Welke voorleesboeken zijn leuk voor de peuterleeftijd (2-3 jaar)? Laura vindt het de laatste tijd helemaal geweldig om voorgelezen te worden, en we hebben wel veel prentenboeken, maar eigenlijk nog weinig voorleesboeken die geschikt zijn voor haar leeftijd.
Wel hebben we wat sprookjesboeken staan, maar wat een gruwelijke verhaaltjes zijn dat eigenlijk zeg.
Neem nou die arme Sneeuwwitje, eerst gaat haar moeder dood, dan krijgt ze er een vreselijke stiefmoeder voor terug die haar wil vermoorden. Ze wordt helemaal alleen in het bos achtergelaten, vervolgens vergiftigd met een appel, en dan gaat ze nog dood ook - ok, uiteindelijk loopt het wel goed af met prins op witte paard enzo, maar toch…
Laura vindt het overigens een prachtig verhaal, ze vertelde het ook vol overgave aan haar konijn: “sneeuwwitje is dood, kabouters zijn verdrietig”, maar lijkt het verder niet echt erg te vinden of zo.
Toch ben ik op zoek naar iets vrolijkers.
Iemand een goede tip? Welke boeken lezen jullie?
Jip en Janneke vindt onze zoon leuk. Een kort verhaaltje met een plaatje. Af en toe pas ik de tekst een beetje aan (beetje ouderwets soms).
En de mol met een drol op zijn hoofd … vindt ie ook prachtig :mrgreen: Hij vertelt nu zelf het verhaaltje aan ons.
Wij lezen altijd die boekjes met een gouden randje, leuke simpele korte verhalen!!! En MElissa vind het helemaal fantastisch (ook de boekjes die ik al 100 x voorgelezen heb) :mrgreen:
Nou…er zijn zoveel leuke boekjes. Loop eens naar de kinderafdeling, en je zult zien…gewoon moeilijk kiezen.
woezel en pip zijn hier helemaal hot :thumbup:
de boeken van Bommes! :thumbup:
woezel en pip
Hier is de hele serie van Kabouter plop favo.
Die hadden we toen al gekocht voor Thomas en Britt vindt ze ook het einde…net lang genoeg 1 boekje per keer.
Wij hebben hier Dikkie Dik.
Je kan ze lekker voorlezen. Of gewoon zelf je eigen verhaaltje ervan maken aan de hand van de plaatjes. Dat doen ze ook bij Sesamstraat heb ik gemerkt.
De verhalen van grote beer en kleine beer :thumbup:
Het mooist kindje van de wereld…dat ben jij
Jip en Janneke (e.a. van Annie M.G. S.)
luiereend en potjeknor
Platvoetje
Ik zou wel een kindje lusten
Lotje is jarig
Het knuffelboek voor Peuters en kleuters( en andere van deze schrijvers)
momenteel allemaal favo van Sasja
Hier hebben we de boekjes van sap de aardwortel (van het failliete land van ooit) versleten. Mijn zoontje kon ze letterlijk navertellen, woord voor woord.
Nu is pluk van de petteflat helemaal versleten. Ik denk dat de andere boeken van Annie M.G. ook geweldig zullen zijn (jip en janneke, otje, en hoe heet dat meisje ookweer)
Dank voor alle tips!
Ik ga ook zeker binnenkort eens snuffelen in de bibliotheek (we hebben net de fase achter de rug dat elk boek verscheurd of opgegeten wordt, dus het moet nu kunnen).
Oh Annie MG Schmidt… jeugdsentiment… die boeken heb ik echt kapot gelezen (Abeltje, Pluk, Otje). Maar daar moet ik misschien nog een paar jaar mee wachten?
vind zelf woezel en pip, maar jip en janneke ook heel errug leuk!
dochterlief heeft ook een favo, het sinterklaas ahoi boek :oops: :lol:
wat ik zelf een leuk voor lees boek vind is: “raad eens hoeveel ik van je hou”.
Hier ook het liefste kindje van de wereld dat ben jij. Die absoluut favoriet, verder het bellenblaasdraakje, luiereend en potjeknor en alles van dikke dik.
Ook erg leuk zijn de muziekboekjes van Dribbel.
ik heb er een Bas pop bij gekocht :inlove:
het is een prentenboek met afbeeldingen van alle alledaags dingen
een woonkamer, tuin, slaapkamer, badkamer opa en oma op bezoek, lichaamsdelen enz.
hij wijst en praat zich suf :inlove:
en ik moet bas vasthouden ( de pop dus :wink: ) en dan lezen ze samen, of bas beleeft iets ( schommelen in de tuin of auto rijden)
ik verkneukel me iedere keer :inlove:
* je moet er wel tegen kunnen dat op elke plaat een bijbel is afgebeeld :angel: , het boek komt tenslotte uit Staphorst :lol: :cool:
( zo ligt er een bijbel op de salontafel, de keukentafel enz. :wink: maar een kniesoor die het opvalt :cool: )
Ik ben Bas
Met illustraties van Dagmar Stam
Uitgever:Jongbloed Uitgeversgroep
Hardcover
40 pag. / 460 gram
ISBN 905030656X
Prijs: € 12,50
Beschrijving "Ik ben Bas":
Ik ben Bas is een prentenboek voor kinderen van twee tot vier jaar. 13 grote platen laten op een veelkleurige wijze zien wat er allemaal gebeurt in de leefwereld van het kind. Onderaan de tekening is een aantal kleine plaatjes afgebeeld, gekozen uit de grote plaat. Het kind kan samen met een oudere de sfeervolle platen bekijken, de begrippen benoemen en de plaatjes aanwijzen in de grote tekening. Het is de bedoeling dat op deze wijze de taalvorming van het jonge kind gestimuleerd wordt. Verder bieden de platen talloze aanknopingspunten voor een gezellig gesprek. Bij dit prentenboek is een losse handleiding verkrijgbaar (zie bestelformulier onder) voor de (groot)ouder, leerkracht of andere gebruiker. Per plaat zijn een verhaaltje, enkele vragen en andere suggesties opgenomen. Daarmee krijgt dit prentenboek een speels, educatief karakter.
Volgens mij maakt het helemaal niet zo veel uit wel kinderboek je neemt, maar gaat het om de herhaling. Herkenning maakt het leuk voor een peuter.
Toen Milou die leeftijd had, vond ze: “de mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft” geweldig! Erg grappig voor die leeftijd :lol: