waterpokken

Bij ons mogen ze gewoon komen met waterpokken (koorts of niet en alle andere kinderziektes uitsluiten difterie en open TBC) Wij adviseren ouders wel dat als een kindje ergens echt ziek van is, het kindje beter af is bij de ouders zelf. Het is aan de ouders wat zij er ermee doen.

ik denk dat er op elk kdv wel ouders zijn die hun kindje toch brengt

met evt, een zetpil maar al heel snel bellen wij dat ze het kindje dan weer

op moeten halen, gelukkig komt het maar zelden voor en houden de meeste ouders hun kindje lekker thuis

@babs83 wrote:

gelukkig komt het maar zelden voor en houden de meeste ouders hun kindje lekker thuis




hier ook hoor :slight_smile:

@babs83 wrote:

maar vind het wel raar want volgens mij moeten kdv zich aan de richtlijnen van de ggd houden en daar staat duidelijk dat wering niet nodig is[/i]


We “moeten” ons niet aan de richtlijnen houden als GGD zegt dat wering niet nodig is. Wij kijken ook naar de ziekte die het kind op dat moment heeft en wat voor verzorging een kind nodig heeft. Soms heeft een kind meer zorg nodig dan dat wij hem kunnen geven op dat moment. Dus in die gevallen weren wij kinderen en dat dus ook bij waterpokken… Ook in verband met andere kinderen en eventuele zwangere moeders/leidsters

ja oke als een kindje niet fit is en er echt ziek van is

kan ik me goed voorstellen dat een kindje geweerd wordt

maar ik de laatste tijd heel veel kindjes met waterpokken gehad

en de meeste zijn er 1 dag ziek van (dan bleven ze thuis)

en vaak de volgende dagen spelen ze weer lekker en is er weinig meer aan de hand, is het dan nodig om sommige 2 weken te weren???

Zolang er nog blaasjes zijn wel ja.

bij ons was eerst de “regel” als de blaasjes zijn ingedroogt mogen ze weer komen maar bij jullie is het dan als de blaasjes helemaal weg zijn??

vind dit persoonlijk wel erg lang, je zou zoals ouders bij ons die 2 kindjes hebben maar 3 weken onder de bultjes zitten, en zolang vrij moeten nemen

terwijl je kindje er niet (meer) ziek van is



wat ik me dan afvraag is het weleens zo geweest dat er echt maar 1 kindje

ze heeft gehad en je de besmetting voorkomen bent???

periode dat waterpokken heerst zit het virus volgens mijn huisarts in de lucht,en kun je bijna niet voorkomen dat ze het krijgen.

vandaar dat zijn advies ook was weren van kind met waterpokken heeft geen zin,kind wat er gevoelig voor is krijgt het toch.

daarom probeer ik het met goed overleg met de ouders te regelen,dat werkt eigenlijk altijd goed.nu heb je bij KDV met veel meer ouders te maken en is overleg veel moeilijker,vandaar de protocollen maar misschien idee om te vragen of die bijgesteld kunnen worden ivm richtlijnen ggd.

Babs bij ons is het niet zo dat alles weg moet zijn. Iig als alle blaasjes zijn ingedroogd. Als er nog een enkele op de romp zitten maar wel onder de kleding dan mag kindje vaak wel weer komen.

oke ja dan kunnen kindjes al weer sneller komen

dan maar hopen dat het bij kindjes snel indroogt :wink:

met dit weer in hun blootje in de tuin laten lopen en gaat razendsnel .

dan zijn de waterpokken heel snel ingedroogd :smiley:

maar dan toch eerst goed insmeren :wink:

@Krabje wrote:

@Fleur wrote:
Ze zijn het meest besmettelijk vóór het uitbreken van de blaasjes!


Dat is waar, maar ook als er nog blaasjes zijn, is er nog besmettingsgevaar! En in dat opzicht weren wij alle kids die nog blaasjes hebben


Ja wij redeneren hier op het kdev ook zo. Ook qua hygiene (vocht uit de blaasjes, korstjes) en de kans op ontstekingen op de plekjes is het volgens “ons” beter als het kind thuis blijft. Daarbij voelen veel kindjes zich ook niet 100% en dan horen ze gewoon niet op een kdv maar thuis (of bij een opa/oma) met lekker veel aandacht :slight_smile:

Ivan had ook absoluut niet heen gekund. Hij was er goed ziek van. Gelukkig was papa thuis en kon oma oppassen. De chreche had vorige week Ivan wel weer verwacht tja… zo snel ging het bij hem niet.