Hallo,
Ik ben sinds een kleine twee maanden met een nieuwe baan begonnen en heb (na een hele lange zoektocht) eindelijk de baan van mijn leven gevonden! Nu ben ik er ook net achter dat ik (ongepland)zwanger ben (5 weken). Howel ik supergelukkig ben met dit onverwachte geschenk lig ik er ook wakker van 's nachts, want ik heb geen idee hoe ze (baas en collega’s)op mijn werk gaan reageren?? Ik heb ook een contract voor een jaar en ben bang dat ze dit daarom niet gaan verlengen (mijn ZWverlof zou tegelijkertijd met het contract aflopen)?? Ik wil het liefst zo lang mogelijk wachten met het te vertellen (13 weken) maar mijn man zegt dat ik het meteen beter direct kan vertellen.
Graag zou ik reacties willen ontvangen!
groetjes, Lisanne
Ik zou het gewoon gelijk zeggen. Ik heb zelfs voor mijn sollicitatie aangegeven, dat we een wens hadden voor een tweede kindje. Toch ben ik uit 15 brieven geselecteerd en uit 5 kandidaten gekozen. Eerlijk zijn duurt het langst
Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ook ik ben vrij snel zwanger geraakt toen ik net een nieuwe baan had. Ik heb het erg snel verteld, iedereen was positief. Ik werk er nog steeds ondanks mijn half jaar contract (is inmiddels een vast contract geworden).
Als het echt je droom baan is, moet je het gewoon vertellen… Ze reageren vast wel positief.
Geniet van je zwangerschap!
Ik werkte net 2 maanden bij mijn nieuwe baan toen ik (gepland) zwanger werd. Zelf heb ik nooit het idee gehad dat mn baas me daarom zou ontslaan, er ging net 1 op zwangerschapsverlof en de vrouw van een andere collega was ook zwanger. Er werd heel positief gereageerd. Mijn baas stelde zelfs voor dat ik met ouderschapsverlof zou gaan, hij vond het voor zichzelf niet zo leuk, maar hij dacht dat het voor mij en het kind wel goed zou zijn (bijv. 6 mnd bv kunnen geven thuis). Je schrijft dat je 5 weken zwanger bent, ik zou dan nog wel even wachten met vertellen. Ik wilde het pas met 12 weken vertellen, maar bij mij zagen mijn collega’s het al met 8 weken, dus ik heb het toen maar gezegd en iedereen was erg blij voor me. Ik zou het zelf niet raar vinden als je het pas met 12 weken vertelt, ik denk ook niet dat je collega’s of baas dat dan te laat zouden vinden. In ieder geval heel veel succes!!
ik kwam erachter dat ik zwanger was nadat ik het eerste gesprek had gehad voor mijn nieuwe baan. ik wist net dat ik door was naar de volgende ronde en dat de kans groot was dat ik het zou worden/
Ik heb toen nog voordat 2e gesprek eerlijk verteld dat ik zwanger was.
Zometeen in februari werk ik er alweer 5 jaar en ben 2 kids rijker.
Maar het is natuurlijk helemaal aan jezelf dat je het verteld.
Ik kende mijn bazinnen al omdat ik er stage had gelopen toen ik 17 was en ze wisten natuurlijk wel wat ze aan mij hadden.
Mijn gedachte is…
Als het echt je droombaan is en een bijpassende werkgever, dan mag het geen reden zijn om je straks te ontslaan. Zie het gewoon als een kans van een halfjaar om je kunnen te laten zien en als ze je alsnog niet verlengen na je verlof, dan kun je je afvragen of je uberhaupt voor zo’n werkgever wilt werken.
Ik ken namelijk meer dan zat meiden die echt op hun plek waren en ook gewoon verlengd werden of een vast contract kregen.
Gewoon maar vertellen dus.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Volgens de regels ben je niet verplicht je werkgever te vertellen datje zwanger bent tot je 12 weken bent.
En volgens de regels mag je werkgever je niet ontslaan tijdens je zwangerschapverlof.
Toch is het een dilemma.
Mijn contract loopt af precies op het moment ik 3 maanden ben.
Ik heb het mijn werkgever verteld en daar was ie heel blij om.
We hebben gewoon heel eerlijk gesproken en mijn verlening heb ik al thuis liggen.
Eerlijkheid duurt het langst zegt mijn moeder altijd.
En daar sta ik voor 100% achter.
Ik denk dat als je gewoon met je werkgever gaat praten dat jullie er wel uit komen.
Heel veel succes en sterkte.
Ga er alleen niet te lang mee zitten, anders ga je er steeds slechter over denken!
Groetjes
Andrea
Gefeliciteerd met je zwangerschap
tja, lastige situatie. Ik zou het denk ik wel gewoon vertellen. Als ze je contract niet gaan verlengen omdat je zwanger bent is het dan wel de droombaan die je denkt dat het is? Ook qua werkgever?
Snap je twijfels wel maar ik zou het sowieso beter nu bespreken dan nog wachten. Het gaat sowieso gebeuren (je moet het toch een keer vertellen) en dan beter dat je ze nu zeggen dat ze je contract dan niet gaan verlengen dan dat je het later in je zwangerschap hoort denk ik dan.
Succes ermee in ieder geval.
Ik sluit me bij de andere dames aan; over een paar weken gewoon vertellen! Als ik jou was, zou ik in dat gesprek ook benoemen dat je het een moeilijke situatie vindt. Vertel ook dat het je droombaan is en dat je daar graag wil blijven werken als de kleine er is.
Waarschijnlijk kun je aan de reactie van je leidinggevende wel merken hoe hij daar in staat. Wees enthousiast en straal!
Edit: en natuurlijk van harte gefeliciteerd!!! :inlove:
Ik zou het ook gewoon zeggen. Ze mogen je er inderdaad niet om ontslaan. Heb ook pas 1 keer een negatief verhaal gehoord.
Ik ben namelijk kraamverzorgster en een oud klasgenootje had bij de concurrent van ons gesolliciteerd en was aangenomen. Ze zou een paar week later beginnen. In die tussentijd merkte ze dat ze zwanger was en heeft het ze alvast verteld en wouden ze haar niet meer aannemen :snooty:
Ik vind het zo erg een kraamburo die zoiets doet. Ze is gelijk de kraamzorg bij ons aan gaan vragen
Ten slotte denk ik ook het uvw betaald zwangerschapsverlof van een vrouw. Ze moeten miss alleen een vervanger zoeken en hebben daarna hun personeel weer terug… En wie zegt dat je anders over een jaar niet zwanger was geweest…
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik heb ongeveer zelfde dilemma afgelopen voorjaar gehad. ik heb het toen met 10 weken verteld, nadat ik bij VK hartje gehoord had. Ondertussen heb ik een vast contract en ben ik sinds afgelopen vrijdag met verlof
Bij mijn vorige werkgever heb ik altijd gewacht tot de 12-13 weken (na de echo). Ik vind het prettig om “iets” meer zekerheid over zwangerschap te hebben.
Dus neem rustig de tijd om te beslissen wanneer jij het wilt vertellen 5 weken is vroeg. zeker als het niet gepland was en jij zelf ook aan het idee moet wennen.
Veel succes met keuze maken
Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Hier wat minder meegemaakt met de werkgever, alles ging goed, 2 goede functioneringsgesprekken gehad en nadat ik verteld had dat ik zwanger (was ong. 5 weken) toen werd er een smoes bedacht om mijn contract niet te verlengen.
Ik hoop wel dat mocht je het je werkgever vertellen dat je een leuke reactie krijgt! Maar hier te lezen bestaan er meer goede werkgevers dan die van mij :lol:
In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap.
lastig is het zeker…je weet nu niet waar je het beste aan doet. En in een economisch zware tijd is het sowieso moeilijk te voorspellen.
Toen ik bij mijn huidige baan solliciteerde was ik 6 weken zwanger. bij het 2de gesprek heb ik meteen erbij gezegd dat ik zwanger was. Nu ben ik 2 weken met verlof en 3 weken geleden is m’n contract verlengd met een jaar.
Ik heb altijd zo iets als je open kaart speelt kunnen ze je dat in ieder geval niet verwijten.
Succes!
ik sluit me aan bij de andere meiden.
eerlijkheid duurt het langst. ik zou wel ff wachten nog tot je meer zekerheid hebt over je zwangerschap.
succes en gefelciteerd natuurlijk!!
Ik zou het zo snel mogelijk vertellen. Dat komt toch eerlijker over en ik denk dat als je verder goed werk levert het geen probleem zal zijn. Werkgevers houden er over het algemeen wel rekening mee dat de dames die zij in dienst hebben zwanger kunnen raken. Dat is voor hen het risico van dames in de vruchtbare leeftijd. En wanneer dan dan gebeurd maakt voor hen niet zoveel uit.
Ik zou het eerlijk vertellen.
Ik heb gesoliciteerd toen ik zwanger was, en aan het einde van het gesprek eerlijk verteld dat ik 11 wkn zwanger was.
Boven mijn verwachting kreeg ik een week later te horen dat ik was aangenomen :mrgreen:
Dus ook hier eerlijkheid staat voor op, en mijn werkgever zei later nog, dat ze het zeer waarderde dat ik zo eerlijk was geweest.
Ik zou het dus eerlijk vertellen, want zijn ze zeer te vreden en vinden ze je echt een aanwinst, dan zullen je zwangerschap voor lief nemen.
En je bent nog zo pril, dus het duurd nog maanden voor je met verlof gaat
@Treffertjes wrote:
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Volgens de regels ben je niet verplicht je werkgever te vertellen datje zwanger bent tot je 12 weken bent.
En volgens de regels mag je werkgever je niet ontslaan tijdens je zwangerschapverlof.
Toch is het een dilemma.
Mijn contract loopt af precies op het moment ik 3 maanden ben.
Ik heb het mijn werkgever verteld en daar was ie heel blij om.
We hebben gewoon heel eerlijk gesproken en mijn verlening heb ik al thuis liggen.
Eerlijkheid duurt het langst zegt mijn moeder altijd.
En daar sta ik voor 100% achter.
Ik denk dat als je gewoon met je werkgever gaat praten dat jullie er wel uit komen.
Heel veel succes en sterkte.
Ga er alleen niet te lang mee zitten, anders ga je er steeds slechter over denken!
Groetjes
Andrea
Wettelijk gezien moét je pas melden als je 6 maanden zwanger bent. Daarvoor mag je het verzwijgen en zelfs liegen. Natuurlijk duurt eerlijkheid het langst, en mag je om die reden niet ontslagen worden. Toch heb ik toen ik nog als P&O Adviseur werkte vaak anders meegemaakt. Helemaal in deze tijd staat een werkgever niet te jubelen als een nieuwe medewerker zwanger blijkt.
De meeste werkgever zullen het waarderen als een medewerker eerlijk is, maar er is geen enkele reden waarom je het met 5 weken al zou moeten vertellen. Waarschijnlijk weten de mensen in je omgeving het ook nog niet eens allemaal. Als je zo’n 10 weken zwanger bent is het naar mijn mening vroeg genoeg.
Enne GEFELICITEERD!!!
Gefeliciteerd!!!
Zou het idd over een paar weekjes ook melden…mits je je erg misselijk gaat voelen is er totaal geen reden om het met 5 weken al te melden…vanuit een stukje zelfbescherming dan…eerst de safezone doorkomen…(maar dat is je eigen keuze).
Als je voorbij je proeftijd bent,dan heb je gewoon je jaarcontract…of je het nu verteld of over enkele weken doet daar niets aan af…dat jaar blijft staan! Hoe het verder gaat aflopen zou dan eveneens niet ter zake doen…je zwangerschap is nou eenmaal een feit…als straks blijkt dat je contract niet verlengd gaat worden,dan kan je nu niets met die info…
Maar…als je zegt dat je verlof ingaat op het moment van einde contract dan ben je financieel sowieso beschermd…
Je werkgever is dan nog steeds verantwoordelijk voor je verlof…pas daarna (na die 10 weken na bevalling) zou eventueel je contract opgezegd mogen worden…
Vervanging regelen moeten ze hoe dan ook! En het UWV dekt dat in beide gevallen voor de werkgever…
Als jij het meest geschikt bent voor deze baan,dan zou niets in de weg staan je gewoon aan te houden…
Mijn contract liep af 1 week voor mijn verlof…had al keurig afscheid genomen, no hard feelings (wist dat het na dat jaar ophield ivm fusie). Gewoon aankloppen bij het UWV en tussen het bevallen door solliciteren).
MIS dus…kwam bij het UWV en die stuurde me leuk terug naar mn werkgever…als je namelijk binnen 1 maand NA beeindiging contract recht zou hebben op WAZO (zwangerschaps/ziekteverlof) dan is je ex-werkgever verantwoordelijk voor de aanvraag…die moet deze namelijk weken daarvoor al gedaan hebben…dus…zij vragen aan…maar het UWV keert uit…maar dan wel 100% van je salaris ipv 70%.
Niets aan het handje dus…contract blijft dan overigens wel beeindigd,dus daar kan je geen aanspraak meer op maken na je verlof…
10 weken na de bevalling ben ik gewoon weer in dienst gekomen van dezelfde werkgever…er was intussen weer iets vrijgekomen waar ik op mocht komen sollicteren…
Mn zwangerschap is dus geen reden geweest me bewust eruit te zetten…anders hadden ze me vast niet meer teruggelaten… :mrgreen:
Hallo allenmaal,
Superbedankt voor al jullie fijne positieve
verhalen!! Het doet me enorm goed en geeft me
wat meer rust EN MOED OM HET TE VERTELLEN! Ik heb besloten het met 3 maanden te vertellen. Ik laat jullie t.z.t. weten hoe het is gegaan!
groetjes,
Lisanne
Mijn leidinggevende reageerde met: ‘Ja, dat kun je verwachten als je een vrouw in deze leeftijdscatagorie aanneemt’
Ik voelde me er zelf vervelend onder omdat ik steeds had gezegd dat mijn kinderwens vervuld was. Hormonen zijn onbetrouwbare dingen…