Mijn dochter zit in groep 2 en komt nu steeds met het volgende thuis…
bij mijn dochter in de groep zit een meisje wat altijd de wk voordat een vakantie begin ziek thuis is… althansss, de juf denkt dat ze ziek thuis is maar speelt gewoon buiten in hempje of je komt ze ineens tegen in de stad met opa en oma ( op dagen dat ze ze gewoon nog naar school moet ) of je komt ze gewoon tegen in de supermarkt met dr ouders en is heel vrolijk.
nu zegt mn dochter dus steeds, mam dus je hoeft niet naar school als je niet ziek bent, ik wil ook thuis blijven.
dit zei mijn dochter al eens eerder dus ben er eens op gaan letten en ja hoor, het afgelopen schooljaar elke keer voordat er vakantie was was ze ziek thuis gemeld
dat meiske is dus al blijven zitten in groep 2.
ik weet dat elke ouder het zelf moet weten betreft zn kind maar tis niet echt een lekker voorbeeld naar andere kinderen toe.
er zijn al een paar ouders die nu dus een melding eruit willen gooien vanwege deze nep ziek thuis zijn.
wat zouden jullie doen?
ik zou niks doen denk ik.
maar school kan toch de leerplichtambtenaar inschakelen :think:
Nee hoor zou me daar niet mee bemoeien, voel me daar toe niet geroepen. Zou dus niks doen, gaat je toch eigelijk helemaal niet aan ?
Al snap ik niet waarom ouders dit doen, maar goed nogmaals dat is niet aan mij.
Ik zou niets doen. Tenminste, ik zou niet zo gauw met beschuldigingen komen als ik het niet heel zeker zou weten en zo te lezen ken je niet het complete verhaal/achtergrond. Je hebt vermoedens, en je hebt wat verhalen van horen zeggen, maar je weet niet precies wat er aan de hand is, toch?
Ik heb ook wel eens (eigenlijk wel vrij vaak de laatste tijd) Laura ziek gemeld omdat ze de hele nacht had lopen hoesten. En dan is ze vaak na een ochtendje lekker lang uitslapen weer helemaal op de been, en is ze 's middags gewoon op straat aan het spelen.
Ziek zijn hoeft niet perse te betekenen dat een kind zo doodziek is dat het in bed of in huis moet blijven… een kind kan ook gewoon moe zijn, tijd nodig hebben om bij te tanken, of niet genoeg energie hebben voor een hele dag school, maar wel voor een uurtje buiten spelen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat kinderen vlak voor de vakantie’s een paar dagen ofzo thuis zijn.
Victor is maandag ook thuis geweest. Lekker relaxed voor de tv en een beetje buiten spelen. Met mij mee op boodschap en verder niets. Hij was echt heel erg moe. Wij noemen dat op school “ze hangen tegen de vakantie aan” Juf heeft dan een heel verdrietig jongetje in de klas en dat is niet prettig. ook niet voor de andere kinderen.
Het gaat met de jaren gewoon beter is mijn ervaring want Max had dat ook. En nu niet meer.
Wellicht heeft het meisje hetzelfde of is er een ander probleem waardoor ze groep 2 extra heeft gedaan.
Eignelijk lees ik uit je stukje veel vooroordelen :oops: Oa over het blijven zitten in groep 2 in combinatie met het thuisblijven. Kun je uitleggen waarom je dat erbij haalt?
Zoals mijn voorgangers zeggen je weet inderdaad niet wat er is.
aan mij kun je ook niks zien als ik boodschappen doe of een middag met mijn dochter in de speeltuin ben.
De rest van de dag kan ik dan helemaal niks meer en lig ik gevloerd op de bank
krijg ik ook genoeg reacties op.
ik was vroeger ook bijna structureel een aantal dagen tot een week voor een vakantie ‘ziek’ thuis.
Ik was gewoon kapot, elke vakantie net iets te ver weg, de tussenliggende periodes dus net te lang… dit heb ik altijd zo gehouden eigenlijk, ook tijdens mijn studie… maar ja dan sloeg ik eens een college over om bij te slapen :oops: .
Mijn ouders hebben dit overigens in overleg met school gedaan destijds om dus scheve gezichten te voorkomen.
Maar ik kon dan in de ochtend langer slapen, beetje aankeutelen en ja dan was ik in de middag ook op straat… en als mijn moeder dan boodschappen deed terwijl mijn broer op school zat ging ik dus ook mee, want was niet groot genoeg om al alleen thuis te blijven.
Scheelde wel dat ik altijd heel makkelijk mee kwam en er dus niet (extra) achterstand ofzo door op liep, maar anders was ik waarschijnlijk ook toch echt vaker thuis geweest… omdat ik het fysiek gewoon niet trok die lange periodes school aan een.
ik ken ze aardig goed… tis mn buurvrouw.
en mn dochter speelt nog wel eens samen met haar buiten.
t meiske ( 7 jr ) heeft zelf al een keer tegen mn dochter gezegd dat als ze niet naar school wilt ze niet hoeft.
misschien moet ik t ook maar zo laten… en moeten ze t zelf maar uitzoeken. :think:
het is me niet helemaal duidelijk waar precies je dilemma zit? Aan hoe je aan je dochter verkoopt dat zij niet zomaar thuis mag blijven maar het buurmeisje ogenschijnlijk wel? Of aan hoe je een situatie waar je van denkt dat ie niet helemaal pluis is (buurmeisje lijkt ongeoorloofd weg van school te blijven) moet ‘aanpakken’? :think:
je kunt het er ook over hebben met haar moeder of met de juf, (gewoon voorzichtig tersprake brengen…) dan weet je zeker of en wat er aan de hand is.
en dan heb je wellicht ook antwoorden voor je dochter als die er weer over begint.
mijn jeugd was vrijdag ook “ziek” thuis, na een nacht van meerdere keren overgeven, maar in de loop van de dag waren ze wel weer fit genoeg om buiten te spelen.
gr Louwina
misschien dat ik het ook allemaal verkeerd in bericht tik,
ik maar meerdere hebben t gevoel dat t niet helemaal pluis is…
ik zal een paar voorbeelden geven.
de kleuters gymmen in ondergoed… vorige wk mocht dat meiske ineens niet meer in ondergoed gymmen en moest van dr moeder broek en trui aanhouden.
t meiske hoeft niet naar school als ze niet wil.
en ze is niet altijd maar 1 dagje thuis. nee het is altijd 1 hele wk voordat vakantie begint. maar gaat dan regelmatig al op de woensdag naar opa en oma logeren. het is eigenlijk de klok op gelijk zetten.
maar ik ga me er maar niet druk om maken… zullen wel de hormonen zijn die alles een beetje versterken. :think:
Ik begrijp denk ik wat je zegt. Zou mij ook niet lekker zitten hoor.
Je zit met 2 dingen, 1: hoe leg je het je dochter uit en 2: je denkt dat er misschien meer met het meisje aan de hand is, heeeeel misschien denk je wel dat er sprake is van ‘kindermishandeling’ (even een zwaar woord).
Ik zou ook niet weten wta ik zou doen in zo n situatue. Ze maken reclame op tv dat je moet reageren, maar waar ligt de grens.
Helaas kan ik je dus niet adviseren, aangezien ik ook niet zou weten hoe ik het zou aanpakken. Je wilt niks melden als het niet zo zou zin, maar je wilt zo n kind ook helpen. MOeilijk hoor.
Na je aanvulling denk ik dat je toch eens met je huisarts hierover moet praten
Die kan je melding noteren
als het kindje inderdaad structureel wegblijft en er andere zaken opvallen is er vanuit school ook een melding gedaan
Vaak is het te meer meldingen te eerder word er nader gekeken.
de kleuters gymmen in ondergoed.... vorige wk mocht dat meiske ineens niet meer in ondergoed gymmen en moest van dr moeder broek en trui aanhouden.
Als dit van de ene op de andere dag is zou ik het ook zorgwekkend vinden.
Er zijn tegenwoordig veel ouders die dit niet toestaan en kleuters die dit niet willen maar dat komt meer door dat ouders bang zijn juist voor misbruik
lindaja: t desbetreffende meisje gymt al 3 jr zo. en inderdaad van 1 op andere dag mocht ze dat ineens niet meer.
ik heb vandaag een gesprekje gehad met de juf aangezien mijn dochter zoiets had van, als ik niet ziek ben hoef ik ook niet naar school.
blijkbaar viel t de juf ookal op dat er erg veel structuur in zat betreft t ziekmelden.en hebben ze telefonisch contact gezocht met mn buurvrouw alleen konden ze beter er persoonlijk langsgaan :think:
ze hadden gezegd dat ze keel en oorontseking had :think: maar laat jij dan je kind in dr hempje en korte broek buiten fietsen? mijn meiske heeft t 1 keer gehad en lag toch echt ziek op de bank!
gisteren was t meiske ook in de tuin aan het spelen en toen een ander buurmeisje vroeg waarom ze niet naar school hoefte zei ze, ik hoef niet van mama naar school , zo kan mama ook even uitslapen.
maar goed… ik heb t te kennen gegeven bij de juf en de rest is voor school… want hormonen gieren door mn lijf! en t is veels te warm om me druk te maken.
Ik vind dat je het goed gedaan hebt. Natuurlijk mag je er je vraagtekens bij stellen; een kind van 7 jaar heeft gewoon leerplicht. En school komt hier misschien niet achter of onderneemt minder snel actie, als ze niet weten dat “ziek thuis” niet echt ziek lijkt te zijn.
Als er dingen met school waren afgesproken mbt ‘tegen de vakantie aan hangen’ en daarom thuisblijven, had je dat ook wel van de juf gehoord. Nu geef je hen juist een handvat om in te grijpen en zo te voorkomen dat dit meisje een (ergere) leerachterstand krijgt. De uitspraken die dat meisje doet zijn ook erg raar; niet naar school, zodat mama kan uitslapen…
Ik zou verder ook niet meer doen op dit moment. Het is idd nu aan de school.
Goed dat je naar de juf bent gegaan :thumbup:
Idd nu aan school overlaten.