dat er NIET bijgevoed ging worden… gelukkig ook niet nodig gehad.

Met telefonische ondersteuning van een vriendin die ook kraamhulp is zijn we de 1e nacht doorgekomen en daarna ging het eigenlijk heel goed… 1e dagen was het wel even wennen hoor, maar daarna was ik zo blij: ik gaf daadwerkelijk borstvoeding (en ben daar lang mee door gegaan :lol: ).

Maar eh… veel plezier bij het voortraject :wink: .

Voor het geval je internet er ooit een keer uitligt; Handboek Borstvoeding van de LLL is ook top! :thumbup: Maar echt, de foto’s van borstvoeding punt com kan niets tegenop (behalve iemand die je helpt in real life of het je met kind laat zien. :wink: ). :thumbup:

En nope het gaat niet vanzelf, maar jezelf inlezen een cursus (vaak nog vergoed door je verzekering) en heeeeel belangrijk een kraamverzorgende die echt verstand heeft van BV (of VK) doet zoveel goed dat het heel soms echt lijkt alsof het vanzelf gaat. :inlove:

@fluppie wrote:

Mijn lief en ik zijn bezig om een 2e kindje te maken :inlove:

en voor mijn gevoel hoort bij een 2e kindje ook een 2e kans op borstvoeding.

zwanger ben ik helaas nog niet, maar ik ben me al wel weer aan het voorbereiden op de borstvoeding.

ging het bij de eerste nog vreselijk mis, dat wil ik bij de 2e voorkomen.

Wat mooi om te lezen dat het verloop van je eerdere borstvoedingsperiode je zoveel motivatie geeft om een volgende te laten slagen, super :smiley:

@fluppie wrote:
na eerst dit forum te hebben nageplozen, zag ik een paar keer de link van borstvoeding.com voorbij komen.

en MAN dat ik daar nooit eerder geweest ben! wat een duidelijke site!

er staat een hele goede uitleg hoe een kindje aangelegd moet worden, en daar ging er even een wereld voor me open zeg!

Een ‘aha-moment’ als deze is vaak al een enorme sprong in de goede richting, zeker als het om het aanleggen gaat.

@fluppie wrote:
wat ze in het ziekenhuis hebben gedaan (en de kraamzorg later ook) is dus echt helemaal verkeerd.

zij pakten heel bruut het hoofdje van mijn kleintje en duwden hem op mn borst. nu ik die andere foto’s heb gezien, begrijp ik dat hij driftig werd en niet meer wilde drinken.

Het is idd heel begrijpelijk dat je zoontje zo reageerde… Ik word er altijd weer verdrietig van als ik lees dat zo’n enorm baby-onvriendelijke aanpak nog steeds wordt toegepast :cry: Het kan zoals jullie hebben ervaren zoveel impact hebben op een kindje. Het is aan de moeder en aan de moeder alleen om haar kindje zélf aan de borst te leggen. Een zorgverlener kan vanaf de zijlijn begeleiding geven bij borstvoeding. zonder direct aan moeder en kind te komen. Daar is alleen wel een gedegen kennis voor nodig…

@fluppie wrote:
als ik eenmaal zwanger ben ben ik ook van plan om naar een cursus te gaan om de aanlegtechnieken goed te leren.

bij de eerste dacht ik nog heel romantisch dat de natuur het wel zo goed geregeld zou hebben dat het allemaal vanzelf zou gaan :wall:

van die wolk ben ik dus wel even afgekukeld :mrgreen:

Ik vermoed dat er veel meer mensen zijn die daar vanuit gaan. En het komt soms voor dat het dan ook direct van een leien dakje gaat. Maar over het algemeen geldt, dat het al heel veel scheelt wanneer (a.s.) ouders zichzelf van te voren goed hebben geïnformeerd en beschikken over de basiskennis. Dat bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid en het stelt je in staat om mogelijke problemen tijdig te herkennen en waar mogelijk zelf op te lossen. Borstvoeding is een logisch vervolg op zwangerschap en bevalling. Het is echter ook een aangeleerde vaardigheid. Bij een gezonde, op tijd geboren baby zijn alle reflexen die nodig zijn om goed aan te borst te kunnen drinken aanwezig. Als je als moeder weet waar je op moet letten ben je al een heel eind op de goede weg :slight_smile: Daarnaast is uit onderzoeken gebleken, dat de kans op welslagen van borstvoeding groter is als moeder en kind direct na de bevalling eerst met rust worden gelaten. Handelingen tussen de geboorte en de eerste kennismaking met de borst kunnen de start met borstvoeding moeizaam maken. Wegen, meten, testen van Moro-reflex, wassen, aankleden… Bij een gezonde, op tijd geboren baby en een montere moeder kan dit allemaal best wachten totdat het kindje voor het eerst aan de borst heeft gedronken. ‘Pas geboren, niet storen’ zou hét motto moeten zijn van zorgverleners.

Deze informatie (en nog veel meer :wink:) komt uitgebreid aan bod tijdens de informatiebijeenkomsten die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd. De VBN en LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding.

Beide organisaties zijn ook altijd via telefoon of email bereikbaar voor informatie, vragen of een luisterend oor. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn en er worden geen extra kosten in rekening gebracht (bij telefonisch contact betaal je dus alleen je eigen telefoonkosten). Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op http://www.lalecheleague.nl.

@fluppie wrote:
ik heb er zin in! (nu dat kindje nog in mn buik, dat is het belangrijkste :inlove: )

Ik hoop van harte dat jullie wens snel in vervulling zal gaan, alvast heel veel geluk gewenst!

Het is zeker een fijne site, heb hem veel gebruikt, ook toen we rapley gingen bijvoeden en vanmorgen nog na een spooknacht met de twins: de een was nog niet klaar of de ander wilde alweer, gut wanneer had je ook alweer de 2e set regeldagen? Jawel hoor, we zitten er idd middenin (voelde me net Clara de koe vannacht :mrgreen: ). En je kunt er zo lekker groeicurves op bijhouden :slight_smile:

Ik heb gemerkt dat het bij bv erg loont om zelfverzekerd en eigenwijs te zijn. De eerste keer had ik besloten dat ik dat dus gewoon ging doen, punt uit, geen discussie over mogelijk (helpt natuurlijk wel dat m’n moeder zelf ook bv heeft gegeven in een tijd waarin dat niet erg gebruikelijk was) En het liep, de eerste dagen lekte ik niet en spuugde zij niet dus of ze wat binnen kreeg?? Het zal wel, ze leek niet ontevreden, wilde graag drinken. Maar op dag 3 ging ze groeien, en hoe! Ik had melk zat, op een gegeven moment veel te veel zelfs. Na een jaar wilde ze zelf niet meer en daar kon ik prima mee leven, live voeden had ik best nog wel langer willen doen, maar kolven was ik ook wel klaar mee. Dus met de tweeling op komst zag ik geen grote beren op de weg.

Dat van het hoofdje pakken herken ik wel (deed de kv bij mij ook 37 jaar geleden zei m’n moeder) ik ben er niet zo kapot van, hoewel zowel Emma als Lucas zich zo op konden fokken dat ze met hun mond naar de tepel hapten terwijl ze die met de handjes wegduwden, en boos boos boos dat het niet lukte. Dat had best een beetje sturing nodig…van mij dan. Thomas ging echt helemaal over de rooie van al dat geprul aan zijn lijf (handjes en voetjes kriebelen etc.) zette het op een schreeuwen en wilde dan niet aanhappen, gut wat gek. Dus ik zei tegen de verpleging dat ze hem maar bij me moesten laten zodat hij rustig kon worden en probeerde het dan rustig zelf. En wat bleek: kind is nog meer dan zijn zus en broer een absoluut natuurtalent: draait zijn hoofd en legt zichzelf met een trefzekere hap aan en drinkt zeer effectief. Hij heeft alleen we de rust om zich heen nodig, aan mij de taak om die te bieden.

In het ziekenhuis werd trouwens voorgesteld om ze om en om 1 aan de borst en 1 met de fles te voeden op een schema. Laat ik dat nou om zoveel redenen echt niet willen, dus heb heel hormonaal "Nee’ gehuild :mrgreen:

Ik mocht proberen of het op mijn manier lukte, en natuurlijk lukte dat! Maar of ik dat zo makkelijk voor elkaar gekregen had als ik niet al eerder een jaar lang succesvol bv had gegeven??? (blijkbaar komt dat niet zo veel voor, ik bleef maar horen ’ goh ja, je hebt een hoop ervaring natuurlijk.’ en: ‘wat is het relaxed hier!’ tsja ik vond het allemaal heel gewoon…mss ook wel ten onrechte hoor omdat ik niet beter weet :wink: