wat zetten jullie op tafel als gastouder?

hallo meiden,

ik word binnenkort gastouder,maar wat zetten jullie op tafel als de kindjes blijven eten?

vleesbeleg,zoet,kaas,brood,broodjes?

en met snoep,ijsjes enz.?

En blijven de kindjes bij jullie ook warm mee eten?

bij mij bleven de meiden normaal alleen tussen de middag eten.



dan zette ik inderdaad brood neer en allerlei soorten beleg. kaas, vlees, zoet.



soms bleven ze s avonds ook eten, aten ze gewoon met de pot mee.



snoepje was een keer op een dag als ze al gegeven werden. met dit weer is een ijsje zo nu en dan wel lekker natuurlijk.

Ik gaf verschillende soorten kaas, appelstroop, tartex, pindakaas op brood. Geen snoep maar bijv een rijstwafel, snoeptomaatjes, veel fruit, ijsjes gemaakt van fruit en yoghurt met mooi weer.

Ik vind kwalitatief goed voedsel zowiezo belangrijk, maar met een kind van anderen nog meer, dus veelal biologisch en vooral ook volkoren producten, zonder toegevoegde suikers/zout etc.

Als het goed is heb je ook een gesprek met de ouders hierover. Wat mogen de kinderen wel, wat willen ze liever niet. Misschien heeft jouw gastouderbureau ook wel een voedingsbeleid??

Ik overleg alles met de ouders,zij geven aan wat liever niet en wat wel.

Warm eten doe ik niet, wij eten zelf pas nadat het kindje is opgehaald…

hier sochtends fruit tussendoor gesnoept wordt er bijna niet,met warm weer wel klein waterijsje en extra vaak drinken. of stukjes tomaat of komkommer eind van de dag vaak nog keer fruit

brood altijd eerst hartig dan evt zoet en iedereen drink melk bij het brood en eet de korstjes op

Rond een uur of 9 a 10 fruit eten en eventueel een soepstengeltje erbij.



Rond half 12 a 12 uur brood eten. Ik heb smeerworst en smeerkaas en vruchtenhagel en plakjes kaas enzo. Eerste broodje hartig, daarna mag ook zoet.



En ja verder overleggen met de ouders wat hun kind wel en niet mag en wat zij graag willen (tot op zekere hoogte)

's Ochtends eten we fruit (banaan, peer, appel, druiven, kiwi enz) en drinken we sap (roosvicee, appeldiksap of aardbeiensap)

Tussen de middag volkoren boterhammen. Eerste boterham hartig (smeerworst, smeerkaas, plakjes worst of plakjes kaas), daarna mogen ze kiezen (voor de kleintjes kies ik nog een keer hartig of appelstroop). De groteren mogen zelf kiezen (appelstroop, pindakaas, honing, chocopasta, kokosbrood, hagelslag, vruchtenhagel, net wat we in huis hebben op dat moment). We drinken er melk bij., de kleintjes opvolgmelk.

Om 15:30 drinken we yoghurt met een scheutje vla uit een beker. Daarna een koekje (speculaasje, tarwebiscuitje of lange vinger, ze mogen er eentje kiezen) en voor wie wil nog wat sap.

1 keer in de week heb ik “snoepjesdag” voor de gastkindjes. Deze dag verspringt (eerst maandag, de week erop dinsdag, week daarna donderdag). Dan heb ik yoghurtrozijntjes, haribobeertjes, rozijntjes en heel soms smarties. De andere dagen in de week zijn gewoon “koekjesdag”.

Met warm weer krijgen ze tussendoor een paar keer extra drinken en heel soms een ijsje.

Ik zou oppassen met pindakaas. Een allergie kan een hele erge reactie teweeg brengen en zo’n allergie is vaak nog helemaal niet bekend als ze jong zijn. De meeste kinderdagverblijven hebben om die reden ook geen pindakaas in huis, simpelweg uit voorzorg. Ik gebruik ook geen pindakaas.



Als zoet beleg heb ik muisjes en fruithagelslag.

Hier zette ik bij het ontbijt zoet beleg op tafel en bij de lunch hartig beleg. Verder om tien uur en rond drie uur een stuk fruit met thee.



En dan om half zes avondeten. Dan aten ze gewoon met de pot mee. En natuurlijk een schaaltje yoghurt na. Kleine kindjes kregen wel eens een potje olvarit mee maar ik had bij beide kindjes een kleintje in dezelfde leeftijd dus die potjes gingen weer mee naar huis omdat ik toch vers kookte. Ff in de blender en ze konden het zo naar binnen slurpen. En later prakte ik het.



Het avondeten was meestal gewoon aardappelen, groente en vlees en soms iets van pasta. En als er een jarig was dan kregen ze pannekoeken, vonden ze niet erg. :mrgreen: