hoi
misschien rare vraag maar moest vanochtend een aanvraag voor verlenning aanvragen voor mijn zoons rec 4 school.
Allemaal een hoop gedoe kwa burocratie maar toch onderaan staat dan dat je het moet teken beide ouders en mocht je alleen ouderlijkgezag hebben hofde de 2e ouder niet te tekenen
Nu zit het zo dat mijn kids al in geen jaren meer contact hebben met hun vader hier heeft hij voor gekozen en heb er een hekel aan als ik voor allerlei dingen contact moet leggen voor een stomme handtekening.
Vorig jaar de laatste keer dat ik contact met me ex had gaf hij ook aan dat hij het beter voor de kids vondt als hij zich terug trok omdat ze hier een iegen leven hebben en hij hun niet wil verwarren met die enkele keren contact.
Dus ik vroeg me af aangezien mijn ex zich toch al heel lang heeft terug getrokken wat zijn de voordelen van het alleen ouderlijk gezag hebben.
Want ondanks mijn ex hierin wel zal toestemmen ik dit wel via de rechter moet aanvragen en vraag me af of dat het waard is vandaar mijn vraag wat zijn nog meer voordelen van het alleen ouderlijk gezag
- Als jij komt te overlijden, gaan je kids naar je ex omdat hij nu dus nog ouderlijk gezag heeft.
- Je hoeft geen handtekening te vragen voor aanvragen id kaarten.
- Je kunt wettelijk alles alleen beslissen.
Ik denk wel dat het gewoon de moeite waard is, als het via de rechtbank geregeld is.
Let wel: Zorgplicht blijft wel bestaan, evenals onderhoudsplicht.
anita komen daar veel kosten bij kijken als beide ouders het ermee eenz zijn :think:
vraag dat me af hoef dan geen advocaat te regelen neem ik aan en dat kan dan denk ik gewoon zo ff tussen neus en lippen door beslist worden door de rechter lijkt me :think:
kwa wat er met de kids gebeurd kwa overlijden is al besproken en ze blijven gewoon bij mijn partner samen met hun kleine broertje.
naast dat ie vrijwillig geen contact zoekt is ie niet in staat om voor ze te zorgen dat staat al vast bij de jeugdzorg en de kinderbescherming.
maar inderdaad voor al die wettelijke dingen moet ik steeds ook aan hem toestemming vragen en dat vindt ik minder
Een verzoekschrift tot wijziging van het gezag moet via een procureur ingediend worden bij de rechtbank. Daarvoor ben je griffierecht verschuldigd. Hoeveel je moet betalen hangt af van je inkomen. Je kunt ook een verklaring van onvermogen aanvragen. Je advocaat kan je daar meer over vertellen.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de ouders gezamenlijk het gezag blijven houden na echtscheiding, tenzij er sprake is van een onaanvaardbaar risico dat het kind klem of verloren zou raken tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin binnen afzienbare tijd voldoende verbetering zou komen.
Vergis je niet, eenzijdig gezag wordt niet vaak toegewezen!
Je schrijft dat de kinderen al jaren geen contact meer hebben met hun vader, dat hij zich terug getrokken heeft… Dat zou een reden kúnnen zijn voor de rechter om je verzoek toe te staan, maar het is geen garantie.
Verder schrijf je dat al besproken is dat je kinderen bij je nieuwe partner blijven als jou iets overkomt. Heb je dat ook laten vastleggen?
Ik adviseer je om je situatie voor te leggen aan een advocaat. Veel advocatenkantoren hebben een gratis spreekuur!
Succes ermee!
Overigens zie ik dat je oudste 11,5 jaar is. Een minderjarige van 12 jaar en ouder heeft het recht zijn/haar mening kenbaar te maken over verzoeken die hem/haar aangaan. Als je een procedure start dan zal je oudste worden opgeroepen voor een gesprekje met de kinderrechter.
het staat nog niet vast wat er gebeurd met de kids maar heb dit wel al met de jeugdzorg en de kinderbeschermingbesproken een tijd geleden.
Moet hiervoor nog een afspraak maken bij een notaris en aangezien we kwa financieen niet breed hebben zit dat er nog niet in
En mijn ex heeft aangegeven dat ie de kids niet zou gaan op eisen mocht ik komen te overleiden maarja dat zegt natuurlijk niks.
Maar denk dat ik beter niet alle kosten en moeite op me nek moet nemen en me gewoon nu zoals altijd maar ff moet ergeren eraan en het maar met rust moet laten
je hebt pb
Lieverd,je moet veel meer regelen als mondeling afspreken waar je kids heen gaan als jou iets gebeurd…
Wij hebben het in juni geregeld met de koop van ons nieuwe huis…
Mijn ex heeft Romay ook al 2 jaar vrijwilig niet gezien…maar had nog de voogdij over haar…toen hij haar niet meer wou zien heb ik via de rechter de gehele voogdij aangevraagd…ik moest voor de rechter komen en de kinderbescherming was er ook…
Ze geven niet zo gauw de hele voogdij aan een van de ouders,ook niet als die ander dat wel wil afstaan…
In ons geval was hij er toch al nooit,betaalde zijn alimentatie niet en de kinderbescherming was het ermee eens dat ik de hele voogdij kreeg…
Je hoeft idd zijn toestemming nergens meer voor te vragen,als je kind een paspoort moet kun jij dat alleen regelen,ook met ziekenhujisopname…
Maar ook al heeft hij de voogdij niet meer,hij houdt altijd recht op omgang met zijn kind…
Wij hebben nu een testament waarin staat waar de kids heen moeten als mij of ons beiden iets overkomt,want ook al heeft hij geen voogdij,hij kan Romay opeisen…en haar zelfs nog toegwezen krijgen ook…dit moet je echt rechtelijk vast laten leggen hoor…
Het was zelfs zo dat als ons beiden iets gebeurde…en Romay zou ook komen te overlijden dat mijn ex nog recht had op haar geld wat ze van ons geerfd had…
Wij hebben nu alles dicht laten maken,dus hij heeft nergens recht meer op…alle mogelijkheden zijn dicht…
Het enig wat mij nu nog rest is over een jaar officieel haar achternaam te laten wijzigen…we gebruioken al een tijd mijn naam maar nu moet het nog via de rechter…
pfff aangezien ik diezelfde procedure heb opgestart, staat me dus een hoop te wachten nog… :wall: Hoe lang heeft die procedure geduurd nomi?? Een week of twee geleden is het verzoek ingediend… en na die uitpsraak, wat moet je dan doen om zijn bezoekrecht af te laten nemen?
Pffff…ff goed nadenken hier hoor…heb t meeste geblokt uit mijn koppie…
De aanvraag naar de rechter en de werkelijke stap erheen heeft een paar weken geduurd…hoeveel weet ik niet meer…
En recht op omgang houdt een biovader…of er moeten al bewijzen zijn dat het niet in het voordeel van het kind is,dus bij bijv. mishandeling of iets dergelijks…dat werd mij daar nog es heel duidelijk gemaakt…
zou mijn ex bezoekrecht eisen zou er weer een rechtszaak komen…
Mijn ex heeft al spijt…maar hij heeft pech,ze is geen pantoffel die je af en toe ff aantrekt…als ons meisje later zelf contact wil gaan we met hem om tafel…zij gaat trouwens nog wel naar zijn ouders toe…eens in de drie weken een nachtje…
@nomi wrote:
Pffff…ff goed nadenken hier hoor…heb t meeste geblokt uit mijn koppie…
De aanvraag naar de rechter en de werkelijke stap erheen heeft een paar weken geduurd…hoeveel weet ik niet meer…
die stap heb ik dus al gezet, de aanvraag ligt daar nu…
@nomi wrote:
die reden is er dus OVERduidelijk… maar dat is wel bekend hier denk ik inmiddels…
En recht op omgang houdt een biovader…of er moeten al bewijzen zijn dat het niet in het voordeel van het kind is,dus bij bijv. mishandeling of iets dergelijks…dat werd mij daar nog es heel duidelijk gemaakt…
maar dat is inderdaad weer een nieuwe rechtzaak… Ik weiger ook elke vorm van alimentatie… ik hoef zijn geld niet…
Ik ken jouw verhaal niet…sorry…
Maar ik heb ook geen alimentatie meer geeist van hem…hij betaald toch niet en dan steeds dat gedoe met de LBIO…en zo kwam ik nooit van hem af…nu is het gewoon rustig…
Ik heb pas sinds een klein jaarjte rust in mijn koppie wat dit betreft…als je er nog middenin zit is nog zoveel onzeker…en het vergt zoveel van je…weet dus hoe jij je voelt…maar er komt een einde aan meis…
Wat mij gewoon deed schrikken was dat hij nog op zoveel dingen recht kon hebben als mij iets overkwam…het heeft ons wat gekost maar wij hebben het nu helemaal geregeld,daar ben ik heel blij om…
hoi
nomi de rust herken ik wel hoor, dat vindt ik ook wel fijn spreek hem misscien max 1 keer per jaar. kwa allementatie ga ik wel aanvechten want me oudste gaat naar middelbeer onderwijs en daar komen een hoop kosten bij kijken.
vindt niet ondanks de rust dat ik daar geheel alleen voor moet opdraaien.
mv2kids ook al leg ik het vast dan geld het nog niet wettelijk hij is en blijft de bio vader en tuurlijk ze zullen mijn verhaal wel te rade nemen maar wettelijk gezien gaan de kids toch naar hun bio vader.
gelukkig is het wel zo dat tot de rechtzitting bij mijn vriend blijven en tijdens de rechtzitting wordt alles besproken en dan komt het gedeelte van de jeugdzorg naar voren hoe mijn ex als vader heeft gefuntioneerd.
De kinderbescherming gaf aan dat ze zeker wisten dat de kinderrechter de kids niet bij mijn vriend weg zoude halen vanwege de raportages. En daarnaast voed mijn vriend ze al 6 jaar op.
Klopt hoor Ilse,daar houden ze echt wel rekening mee
romay groeit op met Karlie als papa,en met haar broertje…
Ze halen echt neit zomaar een kind uit een goed draaiend gezin…maar wij hebben voor de zekerheid alles vast laten leggen…
Je hebt gelijk met die alimentatie hoor…
Ik heb die beslissing gemaakt omdat ik alweer als gezin draaide met Karlie,dus we hadden een normaal inkomen…maar zou Romay zelf weer contact willen en er vindt weer omgang plaats zal ook die alimentatie voor haar weer op gang worden gezet…daar kan ze dan mooi van sparen…