Water lekkerder maken

Honing kan natuurlijk ook, maar geen idee of dat mag…

Als je enkele liters van moet drinken op een dag, tikt een beetje suiker ook al gauw aan in de calorieën - ook als het uit diksap of honing komt. Iets vinden zonder suiker maar wat toch lekker is, is dus wel belangrijk. Is bovendien ook beter voor je tanden.

Zelf vind ik koel water uit de kraan juist superlekker, drink het de hele dag door en raak het niet beu. Maar geen idee of dat een ‘acquired taste’ is (ik drink het al zolang ik me kan heugen) - misschien is er met een beetje doorzetten ook wel aan te wennen (eventueel proberen met verschillende temperaturen variërend van ijskoud tot heet). Zelf ben ik zo in een hete zomer aan de sparood gekomen; eerst (als puber) vond ik dat vies, nu heel lekker.

A propos sparood: vind je dat wel lekker, Romata? Niet iedereen reageert goed op prik, maar mijn ervaring is dat als je een goede techniek hebt om de prik weg te krijgen (komt feitelijk neer op geluidloos kunnen boeren ;)), het net zo licht op de maag valt als gewoon water. Er is ook bronwater te koop met wat minder prik, en je kunt bronwater met (te) veel prik ook aanlengen met kraanwater.

Ja, maar je hoeft toch ook geen liters met een beetje suiker of honing te drinken? Liters drinken met koolzuur lijkt me ook niet aan te raden. Bij alles geldt toch: met mate. Afwisselen dus. :slight_smile:

Sowiezo moet je geen liters gaan drinken op een dag. Dat kan erg verkeerd uitpakken. Max 2 liter!

En ook al ga je op dieet, dan is te weinig calorien innemen ook geen goed idee. Dan is het een crash dieet: daarvan gaat je lichaam juist in de spaarstand.

Als je alle calorien op een dag bekijkt, dan kun je afwegen; misschien wel limonade/diksap en dan iets anders laten staan. Of 50/50 van beiden nemen. Of om en om; 1 glas water, 1 glas zo ver als lukt verdunde siroop.

Ik drink iig steevast te weinig als ik mezelf op water alleen zet. Ook in flesjes. Dus ik doe gewoon de helft van de normale hoeveelheid siroop. Dan zit ik zo aan die 1,5 a 2 liter per dag.

Die spa rood vind ik ook wel een goeie. Als je daarvan houdt, de smaak is anders dan water zonder prik.

Die koolzuur kan je zelf ook toevoegen met zo’n Soda Club apparaat.

Citroen en of Limoen in je water. Je moet er van houden.

Misschien kun je eens verschillende merken water uitproberen. Zelf vnd ik spa blauw echt lekkerder en makkelijker drinken dan water uit de kraan.

Ik zou er niets aan toe voegen.

Hier.drink ik laus water. Koud voelrg als esn blok ijs in mijn mAag

@Nienke123 wrote:

Ja, maar je hoeft toch ook geen liters met een beetje suiker of honing te drinken? Liters drinken met koolzuur lijkt me ook niet aan te raden. Bij alles geldt toch: met mate. Afwisselen dus. :slight_smile:

Als het ter vervanging van water is, lees ik automatisch: min. 1½ liter per dag. Maar misschien drinkt Romata wel nog wat andere dingen die ook al optellen (sap, drinkyoghurt, soep). Toch vind ik de waarschuwing over calorieën in je 'bulk’drinken op zijn plaats; ik heb wel eens iemand in een half jaar tijd 10 kg zien aankomen omdat hij had gehoord dat diksap zo gezond was en nu dronk hij ineens niet anders meer … (ook niet heel erg geconcentreerd, maar wel enkele liters op een dag). Zoals gezegd overigens niet alleen van belang vanwege calorieën, maar ook vanwege je tanden. Die krijgen elke keer een zuuraanval te verduren als je iets met (al is het maar weinig) suiker drinkt. Water, kruidenthee enz. spoelen juist je mond schoon.

Prik is alleen een probleem als je het niet goed wegkrijgt en het in je darmen ophoopt. Ik zou ook niet zo snel 1½ liter sparood op een dag drinken (behalve misschien als het heel warm weer is), maar dat is wellicht meer omdat ik gewoon water ook lekker vind. Vind je dat niet en kun je goed overweg met de prik dan is er geen man overboord en het levert i.i.g. geen calorieën.

Enfin, hopelijk heeft Romata inmiddels één of meerdere dingen gevonden die ze lekker vindt en waar ze mee aan haar ‘watertax’ komt op een dag. Ik ben wel benieuwd te horen hoe het gaat :slight_smile:

@blue_fairy wrote:

Sowiezo moet je geen liters gaan drinken op een dag. Dat kan erg verkeerd uitpakken. Max 2 liter!

Klopt; te weinig water is niet goed, maar aan 2 liter heeft een normaal mens ruim voldoende. Alleen als het heel warm is en/of je intensief sport heb je meer nodig (dan moet je ook zorgen voor genoeg (evt extra) zout in je water en/of eten), of in uitzonderlijke medische situaties. Ook in ‘gewoon’ eten zit water (pap, soep, yoghurt enz.) en dat mag je ook meetellen.

En ook al ga je op dieet, dan is te weinig calorien innemen ook geen goed idee. Dan is het een crash dieet: daarvan gaat je lichaam juist in de spaarstand.

Helaas vaak een valkuil, goed dat je ervoor waarschuwt! :thumbup:

Ik drink iig steevast te weinig als ik mezelf op water alleen zet. Ook in flesjes. Dus ik doe gewoon de helft van de normale hoeveelheid siroop. Dan zit ik zo aan die 1,5 a 2 liter per dag.

Als je het incalculeert met de rest van je calorieën kan het. Maar je zit wel nog met je tanden; misschien af en toe spoelen met water, of een suikervrij kauwgompje na nemen? Wellicht deed je dat al.

Die spa rood vind ik ook wel een goeie. Als je daarvan houdt, de smaak is anders dan water zonder prik.
Die koolzuur kan je zelf ook toevoegen met zo'n Soda Club apparaat.

Ja, als je veel prikwater drinkt en het leidingwater is er lekker genoeg voor, dan is zo'n apparaat erg handig! Het is niet per se goedkoper (B-merken bronwater kosten niet veel), maar het scheelt zó veel gesjouw :)

Mijn opa zei altijd ‘niets waar te- voor staat is goed, behalve tevreden’. :wink:

5 liter water zonder iets op een dag drinken is ook niet gezond. :wink: :slight_smile:

Maar inderdaad, hopelijk heeft romata dingen gevonden (wie weet door het eea te combineren :)) waardoor ze aan haar ‘watertax’ komt. :slight_smile:

@Nienke123 wrote:

Mijn opa zei altijd ‘niets waar te- voor staat is goed, behalve tevreden’. :wink:

En tequilla, maar dat is in dezen niet zo’n goed advies :mrgreen:

Erg lekker maar vergt een beetje ‘werk’ vruchten invriezen in ijsblokjes. Je kunt bv rode bessen oid nemen en dat prakken (komt er meer sap uit) en dat verdelen met water over ijsblokjesbakjes. Citroen fungeert als smaakversterker dus als je daar ook nog een halve uitgeperst bij het sap/pulp en watermengsel doet is het echt lekker. Houdt je water ook nog lekker koel. Bij de meeste dieeten is fruit een onderdeel dus ik vermoed dat dat vaak niet het probleem is.

@konijn wrote:

leuk he internetten op je foon :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

@konijn wrote:

leuk he internetten op je foon :mrgreen:

En ik maar naïef zijn en denken: óf konijn moet nodig haar nagels knippen óf er is ooit cola op haar toetsenbord gevallen :lol: Tja, ik zit altijd op een ouwe PC, telefoons zijn m.i. om mee te bellen en de mijne kan dus ook niet meer dan dat (nja, sms’en gaat nog nét) :stuck_out_tongue:

Ik vind heel koud water lekker.

En ook uit een flesje, dus heb ik een -geen reclame- Jointhepipe (punt org) flesje gekocht. Hoef ik niet steeds van die flesjes te kopen.

Ook lekker in water:

citroen, limoen, sinaasappel, basilicum, munt, beetje variëren met kruiden en fruit. Druppeltje vanille-essence als je meer van zoet houdt.

@lydia wrote:

En ook uit een flesje, dus heb ik een -geen reclame- Jointhepipe (punt org) flesje gekocht. Hoef ik niet steeds van die flesjes te kopen.

Van die halve-literflesjes voor ‘eenmalig’ gebruik gaan sowieso mee tot sintjuttemis (tenzij ze op het vliegveld afgepakt worden; maar je kunt ze leeg mee door de beveiliging sluizen en daarna vullen aan de kraan). Regelmatig ff spoelen met heet water en zeep, of in de afwasmachine. Ik ga nooit zonder zo’n flesje (meestal met kraanwater gevuld, maar er kan natuurlijk vanalles in) van huis :slight_smile: