wat zouden jullie doen? school en adhd/autisme

Hai,



Omdat ik het zelf even niet meer weet, zet ik hier even mijn verhaal neer en hopelijk weet iemand wat ik zou kunnen doen aan informatie zoeken oid.

Heb echt even iets nodig om verder te kunnen gaan want voel me machteloos op het moment.



Situatie:

Zoon 1 zit op school in groep 1. daar wordt al snel achterstand ontdekt.

Naarmate jaar vordert begint mijn zoon 1 een stoorzender te worden in de klas. De juf komt met handen in dr haar naar mij toe. In overleg besloten om naar huisarts te gaan en zodoende verwijzing en onderzoeken gehad. (Ondertussen zou mijn zoon1 groep 1 nog een keer doorlopen. )

Daaruit kwam dat mijn zoon 1 adhd met trekjes van autisme heeft en hyperaktief is.

Heel snel zijn we van aanpak veranderd maar de school loopt daarin achter vind ik persoonlijk. Thuis gaat het inmiddels goed. Soms wel zware dagen maar er zijn ook goede dagen en die beginnen langzaam steeds meer te worden door duidelijke structuur en weinig weggaan door de weeks. Dat doe ik nu zoveel mogelijk alleen in het weekend.



Ondertussen was mijn zoon2 ook naar school gegaan en zitten ze SAMEN in 1 klas. Dit omdat zoon1 jaar over moet doen. En ze hebben geen andere groep 1.

Nu sinds 1 maand ongeveer, moet mijn zoon2 s morgens eerst naar de internationale klas (engelse kinderen nieuw project van school) dit doet hij tot half 10 a 10 uur. Daarna mag hij weer terug naar groep 1 want dan is de kringgesprek afgelopen.

Er kwam al beetje meer rust… Maar nu heeft de onderzoeker voor traject van rugzakje tegen de juf gezegd dat zoon 1 niet meer buiten de klas zijn rust mag opzoeken maar gewoon in de klas moet blijven. Oke, kan ik me in vinden… maarrr… Nu is het zo dat zoon1 s morgens direct al naar zijn eigen tafeltje in de hoek wilt en daar zijn ding doet. Geen kringgesprekken meer s morgens dus. Naar mijn idee zit hij daar dus gewoon de hele dag beetje zijn ding te doen. Hoe kan hij dan zo leren? Of is mijn beeld bij adhder verkeerd dat ik denk, die moeten ook gewoon opdrachten kunnen doen al dan niet met extra begeleiding.

Waar ik verder ook zo bang voor ben, is dat ze hem apart gaan behandelen. Zou namelijk niet de eerste keer zijn van die school (is nl mijn oude school en ken veel moeders hier op t dorp waarvan hun kinderen al vrij snel van school zijn gegaan. echter heb ik dit pas eergisteren gehoord)



Dus, wat moet ik nu doen?



Zoon1 kan niet meer blijven zitten in groep 1 en volgens mij ziet de juf ook niet dat hij toe is aan groep 2. Daarbij, is dat combinatieklas van groep 2 en 3. Veel te veel prikkels.

Aanvraag voor rugzakje is net geregeld. maar heeft dit eigenlijk wel nut als ik er eigenlijk vanuit kan gaan dat hij waarschijnlijk na de zomervakantie naar andere school zal moeten of misschien zelfs al speciale onderwijs???



Helppp… :shifty: :oops:

Wat een lastige stiuatie zeg.

In mijn omgeving hebben 2 mensen hun kind om ongeveer dezelfde redenen naar het speciale onderwijs gedaan. En beide zijn ze zo enorm blij dat ze het gedaan hebben. De jongens zitten nu op scholen met kleine groepen en waar ze veel beter op deze kinderen ingespeeld zijn. Het gaat hartstikke goed en het geeft voor alle partijen veel meer rust.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik echt die stap maken. Ik heb soms het idee dat scholen kinderen met een rugzakje liever langer houden vanwege het extra geld… maar dat mag ik misschien niet zeggen :wink:



Groetjes,

Heleen

Mag je dan zelf de stap zetten naar speciale onderwijs? Gaat dat niet in overleg met de school en diegene van rugzaktraject?

nee je kan die stap niet zelf zetten,

je moet eerst een indicatie krijgen…



er zijn helaas een hoop wachttijden voor…



ik zou eerst de stap zetten en je verhaal voorleggen bij de huisarts…

die kunnen je verwijzingen geven voor onderzoeken…





ik wilde nooit erkennen dat mijn oudste draak even wat bijzonder was…

hij heeft PDN-nos/adhd

nu zit hij op een rek 4 school, (wat ik echt verschrikkelijk vondt)

waarom weet ik niet…




voor een rugzakje, dat moet de school echt ook zelf doen,

op elke school is er een ICB-r, die kunnen en moeten dat zelf regelen…



uit ervaring weet ik zelf dat je er wel druk achter moeten zetten…



ik zou er echt werk van maken, herken je verhaal nl enorm…



of met de maatschapelijk werkster van de school,

zo heb ik het traject ook eindelijk na 3 jaar lang gemopper behaald…



op school gewoon met je vuist op tafel slaan hoor,

en zeggen zo kan het niet langer 1

zeker als je merkt dat je kind daardoor een achterstand krijgt…



:hug:

Dat je de stap niet zelf kunt zetten, wist ik niet.

Maar je kunt het wel aankaarten bij school toch? En inderdaad met de huisarts overleggen.

Ik denk dat ik zelf alvast onderzoek zou doen naar andere scholen, dan ben je in ieder geval goed voorbereid.

zolang je geen echte indicatie hebt/diagnose, kun je helaas niks doen…

als je die wel hebt moet de huidige school wel goed meewerken,

en zij moeten meewerken bij alle aanvragen,

zeker in het bijzonder onderwijs,

moet alles eerst door een comissie worden gekeurd…

hoop gesprekken en een hoop papier werk…





ik riep altijd vleeshandel… :wink:



zo raar in nederland, wil je je kind op een goede school hebben met de juiste begeleiding is dat vaak onmogelijk…



ik heb wat traantjes gelaten, boos geweest,

zelf zo erg dat ik mijn oudste 2 weken thuis heb laten zitten,

(toen kon het dus wel)

hij werd ook in een hoekje achter een scherm gedrukt,

dan doet je moederhart enorm veel pijn…



kind hoort op school ook te spelen,

en met plezier naar school te gaan…